[X]

Nasz serwis korzysta z "ciasteczek". Więcej informacji znajdziesz klikając na ten link.

WWW
RSS Youtube


Jesteś tutaj: Strona główna » STRONA GŁÓWNA - newsy » Młody lewek rozrabia na drogach

Młody lewek rozrabia na drogach

18-06-2018 16:12


Młody lewek rozrabia na drogach

 

Peugeot 308 dobrze sobie radzi w mieście, a i na gruntowych nierównościach sprawuje się równie pozytywnie. Plusem jest zużycie paliwa, więc przy rozsądnej jeździe nie trzeba często jeździć pod dystrybutor.

 

Model 308 uzyskał w 2014 roku tytuł "Samochodu Roku", a takiego tytułu nie otrzymuje się ot tak sobie. Jakie jest to kompaktowe auto?

Do jazdy testowej otrzymaliśmy samochód z silnikiem benzynowym PureTech o pojemności 1,2 l i mocy maksymalnej 81 kW/110 KM w wersji z manualną 6-stopniową skrzynią biegów i wyposażeniem ACTIVE.

 

Odchudzony, ekonomiczniejszy

Jednostka napędowa o mocy 110 KM to jedna z dwóch do wyboru o mocy maksymalnej (druga to 130 KM), a wersja wyposażenia trzecia w kolejności (najwyższa jest Allure). To może i dobrze, bo nie mieliśmy super wypasionego auta, ale jedno z najczęściej wybieranych przez klientów.

"308-ka" ma ładną stylistykę. Projektanci nie cudowali przy tym aucie, nie jest jakieś oszałamiające, ale i nie zepsuli karoserii. Ten hatchback jest ładny z przodu i takiż w tyłu. Światła w technologii LED z przodu poprowadzono cienką linią przez cały górny obrys reflektorów, a z tyłu, są za to trzy krótkie paski.

 

 

 

 

Samochód ma 4,25 m długości, 2,05 m szerokości (z lusterkami, a przy złożonych lusterkach - 1,80 m), 1,46 m wysokości, a rozstaw osi 2,62 m. Został zbudowany na nowej platformie - EMP2, z lekkich materiałów, takich jak aluminium, kompozyty, stal i jest szczuplejszy od swojego poprzednika o 140 kg. Nic dziwnego, od kilku lat marki motoryzacyjne starają się odchudzać kolejne swoje modele. Peugeot również. Klienci powinni odczuć te zmiany m.in. od strony zużycia paliwa, bo lżejsze auto to mniejsze spalania, a mniejsze spalanie = mniejsze wydatki przy tankowaniu.

 

 

Odwrotny obrotomierz

W środku wita stonowana stylistyka i duży - 9,7-calowy ekran multimedialny dotykowy wbudowany na środku deski rozdzielczej. To dobre, moim zdaniem, rozwiązanie. Peugeot odszedł w tym przypadku od trendu umieszczania stojącego ekranu multimedialnego nad deską rozdzielczą. Nie ma więc problemu zbierania się za nim kurzu i częstego przecierania ściereczką.

 

 

W oczy rzuca się, już od pierwszego spojrzenia, niewielka (kompaktowa) kierownica. W dolnej części jest spłaszczona. Ma to pomóc kierowcy żeby uda nie ocierały się o nią (to tak z myślą o wysokich osobach prowadzących auto). Przy tym, wskaźniki są lepiej widoczne, bo kółko nie utrudnia ich obserwacji.

Co do wskaźników, jeden jest oryginalny - obrotomierz (z prawej strony). Strzałka obraca się w lewo, a nie klasycznie - w prawo. Z początku, trzeba się do niego przyzwyczaić. Z prawej strony obrotomierza jest wskaźnik temperatury wody.

Po drugiej stronie, są prędkościomierz (już normalny) i wskaźnik zbiornika paliwa. Między wskaźnikami, jest mały ekran wyświetlający dane z komputera pokładowego, podpowiedź dotyczącą zmiany biegów, licznik całkowitego, dziennego i chwilowego przebiegu kilometrów. Tymi parametrami możemy sterować poprzez przyciski na kierownicy.

