[X]

Nasz serwis korzysta z "ciasteczek". Więcej informacji znajdziesz klikając na ten link.

WWW
RSS Youtube


Jesteś tutaj: Strona główna » STRONA GŁÓWNA - newsy » Limuzyna skrojona na miarę osobistych oczekiwań

Limuzyna skrojona na miarę osobistych oczekiwań

03-05-2018 13:17


Limuzyna skrojona na miarę osobistych oczekiwań

 

BMW było pierwszym autem zachodniej produkcji, za kierownicą którego zasiadłem. Ponad 20 lat temu byłem pod jego wrażeniem. Teraz miałem okazję jeździć modelem 520d xDrive. Odczucia są bardzo podobne.

 

W 1987 roku kierowałem modelem serii 5, który kilka tygodni wcześniej zjechał z taśmy produkcyjnej. Była to dla mnie ogromna frajda. Prędkości 110-120 km/h w ogóle się nie odczuwało, a prowadziło się auto znakomicie. Poza tym, wyposażenie, deska rozdzielcza i przestronne wnętrze. Wszystko wtedy zrobiło na mnie wrażenie.

Teraz, przyszła okazja ponownie zasiąść za kierownicą BMW serii 5, siódmej generacji.

 

Klasyka stylistyki

Jeździłem modelem 520d xDrive z silnikiem wysokoprężnym 2.0 l o mocy maksymalnej 140 kW (190 KM) i momencie obrotowym 400 Nm 1750-2500 Nm obr./min., w wersji wyposażenia Sport Line. Czterocylindrowy silnik współpracował z 8-stopniową, automatyczną skrzynią biegów Steptronic.

Z zewnątrz, stylistycznie, auto prezentuje się bardzo elegancko. Bo i takie ma być. Typowa limuzyna. Wszak to klasa premium, a to do czegoś zobowiązuje. Długi na prawie 5 m, szeroki na 1,87 m i wysoki na 1,48 m samochód ma ładną sylwetkę, z długą maską silnika i przetłoczeniami bocznymi biegnącymi od przedniego koła do klosza tylnego reflektora.

Z przodu mamy charakterystyczny dla marki dwudzielny grill, z chromowanymi listwami i łączący się z kloszami reflektorów.

Linia obrysu auta przebiega łagodnie przebiega przez cały samochód, z lekko opadającą linią dachu od środkowego słupka ku klapie bagażnika. Projektantom udało się uzyskać współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,24 Cx, a to przekłada się przecież na niższe zużycie paliwa.

 

 

Światła przednie i tylne są diodowe. Dobrze oświetlają drogę, dzięki czemu kierowca może czuć się pewnie prowadząc auto.

W opcji można sobie zamówić reflektory adaptacyjne, ze zmiennym rozkładem światła i ze światłem na ronda oraz nieoślepiającym asystentem świateł drogowych BMW Selective Beam o zasięgu do 500 m. Czy warto? Na pewno, bo to zawsze poprawia bezpieczeństwo jazdy.

 

 

Masaż w trakcie jazdy

Drzwi otwierają się szeroko, co sprawia, że łatwo zająć miejsce w nim miejsce. No i teraz, jeżeli stojąc przy aucie nie poczuliśmy się dowartościowani, siadając za kierownicą (lub na miejscu pasażera) możemy tego doświadczyć w pełnym zakresie. Wystarczy usiąść w fotelu. Kierowca i pasażer elektrycznie regulują ustawienia. Jest funkcja pamięci ustawień, pozycje trzech osób. To bardzo wygodne rozwiązanie, jeżeli o kluczyki i jazdę, np. walczą mąż, żona i dorosły syn chcący zaimponować potencjalnej narzeczonej.

Oba fotele mają podparcie lędźwiowe, są ogrzewane i mogą zrobić nawet masaż, i jest aż osiem programów takiej przyjemności (tylko żeby przypadkiem za bardzo nie rozkojarzyły kierowcy). Dla lepszego komfortu, można wysunąć część podkolanową (dobre rozwiązanie dla osób wysokich).

 

 

Kiedy już zajmiemy wygodną pozycję w fotelu, możemy zająć się ustawieniem do swojej pozycji kierownicy. Przyciskiem z lewej strony kolumny, za dźwignią kierunkowskazów, mamy do wyboru szeroki zakres jej regulacji góra-dół/przód-tył.

Na bardzo proporcjonalnej kierownicy umieszczone zostały przyciski, którymi można sterować funkcjami wyświetlanymi na ekranie dotykowym. Ten, 10-calowy ekran multimedialny ma bardzo intuicyjną obsługę, w której można wybrać m.in. nawigację, media, radio, bluetooth, a do tego przeprowadzić własną personalizację. Żeby było ciekawiej, polecenia możemy wydawać głosem, gestami lub w sposób dotykowy na ekranie.

 

 

Jeszcze słów kilka o tylnej kanapie, równie wygodnej do podróżowania, nawet dla wysokich osób. Raz, że może na niej podróżować trzy dorosłe osoby i nie siedzą ściśnięte obok siebie trącając się łokciami. Dwa, nawet wysokie osoby mają komfort, bo głową nie ocierają się o podsufitkę.

Na tylnej kanapie bez problemu można zamontować dwa foteliki dziecięce. Maluchy mają na tyle miejsca, że nie brudzą butami oparć przednich siedzeń.

 

 

Tylną kanapę można składać, w proporcji 40:20:40. Uzyskamy tym samym pojemność bagażnika 1700 litrów, przy rozłożonej kanapie wynosi on 530 litrów. W bagażniku, w małych wnekach są siatki, w których można umieściś jakieś drobne pakunku lub zakupy. Praktyczną rzeczą są zaczepy do zamocowania pakunków, żeby nie "latały" po pace w trakcie jazdy.

Praktyczna jest również możliwość automatycznego zamykania klapy bagażnika jednym kliknięciem.

 

Wyciszenie najwyższej klasy

W szerokim tunelu między siedzeniami główne miejsce zajmuje niewielka, zgrabna dźwignia biegów, a po jej bokach, z jednej strony są do wybory tryby jazdy (Sport, Comfort i ECO PRO), a po drugiej przyciski z funkcjami (menu, media, komputer pokładowy, mapy, nawigacja, opcje) i duże pokrętło pozwalające buszować po ich składowych.

Podłokietnik jest podzielony wzdłuż na dwie części, z kieszenią, w której znalazło się miejsce m.in. na wejście USB (drugie jest przed dźwignią, pod zasuwaną klapką, w której znajdziemy również miejsca na dwa kubki lub buteleczki z napojami).

Deska rozdzielcza jest dosyć prosta, nie jest przeładowana przyciskami, pokrętłami co niekiedy zdarza się projektantom. Jej elegancję podkreśla fortepianowa czerń.

 

 

Czas na włączenie silnika. Motor pracuje cichutko, prawie go nie słychać. To zasługa specjalnej izolacji silnika i podsufitki oraz akustycznej szyby przedniej. Przełączam dźwignię na funkcję "jedź" i ruszam delikatnie naciskając pedał gazu. Auto powoli sunie do przodu. Tu miałem zaskoczenie, raczej in minus. Odnosiłem wrażenie, jakby przełożenia zwlekały z wejściem na wyższy stopień. W trakcie testu, wypróbowałem to jeszcze kilka razy. Tak było za każdym razem. Ale kiedy mocniej wciskałem pedał gazu, takiego problemu nie było. Może zatem nie trzeba żałować nogi? Naturalnie, w granicach rozsądku.

Jak już jestem przy uwagach, to jeszcze jedno spostrzeżenie. Lusterka boczne wydawały mi się trochę za małe (mowa oczywiście o polu wiedzenia, nie o wielkości obudowy). Mogłyby być większe.

 

 

Żeglowanie na drodze

Auto poruszało się bardzo płynnie. Jazda była naprawdę wielką przyjemnością. W mieście, ten samochód być może nie rozwinie skrzydeł, nie pokaże wam wszystkich swoich możliwości, chociaż dobrze się sprawuje w jeździe w kolumnie i bardzo dobrze przy ruszaniu po zmianie świateł, zwłaszcza kiedy jest się pierwszym na pasie. Wystarczy tylko trochę mocniej wcisnąć gaz.

