• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

S7 od Grójca do Warszawy, dobra i zła wiadomość

S7 od Grójca do Warszawy, dobra i zła wiadomość

5 października 2020

 

Jedni mocno pracują, drudzy zeszli z placu budowy nowych odcinków drogi ekspresowej S7 od Warszawy do Grójca. Ci pierwsi budują odcinek od obwodnicy Grójca do węzła Tarczyn Północ. Drudzy mieli wykonać odcinek z Tarczyna Północ do Lesznowoli. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała z nimi umowę.

 

Ten kto jechał, np. pół roku temu S7 do stolicy od strony Grójca i w ostatnich dniach, zauważy duże zmiany na budowanym odcinku nowej ekspresówki. Zrobiony jest m.in. wiadukt na górce w Głuchowie. Jadący od strony Warszawy jadą pod nim włączając się w obecną S7. Jadąc w kierunku Warszawy, dojeżdżając do Głuchowa trzeba zwolnić do 40 km/h przed skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną i poruszać się drogą tymczasową. Na całym odcinku widać ruch na  budowie, nowe wybudowane wiadukty i kładki.

Odcinek od obwodnicy Grójca do węzła Tarczyn Północ (bez węzła) został ujęty w budowie nowej ekspresówki S7 do Warszawy jako odcinek C. Ma długość ok. 7,9 km. Na tym odcinku powstanie węzeł Tarczyn Południe.

Wykonawcą jest firma Mota-Engil Central Europe (wartość kontraktu to ok. 203,4 mln zł). Zakończenie wszystkich prac przewidziane jest w marcu 2021 roku, ale może się ono przeciągnąć o dwa miesiące – do maja, ponieważ analizowane jest roszczenie o wydłużenie czasu na ukończenie prac. Zaawansowanie rzeczowe budowy odcinka C wynosi ponad 75%.

 

 

GDDKiA zerwała umowę

O ile na odcinku Grójec-Tarczyn Północ prace idą w dobrym tempie, o tyle gorzej jest na środkowym odcinku Tarczyn  Północ-Lesznowola (odcinek B, od węzła Lesznowola – bez węzła – do węzła Tarczyn Północ (z węzłem) o długości ok. 14,8 km, kontrakt zakłada budowę m.in. trzech węzłów – Antoninów, Złotokłos i Tarczyn Północ). GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umowy z firmą IDS-BUD realizującą odcinek drogi ekspresowej S7 pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn o długości blisko 15 km. Roboty postępują tam bardzo wolno, zaawansowanie rzeczowe wykonanych prac wynosi jedynie ok. 6,3%. We wrześniu, wykonawca przedstawił raport, z którego wynikało, że na budowie pracowało 45 pracowników i było 88 sztuk sprzętu. Tymczasem, według monitoringu prowadzonego przez nadzór pracowało jedynie 18 osób i 27 jednostek sprzętu.

 

– Firma IDS-BUD mimo wielokrotnych wezwań nie zrealizowała prac objętych kontraktem, a mobilizacja sprzętu i kadry nie rokowała, by inwestycja została skutecznie zakończona. Jednym z powodów rozwiązania umowy z przyczyn leżących po stronie wykonawcy jest zawarcie przez niego, bez zgody inwestora, umowy cesji wierzytelności z bankiem. Oznacza to, że wszystkie należne wykonawcy z tytułu zrealizowanych robót płatności kierowane miałyby być na konto banku. Jest to działanie niezgodne z warunkami kontraktu. Ponadto fakt ten stanowi o złej wierze wykonawcy, czego skutkiem jest utrata przez inwestora zaufania do rzekomo profesjonalnego przedsiębiorcy – poinformowała GDDKiA.

 

(fot. GDDKiA)

 

GDDKiA posiada gwarancje bankowe wykonawcy, dzięki czemu Skarb Państwa będzie mógł pozyskać określone środki finansowe dla zaspokojenia ewentualnych, należnych zgodnie z kontraktem i potwierdzonych płatności na rzecz przedsiębiorstw wykonujących prace i usługi na placu budowy (podwykonawców, usługodawców i dostawców).

Rozpoczęto przygotowania do przeprowadzenia inwentaryzacji w terenie i przygotowywane są dokumenty do przetargu na dokończenie niezrealizowanych prac. Ogłoszenie przetargu planowane jest jeszcze w tym roku.

 

Odcinek A też z problemami

Trzecim odcinkiem – A, jest odcinek od węzła Lotnisko (bez węzła) do węzła Lesznowola (z węzłem) o długości ok. 6,6 km. Tu również, jak w przypadku odcinka B, nie obyło się bez problemów. W maju ubiegłego roku GDDKiA odstąpiła od umowy z nierzetelnym wykonawcą, firmą Rubau. W lutym tego roku podpisany został kontrakt z firmą Polaqua (wartość umowy to 457,3 mln zł). W ramach zadania wybudowane zostaną m.in. dwa węzły – Zamienie i Lesznowola. Prace mają się zakończyć dokładnie za dwa lata. Zaawansowanie robót przekroczyło 15%.

 

Umowy na projekt i budowę trzech odcinków S7 Warszawa – Grójec zawarte zostały w sierpniu 2017 roku. Wybudowane zostaną dwie jednie po trzy pasy ruchu pomiędzy węzłem Lotnisko (Warszawa) a węzłem Lesznowola, natomiast do obwodnicy Grójca droga będzie posiadała po dwa pasy ruchu.

Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • ferie_linia20

    Czasowe zawieszenie kursowania linii nr 20

    Jak informuje Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji, związku z feriami zimowymi, od najbliższego poniedziałku...

    więcej...
  • maserati_grecale_920

    Maserati Grecale na śnieżnych testach

    Włoska firma sprawdza możliwości przedprodukcyjnego SUV-a, modelu Grecale. Testy odbywają się na zmrożonych...

    więcej...
  • Logo Jobsora

Kontakt