Na wspomnianym już ekranie dotykowym mamy najważniejsze funkcje i systemy pokładowe: klimatyzację, radio, CD, Mp3, regulację systemami pokładowymi, nawigację, Bluetooth oraz dostęp do twardego dysku z możliwością wgrania utworów lub danych.

Sama obsługa funkcji na ekranie jest dosyć prosta i przejrzysta.

 

Jeszcze jedna uwaga, "308" ma bardzo dobry nawiew klimy (klimatyzacja dwustrefowa). Na najniższym stopniu pracuje cicho, ale czuje się wtłaczane powietrze.

 

 

Sterowanie z małej kierownicy

Siedzi się wygodnie, fotele przednie dobrze "trzymają" na bokach. Odpowiednią pozycję dla siebie możemy ustawić manualnie.

 

 

Dosyć wygodnie siedzi się również na tylnej kanapie. Trzy szczupłe, nawet wysokie osoby, powinny się swobodnie zmieścić. Trudniej z luzem będą miały trzy tęgie osoby, ale tak będzie w innych kompaktowych autach, obojętnie jakiej marki.

Auto dobrze się sprawdzi podczas podróży z małymi dziećmi. Foteliki można łatwo zamontować (Isofix). Co istotne, pociechy mają wystarczająco dużo miejsca, żeby nie brudzić oparcia fotela przed nimi. No, chyba, że rozprostują nogi, wtedy, ślady pozostaną.

 

 

Wspomniałem o kierownicy i przyciskach na niej do wyświetlania różnego rodzaju danych. Leży ona bardzo dobrze w dłoniach. A za pomocą wspomnianych przycisków, można - oprócz wcześniej wymienionych - ustawić aktywny tempomat, albo zaprogramować sobie prędkość (są ogranicznik prędkości u regulator prędkości). Kierowca, jeżeli jedzie za szybko w terenie, gdzie jest ograniczenie prędkości, zostanie o tym poinformowany, bo auto ma system rozpoznawania znaków drogowych. Kamery wykrywają znaki drogowe i ograniczenia prędkości.

 

Wśród systemów bezpieczeństwa i wsparcia, kierowca ma do pomocy - oprócz tradycyjnych: ABS, kontroli trakcji i.t.p. - m.in. system pokonywania podjazdów, automatyczny włącznik reflektorów.

Przy parkowaniu, można się posiłkować czujnikami parkowania z tyłu i z przodu. W wersji, którą mieliśmy, kamery nie było. O zbliżaniu się do przeszkody informował tylko sygnał dźwiękowy i graficzny na ekranie, z obrysem auta i pokazaniem, z której strony istnieje zagrożenie. Jednak to rozwiązanie i tak w zupełności pomoże kierowcy w manewrowaniu samochodem.

Kamera parkowania może być zamontowana, ale jest to dodatkowo płatna opcja (z funkcją rzutowania z góry), za ponad 3 300 zł.

 

 

W sytuacji awaryjnej można się połączyć z systemem Peugeot Connect SOS (na środku podsufitki, przy przedniej szybie). Wystarczy nacisnąć przycisk i mamy głosowe połączenie z centrum telefonicznym Peugeot Connect SOS.

Obok jest Peugeot Connect Assistance, czyli przycisk do połączenia z pomocą drogową w przypadku unieruchomienia auta.

Przyciski bardzo praktyczne, ale życzę Wam, żebyście nie musieli nigdy z nich korzystać.

 

Jeżeli chodzi o uwagi, to na pewno Peugeot mógłby popracować nad tym, żeby dźwignia hamulca ręcznego lepiej się zaciągała i coś poprawić z zamkiem klapy bagażnika, bo trzeba mocniej nacisnąć przycisk, żeby ją otworzyć.

I jeszcze jedna rzecz, może ktoś uzna, że mało istotna. Gałka skrzyni biegów jest ładna, aluminiowa, ale zimą kierowca chyba będzie musiał założyć rękawiczki.

 

 

Auto dobre w każdych warunkach

Wypróbowaliśmy auto w różnych warunkach drogowych. Samochód bardzo dobrze radził sobie w jeździe miejskiej. Ze względu na niezbyt duże rozmiary, łatwo wciskał się w wolne miejsca. W jeździe poza miastem, na drogach o dwóch pasach ruchu w jednym kierunku można było trochę przycisnąć gaz. Silnik dobrze reagował na takie polecenie i składał się, np., do wyprzedzania.

Jazda z prędkością 90-110 km/h najbardziej ucieszy tych, którzy nad wszystko przekładają ekonomiczne podróżowanie i nie chcą za często odwiedzać stacji paliw, czyli, krótko mówiąc, nie chą za często wydawać pieniędzy. Spalanie w jeździe poza miastem jest w okolicach 4,2 l, tak podaje producent i chyba niewiele się myli. Przy bardzo ekonomicznej, płynnej jeździe można oscylować wokół takiego wyniku.

Nie można nie wspomnieć o jeździe w trudniejszym terenie. Zwieszenie pracowało bardzo dobrze na nierównościach. Auto miękko bujało na dołkach.

 

 

Benzynowy silnik Puretech o pojemności 1,2 l może osiągnąć moc maksymalną 81kW/110 KM. Jeżeli ktoś chce więcej mocy, to może wybrać wersję 96 kW/130 KM, przy takiej samej pojemności silnika, bo tylko takie benzyniaki są montowane. Do wyboru jest jeszcze jednostka wysokoprężna BlueHDi o pojemności 1,5 l o mocy 75kW/100 KM lub 96 kW/130 KM.

 

Cena auta w wersji, którą jeździliśmy (z silnikiem benzynowym PureTech 1,2 l, manualną skrzynią biegów i wersji wyposażenia Active) rozpoczyna się od 73 100 zł.

Dziękujemy Peugeot Polska za kilkudniową przygodę z modelem 308.

 




/ Roman Furciński, fot. Roman Furciński /


JAZDA TESTOWA   AUTO   SILNIK   PEUGEOT 308   MODEL   MOC   DROGA   ZUŻYCIE PALIWO   KIEROWCA   SALON   

Podoba Ci się ten artykuł? Przekaż go innym:


comments powered by Disqus




NAJNOWSZE KUPIĘ/SPRZEDAM/WYNAJMĘ
Zdjęcie Sprzątanie po zmarłych
Sprzątanie po z... 1.00
PARTNERZY

 

 

 

 

 

 

       

 

30 października 2020 11:24
Imieniny:
Zenobii, Przemysława, Edmunda

 
Profil


Zarejestruj się

 
Facebook
Zgłoś info
Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em!

603 216 702

Gdzie najtańsze paliwo


RADOM 
3,79 - stacja przy ul. Czarnieckiego
RADOM
3,77 - stacja przy ul. Czarnieckiego
RADOM
. - .....
RADOM
1,74
 - stacja autogaz przy ul. Czarnieckiego
Uwaga! Ceny podawane są na podstawie własnych obserwacji i zgłoszeń od internautów.

 

Statystyki dnia 01.09.2020
kraj
wypadki drogowe - 92
zabici w wypadkach - 4
ranni w wypadkach - 114
zatrzymani nietrzeźwi kierujący - 154
źródło:  www.policja.pl
 
01.09.2020
wypadki drogowe - 7
zabici w wypadkach - 0
ranni w wypadkach - 8
zatrzymani nietrzeźwi kierujący - 11
źródło:  www.kwp.radom.pl
Województwo mazowieckie (beZ garnizonu stołecznego warszawskiego)
Radom
17.02.2020
wypadki drogowe - 1
zabici w wypadkach - 0
ranni w wypadkach - 1
kolizje -11
ilość zatrzymanych nietrzeźwych kierujących - 2
zatrzymane prawo jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości na obszarze zabudowanym - 0
źródło:  WRD KMP Radom
 
KALENDARZ DZIAŁAŃ:

"Bezpieczne przejście"  - w codziennej służbie , działania wzmożone raz w miesiącu

"Widoczny na drodze-bezpieczny po zmroku" - w codziennej służbie, działania wzmożone raz w miesiącu

 
 
UTRUDNIENIA W MIASTACH