Czy może sprawić kłopot ze względu na swoje gabaryty (prawie 5 m długości)? To jest kwestia przyzwyczajenia. Największe problemy mogą być z zaparkowaniem, ale i z tym idzie sobie poradzić.

Dopiero poza obszarem zabudowanym, można się przekonać jaka jest przyjemność z jazdy. Silnik szybko reaguje na naciśnięcie pedału gazu i daje odpowiednią moc. Można być pewnym, że jeżeli podejmiemy manewr wyprzedzania, bezpiecznie go w krótkim czasie zakończymy.

 

 

Auto bardzo dobrze sprawowało się w zakrętach, łukach drogi, zarówno tych ciasnych jak i łagodnych. Świetnie trzyma się drogi, jest stabilne i pewne dając kierowcy poczucie komfortu i bezpieczeństwa.

Podobnie jest na drogach ekspresowych. Wydaje się, że jest "piątka" jest stworzona do podróżowania na długie trasy, bo w żaden sposób nie odczuwa się trudów jazdy - przeciwnie, można się nią rozkoszować i wręcz płynąć, a niekiedy żeglować.

A propos, żeglowania. To można sobie zafundować. Włączając tryb jazdy ECO PRO system Steptronic rozłącza silnik od przekładni. Pozwala to na swobodne toczenie auta. Dzięki temu uzyskuje się niższe zużycie paliwa. Funkcja działa w szerokim zakresie, od 50 do 160 km/h. Ekonomikę takiej jazdy można obserwować na ekranie, wybierając funkcję wspomnianego trybu.

 

 

Auto sprawdziłem również w trudniejszym terenie, na gruntowej drodze, z wybojami i koleinami. Spisało się bardzo dobrze. Ładnie pracowało zawieszenie, góra-dół. Nie było żadnych problemów z przejazdem, ale trudno, żeby tak nie było biorąc pod uwagę, że napęd jest na cztery koła. W normalnej jeździe, na tylną oś kierowane jest 60% siły napędowej, 40% na przednie koła. Ale jeśli nastąpi poślizg, na jedną oś może być przekazane nawet 100% momentu obrotowego.

Dobrą pracę silnika zapewnia technologia TwinPower Turbo, turbosprężarka o zmiennej geometrii wlotu i wtrysk bezpośredni common rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi.

 

 

Systemów wsparcia cała armia

W "piątce" mamy oświetlenie ambientowe, czyli oświetlające wnętrze (światłem diodowym) konturami na desce rozdzielczej i drzwiach. Do wyboru jest kilka kolorów. W opcji można ustawić kolor w zależności od kierowcy i nastroju.

Dźwięk zapewnia system Surround Sound z diamentowymi głośnikami wysokotonowymi, ze wzmacniaczem i 16 głośnikami. Moc systemu wynosi 1400 W. Wystarczyło mi, że ledwo przekroczyłem jego połowę.

 

 

 

Kierowca ma pokaźną armię wsparcia w czasie jazdy tak, żeby móc bezpiecznie jechać. Zatem, są tu, naturalnie, ABS i system kontroli trakcji, sygnalizowania niezamierzonej zmiany pasa ruchu, kontrola hamowania na zakrętach CBC i funkcja suszenia tarcz hamulcowych. Auto jest wyposażone w standardowo w kamerę stereoskopową monitorującą otoczenie auta. Ma to pomagać wykrywać osoby i pojazdy z dróg porzecznych.

Z kolei, dynamiczna kontrola stabilności (DSC) zapewnia bezpieczeństwo wymijania, a także ocenia także ilość wolnego miejsca wokół pojazdu.

Naturalnie, jest również asystent parkowania z kamerą cofania.

 

 

W opcji, wśród systemów wspomagających kierowcę może być Night Vision z funkcją Dynamic Spot Light, który wykrywa dzięki radarowi umieszczonemu w atrapie chłodnicy ludzi i większe zwierzęta.

Dużo tego i można by jeszcze kilka wymienić. Zawsze jednak w takich sytuacjach podkreślam: to są tylko systemy i funkcje wsparcia, ale o wszystkim decyduje gość, który siedzi za kierownicą.

 

 

Ponad 1000 km na jednym baku

Nie zrobiłem trasy pozwalającej przejechać autem na pełnym zbiorniku paliwa, więc nie powiem jakie są parametry spalania. Według producenta, w cyklu miejskim samochód powinien zużyć 5,1-5,4 l/100km, w jeździe poza miastem 4,2-4,6 l/100 km, a w mieszany 4,5-4,9 l/100 km. Czy tak jest, trudno powiedzieć. Wsiadłem do samochodu, gdy średnie spalanie pokazywało 8,9 l/100 km, stan baku był znacznie poniżej połowy. W trakcie swojej jazdy udało mi się zejść ze średnim zużycie na 8,6 l/100 km. Wydaje mi się jednak, że parametry są chyba zaniżone.

Auto ma 66-litrowy zbiornik paliwa. Przy rozsądnej, nie szarpanej jeździe powinno się więc zrobić ponad 1000 km.

Gwoli uzupełnienia, zwłaszcza dla młodszych miłośników motoryzacji, nie mogę pominąć jeszcze dwóch parametrów, które ich najbardziej kręcą: przyspieszenie od 0 do 100 km/h auto robi w 7,6 s, a prędkość maksymalna wynosi 235 km/h. To są dane od producenta. Ja nie sprawdzałem, zwłaszcza tego drugiego.

 

 

Reasumując, BMW serii 5 to auto stworzone do jazdy - i w mieście, i do podróżowania na długie trasy (szczególnie). Kierowca i pasażerowie czują się komfortowo i pewnie. Wrażenia z jazdy są bardzo pozytywne.

Cena auta w wersji, którą jeździliśmy wynosi 280 730 zł (w standardowej wersji kosztuje ponad 230 tys. zł).

 

Pozostaje nam życzyć, żeby każdego - jeśli nie teraz, to w niedalekiej przyszłości - było stać na jego zakup.

 




/ Roman Furciński, fot. Roman Furciński /


JAZDA TESTOWA   AUTO   KIEROWCA   BMW SERII 5   MODEL   LIMUZYNA   SILNIK   NAPĘD 4X4   KOMFORT   MOC MAKSYMALNA   XDRIVE   

Galeria zdjęć do tego artykułu (22) - Zobacz galerię



Podoba Ci się ten artykuł? Przekaż go innym:


comments powered by Disqus




NAJNOWSZE KUPIĘ/SPRZEDAM/WYNAJMĘ
Zdjęcie Sprzątanie po zmarłych
Sprzątanie po z... 1.00
PARTNERZY

 

 

 

 

 

 

       

 

30 października 2020 12:08
Imieniny:
Zenobii, Przemysława, Edmunda

 
Profil


Zarejestruj się

 
Facebook
Zgłoś info
Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em!

603 216 702

Gdzie najtańsze paliwo


RADOM 
3,79 - stacja przy ul. Czarnieckiego
RADOM
3,77 - stacja przy ul. Czarnieckiego
RADOM
. - .....
RADOM
1,74
 - stacja autogaz przy ul. Czarnieckiego
Uwaga! Ceny podawane są na podstawie własnych obserwacji i zgłoszeń od internautów.

 

Statystyki dnia 01.09.2020
kraj
wypadki drogowe - 92
zabici w wypadkach - 4
ranni w wypadkach - 114
zatrzymani nietrzeźwi kierujący - 154
źródło:  www.policja.pl
 
01.09.2020
wypadki drogowe - 7
zabici w wypadkach - 0
ranni w wypadkach - 8
zatrzymani nietrzeźwi kierujący - 11
źródło:  www.kwp.radom.pl
Województwo mazowieckie (beZ garnizonu stołecznego warszawskiego)
Radom
17.02.2020
wypadki drogowe - 1
zabici w wypadkach - 0
ranni w wypadkach - 1
kolizje -11
ilość zatrzymanych nietrzeźwych kierujących - 2
zatrzymane prawo jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości na obszarze zabudowanym - 0
źródło:  WRD KMP Radom
 
KALENDARZ DZIAŁAŃ:

"Bezpieczne przejście"  - w codziennej służbie , działania wzmożone raz w miesiącu

"Widoczny na drodze-bezpieczny po zmroku" - w codziennej służbie, działania wzmożone raz w miesiącu

 
 
UTRUDNIENIA W MIASTACH