• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Nie będzie już dowolnej jazdy hulajnogą elektryczną?

Nie będzie już dowolnej jazdy hulajnogą elektryczną?

25 sierpnia 2020

 

Wszystko wskazuje, że poruszanie się hulajnogą elektryczną zostanie obwarowane warunkami i przepisami prawnymi. Nie będzie można nimi jeździć z pasażerami i przewozić zwierząt.

 

Hulajnogi elektryczne mogą być świetnym środkiem transportu, pod warunkiem, że korzystanie z nich jest w granicach rozsądku i bezpiecznego poruszania się. Niestety, nie zawsze tak jest. Ponieważ jeżdżący takimi urządzeniami traktowani są jako piesi, więc czasami pędzą między przechodniami. Były przypadki potrąceń, były przypadki przewrócenia się osób jadących hulajnogą i poważnych urazów z powodu upadku.

Kolejna sprawa to korzystanie z hulajnóg na minuty. Często można zobaczyć je pozostawione gdzie popadnie, na środku chodnika. Nieważne, że przeszkadzają pieszym.

Krótko mówiąc, tak jak z każdego urządzenia (zwłaszcza mechanicznego) tak i z tego trzeba korzystać z głową.

Ministerstwa, infrastruktury i rozwoju oraz sprawiedliwości chcą rozwiązać legislacyjnych z korzystania z hulajnóg.

 

Hulajnoga jako uto

Według propozycji MI, hulajnogi elektryczne będą mieściły się w definicji urządzenia transportu osobistego (uto), przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu, o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9 m, długości nieprzekraczającej 1,25 m, masie własnej nieprzekraczającej 20 kg, wyposażone w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h. Wszystkie prawa i obowiązki, które dzisiaj obowiązują rowerzystów, obejmą także użytkowników uto. Co do zasady, infrastrukturą drogową, przeznaczoną dla kierującym uto, będą:

drogi dla rowerów, przejazdy dla rowerzystów, pasy ruchu dla rowerów lub jezdnie dróg, na których dopuszczalna prędkość jest nie większa niż 30 km/h.

 

– Nowe technologie stawiają nowe wyzwania. Chcemy, aby prawo nadążało za zmieniającym się światem. Dlatego nowe przepisy określają ramy, w ramach których mogą funkcjonować nie tylko hulajnogi elektryczne, ale i wszystkie urządzenia transportu osobistego, które już się pojawiły i które w przyszłości mogą się pojawić – mówi wiceminister Rafał Weber w Ministerstwie Infrastruktury.

 

Według MI zabronione ma być pozostawianie uto na drodze, przystanku lub w innym miejscu przeznaczonym do ruchu, zwłaszcza jeśli zagrażałoby to bezpieczeństwu innych uczestników ruchu.

 

 

Hulajnoga z oświetleniem?

Z kolei propozycja Ministerstwa Sprawiedliwości mówi, żeby hulajnogą elektryczną mogła poruszać się osoba po ukończeniu 12 roku życia, żeby mogła nią jeździć tylko jedna osoba i żeby nie można było przewozić osób, ani zwierząt. Poza tym, hulajnoga ma mieć odpowiednie oświetlenie.

Resort sprawiedliwości chce, żeby hulajnogami poruszać się po ścieżkach rowerowych, a w przypadku braku takich – po jezdniach i drogach z prędkością nie większą niż 20 km/h.

Jazda po chodnikach ma być ostatecznością i z prędkością nie przekraczającą 8 km/h, bo taka jest bezpieczna nawet w przypadku kolizji z pieszym.

 

Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt