• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

ſatwiej będzie ominąć Kraków

ſatwiej będzie ominąć Kraków

13 lipca 2020

 

Na taką informację długo czekali kierowcy. Rozpoczyna się budowa Północnej Obwodnicy Krakowa. Wojewoda Małopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

 

Ten kto chociaż raz wjeżdżał od strony północnej do Krakowa lub wyjeżdżał z tego miasta w tym kierunku wie jakie są problemy z poruszaniem się na drodze wjazdowej (wyjazdowej) i jak bardzo potrzebna jest w tym miejscu obwodnica. I wszystko wskazuje, że za kilka lat ten problem zniknie. Czekali na to nie tylko kierowcy przejeżdżający tranzytem przez Kraków, ale również mieszkańcy tego miasta.

 

Wiadukt, tunel, wiadukt

9 lipca Wojewoda Małopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dotyczącej drogi ekspresowej 52 (S52) Północnej Obwodnicy Krakowa (POK). Dotyczy ona 7-kilometrowego odcinka, od końca tunelu pod Zielonkami do węzła Mistrzejowice, który zostanie wybudowany w ramach budowy S7 na odcinku Kraków–Widoma.

Procedowany jest jeszcze ZRID dla 300 m drogi włączenia S52 POK do węzła Mistrzejowice (wniosek został złożony w marcu) i nie została jeszcze wydana decyzja na 5-kilometrową część S52 POK od węzła Modlnica do Zielonek (wniosek został złożony 31 stycznia). Brak tych decyzji nie wpływa jednak na roboty, które rozpoczną się od budowy dróg technologicznych na wschód i zachód od miejsca, gdzie powstanie węzeł Węgrzce.

W pierwszej kolejności wykonawca musi wykarczować roślinność i zbudować drogi technologiczne, po których będą się poruszały pojazdy budowy.

Prace rozpoczęli już archeolodzy.

 

(węzeł Bałtowice) 

 

W ramach inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa S52 długości ok. 12,5 km, na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Powstaną tunele pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o długości 496 m oraz pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa postanie niewielki tunel o długości 95 m.

W ciągu trasy ekspresowej powstanie 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych i 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów.

Wybudowane zostaną węzły: Modlnica (do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice, Zielonki (węzeł na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną przez samorząd wojewódzki Trasą Wolbromską), Węgrzce (w miejscu skrzyżowania z drogą krajową nr 7 i Al. 29. Listopada) i Batowice (w miejscu skrzyżowania z drogą powiatową nr 1256 K.

Droga będzie poprowadzona także w wykopach i na nasypach. Wykopane zostanie 1,3 mln metrów sześciennych gruntu, a na nasypy zużyte będzie 800 tys. metrów sześciennych gruntu.

 

(węzeł Węgrzce)

 

Bezkolizyjna obwodnica

POK w ciągu drogi S52 zostanie połączona węzłem Mistrzejowice z S7 i w ten sposób zamknie się czwarta obwodnica Krakowa.

Ciąg obwodnic połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK79, DK94, S7,) i usprawni ruch pojazdów od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Obwodnica przejmie tranzyt, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą krajową nr 79.

Decyzja o budowie Północnej Obwodnicy Krakowa zapadła w 2016 roku. Wykonawcą trasy będzie konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty ſódź. Koszt zadania wyceniły na prawie 1,428 mld zł.

Według prognoz na nowym odcinku drogi, w roku 2025 ruch przekroczy średnio 30 tys. pojazdów na dobę.

 

(węzeł Zielonki)

Roman Furciński, źródło: GDDKiA

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt