[X]

Nasz serwis korzysta z "ciasteczek". Więcej informacji znajdziesz klikając na ten link.

WWW
RSS Youtube


Jesteś tutaj: Strona główna » STRONA GŁÓWNA - newsy » Wypadki z udziałem pieszych. Analiza z 10 lat

Wypadki z udziałem pieszych. Analiza z 10 lat

19-02-2021 20:09


Wypadki z udziałem pieszych. Analiza z 10 lat

 

W 2019 roku, na polskich drogach zginęło 793 pieszych. Aż ponad 500 to ofiary śmiertelne wypadków w terenie zabudowanym. Zagrożenie pieszych na polskich drogach jest ciągle bardzo wysokie. Jesteśmy w ogonie wśród krajów Unii Europejskiej.

 

Z danych zebranych przez Polskie Obserwatorium Ruchu Drogowego (na podstawie danych z Komendy Głównej Policji) oraz Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że piesi w terenie zabudowanym są mniej bezpieczni niż poza takim obszarem (analiza obejmuje lata 2010-2019).

 

Z roku na rok mniej wypadków

Liczba wypadków z udziałem pieszych w ciągu 10 lat spadła z 11 285 w 2010 roku do 6887 w 2019. Mogło być na pewno lepiej, ale o tyle dobrze, że z każdym rokiem było takich zdarzeń coraz mniej.

W 2010 roku było 1236 ofiar śmiertelnych, a w 2019 zginęło 793 ludzi. Z każdym rokiem liczba ofiar śmiertelnych spadała, z wyjątkiem dwóch lat, 2011 i 2017 – kiedy liczba ofiar była większa niż w roku poprzednim.

Zdecydowanie więcej osób ginie w obszarze zabudowanym niż poza takim terenem. Dla porównania: w 2010 roku w obszarze zabudowanym w wypadkach drogowych śmierć poniosło 814 osób, a w niezabudowanym 422. Natomiast w 2019 roku odpowiednio 510 i 283.

Trzeba zaznaczyć, że bardzo duży wzrost liczby ofiar poza terenem zabudowanym był w 2019 roku – 283, gdy rok wcześniej 249.

 

 

Wypadki o różnych porach dnia

W zestawieniu są dane podzielone na pory dnia.

I tak, w dzień w 2010 roku było 6628 wypadków z udziałem pieszych, a w 2019 - 3767.

W terenie zabudowanym, w 2010 roku w 6302 wypadkach zginęło 331 osób, a poza ternem zabudowanym było 326 wypadków, w których zginęło 56 osób. Natomiast w 2019 roku  w terenie zabudowanym śmierć poniosło 186 osób (w 3557 wypadkach) i 55 poza nim (210 wypadków).

Trzeba zaznaczyć, że bardzo duży wzrost liczby ofiar poza terenem zabudowanym był w 2019 roku – 55, gdy rok wcześniej „tylko” 36.

 

Ponad 35% z ogólnej liczby wypadków z udziałem pieszych w 2019 stanowią te w porze nocnej. Było ich 2435. O tej porze zginęło 475 osób, 268 w terenie zabudowanym (2024 wypadki) i 207 poza nim (411 wypadków). Np., w 2018 roku doszło do 2584 wypadków, w których było 466 zabitych – 279 w obszarze zabudowanym (2151 wypadków) i 187 poza nim (433 wypadki).

 

Podczas świtu i zmroku dochodzi do mniejszej liczby wypadków, ale dochodzi i zbierają one swoje żniwo.

W 2019 roku, w 685 wypadkach zginęło 77 osób, 56 w terenie zabudowanym (619 wypadków) i 21 poza tym obszarem (66 wypadków). Dla porównania, w 2010 roku było 977 takich wypadków, w których zginęło 109 osób (w terenie zabudowanym w 853 wypadkach śmierć poniosło 69 osób, poza terenem zabudowanym było 124 wypadki, zginęło w nich 40 osób).

 

 

Piesi nie czują się zbyt bezpiecznie

Z przedstawionych danych wynika, że bezpieczeństwo na polskich drogach systematycznie rośnie, a liczba wypadków i ofiar z roku na rok jest coraz mniejsza. Jednak te zmiany choć pozytywne przebiegają zbyt wolno.

W latach 2010-2019 znacznie spadła liczba pieszych poszkodowanych w wypadkach drogowych. Liczba zabitych pieszych spadła o 36%, a liczba ciężko rannych spadła o 24%. Pomimo poprawy sytuacji zagrożenie pieszych na polskich drogach jest bardzo wysokie i znacznie wyższe niż w większości krajów Unii Europejskiej. W Polsce piesi stanowią 27% ofiar śmiertelnych (średnio w UE 21%). Wskaźnik liczby zabitych na 1 mln mieszkańców w Polsce wynosi 20 i jest 2 razy wyższy niż średnio w Europie, a 5 razy wyższy niż w Holandii, Szwecji czy Finlandii.

 

W 2019 roku 12% wypadków, 8% ofiar śmiertelnych i 13% ciężko rannych było wynikiem niewłaściwego zachowania się kierowców w stosunku do pieszych. W 2019 roku zarejestrowano 6 721 (23% ogółu wypadków) potrąceń pieszych. Nastąpił znaczny spadek tych wypadków ale nadal piesi stanowią 27% wszystkich ofiar śmiertelnych i 23% ciężko rannych.

W 2019 roku aż 2 924 tych wypadków (80%) było spowodowane nieustąpieniem pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych. Do ponad połowy potraceń pieszych (3 432) doszło na przejściach dla pieszych: 833 (24%) na skrzyżowaniach bez sygnalizacji, 438 (13%) na skrzyżowaniach z sygnalizacją, 2023 (59%) pomiędzy skrzyżowaniami, bez sygnalizacji, a 138 (4%) pomiędzy skrzyżowaniami, z sygnalizacją.

Zdecydowana większości potrąceń pieszych na przejściach dla pieszych (2 161 potrąceń) miała miejsce pomiędzy skrzyżowaniami. Kolejne 397 potrąceń pieszych (6%) wydarzyło się na chodnikach, drogach dla pieszych i przystankach komunikacji publicznej. Oznacza to, że do 57% potrąceń pieszych doszło w miejscach udostępnionych dla pieszych.

Ważną informacją jest również fakt, że jedynie 767 (11%) wypadków z pieszymi wydarzyło się w miejscach z sygnalizacją świetlną i tylko w 155 przypadkach (2%) pieszy wszedł na jezdnię przy czerwonym świetle.

 

 

Dla poprawy bezpieczeństwa ruchu w Polsce kluczową sprawą jest uspokojenie ruchu i stworzenie warunków do bezpiecznego przemieszczania się niechronionych uczestników ruchu. Naszym zdaniem, poprawa bezpieczeństwa jest sprawą bardzo prostą i wcale nie wymaga wielkich nakładów finansowych lub inwestycji w infrastrukturę – wystarczy, że kierowcy będą jeździć wolniej, ostrożniej i zwracać uwagę na innych u użytkowników dróg, ale i piesi powinni uważać na to jak się poruszają i zwracać uwagę na to co dzieje się na drodze oraz nosić elementy odblaskowe, nawet w obszarze zabudowanym, chociaż przepisy do tego nie obligują. I przede wszystkim, obie grupy powinny stosować zasadę ograniczonego zaufania.




/ Roman Furciński, źródło: POBRD, ITS, fot. KPP Grójec /


AUTO   KIEROWCA   PIESZY   WYPADEK   OFIARA ŚMIERTELNA   BEZPIECZEŃSTWO   

Podoba Ci się ten artykuł? Przekaż go innym:


comments powered by Disqus




NAJNOWSZE KUPIĘ/SPRZEDAM/WYNAJMĘ
Zdjęcie Sprzątanie po zmarłych
Sprzątanie po z... 1.00
PARTNERZY

 

 

 

 

 

 

       

 

26 lutego 2021 02:10
Imieniny:
Aleksandra, Mirosława, Dionizego

 
Profil


Zarejestruj się

 
Facebook
Zgłoś info
Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em!

603 216 702

Gdzie najtańsze paliwo


RADOM 
3,79 - stacja przy ul. Czarnieckiego
RADOM
3,77 - stacja przy ul. Czarnieckiego
RADOM
. - .....
RADOM
1,74
 - stacja autogaz przy ul. Czarnieckiego
Uwaga! Ceny podawane są na podstawie własnych obserwacji i zgłoszeń od internautów.

 

Statystyki dnia 18.02.2021
kraj
wypadki drogowe - 33
zabici w wypadkach - 5
ranni w wypadkach - 37
zatrzymani nietrzeźwi kierujący - 141
źródło:  www.policja.pl
 
18.02.2021
Garnizon mazowiecki (z wyłączeniem Warszawy i powiatów do niej przylegających)
wypadki drogowe - 3
zabici w wypadkach - 0
ranni w wypadkach - 4
zatrzymani nietrzeźwi kierujący - 16
źródło:  www.kwp.radom.pl
 
Radom
...
wypadki drogowe - ..
zabici w wypadkach - ..
ranni w wypadkach - ..
kolizje -..
ilość zatrzymanych nietrzeźwych kierujących - ..
zatrzymane prawo jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości na obszarze zabudowanym - ..
źródło:  WRD KMP Radom
 
KALENDARZ DZIAŁAŃ:

"Bezpieczne przejście"  - w codziennej służbie , działania wzmożone raz w miesiącu

"Widoczny na drodze-bezpieczny po zmroku" - w codziennej służbie, działania wzmożone raz w miesiącu

 
 
UTRUDNIENIA W MIASTACH