• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Audi będą płynniej jeździć w miastach

Audi będą płynniej jeździć w miastach

19 maja 2019

 

Kierowca otrzymuje wiadomość z jaką prędkością musi jechać, żeby korzystać z “zielonej fali”. Niemiecka marka wprowadza w Europie usługe informacji o ruchu drogowym Traffic Light Information. Najpierw w Ingolstadt. Od 2020 roku ma być uruchamiana w miastach naszego kontynentu.

 

Samochody niemieckiej marki, dziewięć najnowszych modeli, mają się komunikować z sygnalizacją świetlną w miastach. W Europie to ma ruszyć, od lipca w Ingolstadt. Poprzez system Traffic Light Information, kierowca ma mieć przekazywane dane o sygnalizacji świetlnej. Dzięki wiadomościom z kokpitu, będą widzieć z jaką prędkością muszą jechać, żeby dojechać do następnego skrzyżowania i trafić na zielone światło. Jeśli nie będzie to możliwe w granicach dopuszczalnej prędkości, to specjalny licznik będzie odliczał czas do kolejnej „zielonej fali‿. W ten sposób, jazda po mieście stanie się bardziej płynna.

W Europie to będzie nowość. W kolejnych europejskich miastach usługa ta będzie wdrażana począwszy od 2020 roku.

 

 

“Zielona fala” na kokpicie

 

– Ciągłe ruszanie i zatrzymywanie irytuje kierowców, ale każdy cieszy się z „zielonej fali‿. Dzięki usłudze informacji o ruchu drogowym Traffic Light Information, kierowca jedzie efektywniej i bardziej zrelaksowany, bo wie, i to kilkaset metrów przed sygnalizacją, czy dojedzie do niej na czas by złapać zielone światło – mówi Andre Hainzlmaier, kierownik ds. rozwoju aplikacji, usług skomunikowania i Smart City w Audi.

Ta usługa, tylko pod inną nazwą – Time-to-Green, od 2016 roku działa w Stanach Zjednoczonych. Jeśli kierowca dojeżdża do kolejnej sygnalizacji świetlnej na czerwonym, specjalny licznik umieszczony w Audi virtual cockpit lub na wyświetlaczu danych na szybie head-up display, oblicza czas do ponownego zapalenia się zielonego światła. Usługa działa na ponad 5 tys. skrzyżowań, m.in. w Denver, Houston, Las Vegas, Los Angeles, Portland i Waszyngton (w stolicy, skomunikowanych jest ok. 1 tys. skrzyżowań).

 

 

Od trzech miesięcy, Audi oferuje w Ameryce Północnej kolejne udogodnienie, dodatkowo wspierające efektywną jazdę podczas „zielonej fali‿ – GLOSA (z ang. Green Light Optimized Speed Advisory). Usługa pokazuje kierowcy idealną prędkość podczas jazdy i przejazdu przez skrzyżowanie, umożliwiającą dotarcie do następnej sygnalizacji świetlnej na zielonym świetle.

W Europie, „Time-to-Green“ GLOSA zostaną początkowo aktywowane w Ingolstadt. Funkcję będą miały wszystkie modele e-tron, A4, A6, A7, A8, Q3, Q7 i Q8 produkowane od połowy lipca (rocznik modelowy 2020). Warunkiem jest posiadanie pakietu „Audi connect Navigation & Infotainment‿ i funkcji opcjonalnego rozpoznawania znaków drogowych za pomocą kamery.

Dlaczego USA były pierwsze? 

– Wymagania względem jej wprowadzenia do produkcji seryjnej są na naszym kontynencie znacznie wyższe niż w Stanach Zjednoczonych. W USA miejskie systemy sygnalizacji są zaplanowane kompleksowo i ujednolicone, natomiast w Europie infrastruktura uliczna rozwijała się lokalnie i w sposób zdecentralizowany, z zastosowaniem różnych technik komunikacyjnych. To, jak szybko miasta będą podłączane do tej sieci, zależy przede wszystkim od tego, czy powstaną standardy danych i interfejsy oraz czy miasta dokonają cyfryzacji urządzeń sygnalizacyjnych – wyjaśnia Hainzlmaier.

Przy tym projekcie Audi współpracuje z firmą Traffic Technology Services (TTS). TTS przetwarza „surowe dane‿ pozyskiwane z miejskich centrów zarządzania ruchem i przesyła je na serwery Audi. Stąd, dzięki szybkiemu połączeniu internetowemu informacja dociera do samochodu.

 

W przyszłości klienci Audi mogliby też korzystać z innych funkcji, o ile np. „zielone fale“ zostałyby uwzględnione w optymalnym prowadzeniu do celu przez nawigację. W połączeniu z adaptacyjnym tempomatem (pACC), samochody mogłyby nawet hamować automatycznie na czerwonych światłach. W dłuższej perspektywie skorzystałby na tym miejski ruch uliczny. Gdyby samochody anonimowo wysyłały, np., dane do miasta, to sygnalizacja mogłaby reagować w elastyczny sposób. Skomunikowana sygnalizacja świetlna mogłaby reagować zależnie od potrzeb.

Prace rozwojowe prowadzone przez Audi nad usługą Traffic Light Information, w przyszłości przyniosą korzyści również klientom innych marek.

 

Roman Furciński, źródło: Audi, fot. Audi

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • policja2_wypadek920

    Wypadki, kolizje, utrudnienia na drodze. Jeździjcie ostrożniej!

    Problemy z przejazdem na wiaduktach w ul. Młodzianowskiej oraz Żeromskiego/Lubelska, wypadki i stłuczki....

    więcej...
  • linia21_920

    Autobusy blokują jeden pas ruchu

    Znowu czynny jest przystanek na al. Wojska Polskiego przed rondem Popiełuszki (kozienickim). Jednak...

    więcej...
  • Logo Jobsora

Kontakt