• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Radni nie chcą zająć się uchwałą w sprawie strefy płatnego parkowania?

Radni nie chcą zająć się uchwałą w sprawie strefy płatnego parkowania?

27 lutego 2018

 

Prawie cztery miesiące temu wystąpiliśmy do Rady Miejskiej o reasumpcję uchwały w sprawie płatnego parkowania niestrzeżonego. Bez odpowiedzi. Otrzymaliśmy natomiast stanowisko radomskich urzędników, dla których ważniejszy jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, niż uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego. Radzimy, zachowujcie bilety parkingowe, mogą się przydać.

 

Chodzi o decyzję, uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego w składzie siedmiu sędziów z dnia 9 października 2017 roku, która jednoznacznie wyjaśnia kiedy można pobierać opłaty za postój pojazdu samochodowego w strefie płatnego parkowania niestrzeżonego.

“(…) Zgodnie z art. 13b ust. 1 w związku z art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1440, z późn. zm.) opłatę za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania pobiera się od korzystającego z drogi publicznej wyłącznie za postój w odpowiednio wyznaczonym do tego miejscu (…)” (można przeczytać tutaj). To oznacza, że nie można pobierać opłaty za postój na obszarze całej strefy płatnego parkowania, tak jak to jest, np. w Radomiu, a tylko wtedy, gdy auto stoi w miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami.

 

Wniosek o reasumpcję uchwały

W związku z tym, że uchwała NSA w składzie siedmiu sędziów mówi wyraźnie kiedy można pobierać opłaty od kierowców w strefie płatnego parkowania, w sprzeczności prawnej jest zapis “Uchwały nr 180/2015 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 31.08.2015 r. w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania, wysokości stawek opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie, wysokości opłaty dodatkowej oraz określenia sposobu pobierania tych opłat w mieście Radom”. W § 1 ust. 3 jest napisane: “Opłata za parkowanie pojazdów samochodowych obowiązuje w każdym miejscu SPPN, w całym pasie drogowym danej ulicy‿.

Mając na względzie wspomnianą uchwałę MSA w składzie siedmiu sędziów, wystąpiliśmy do Rady Miejskiej pismem z dnia 6 listopada 2017 roku o reasumpcję uchwały nr 180/2015 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 31.08.2015 roku o wykreślenie § 1 ust. 3 i zmianę zapisu w § 1 ust. 2 o brzmienie: “Opłata za parkowanie pojazdów samochodowych w SPPN obowiązuje w wyznaczonym miejscu, w dni robocze od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8:00 do 16:00”.

Dariusz Wójcik, przewodniczący Rady Miejskiej w Radomiu, nie zajął stanowiska, nie poddał wniosku pod dyskusję radnym, ale skierował pismo do rozpatrzenia przez prezydenta Radomia.

Z Rady Miejskiej do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Zapelowaliśmy również, także do prezydenta miasta Radosława Witkowskiego – jako przełożonego Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu – o zaniechanie wystawiania opłat dodatkowych przez kontrolerów MZDiK za pojazdy pozostawione poza miejscami wyznaczonymi w SPPN.

 

 

Urzędnicy nie mają swoje zdanie…

Stanowisko miasta znamy. Otrzymaliśmy pismo, za pośrednictwem Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji, podpisane przez Konrada Frysztaka, wiceprezydenta miasta. Jak można się spodziewać, urzędnicy (magistratu i MZDiK) uważają, że wszystko jest w porządku.

“(…) W odpowiedzi na pismo z dnia 8.11.2017 r. [pismo przewodniczącego Rady Miejskiej w Radomiu – przyp. red.] o sygn. akt BMR.0004.138.2017, które wpłynęło do Sekretariatu Prezydenta Miasta radomia w dniu 9.11.2017 r., dotyczące wprowadzenia zmiany do uchwały Nr 180/2015 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 31 sierpnia 2015 r. w sprawie ustalenia Strefy Płatnego parkowania Niestrzeżonego informuję, iż nie ma konieczności dokonywania jej zmiany, gdyż jest zgodna z obowiązjącym prawem, co potwierdza Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, Wydział VIII Zamiejscowy w Radomiu wyrokiem z dnia 10.05.2017 r. (…) Wjazd do strefy oznakowany jest znakiem drogowym D-44 “strefa parkowania”, natomiast wyjazd oznaczony jest znakiem drogowym D-45 “koniec strefy parkowania”, który jednocześnie ją odwołuje.

Aktualna uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego w składzie siedmiu sędziów z dnia 09.10.2017 r. w sprawie interpretacji przepisów dotyczących pobierania opłat za postój pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania jednoznacznie nie wskazuje w jaki sposób powinny być wyznaczone miejsca w strefie płatnego parkowania.

W związku z przedstawionym powyżej stanem prawnym niewłaściwe jest stwierdzenie, iż należy zaniechać wystawiania wezwań do zapłaty opłaty dodatkowej za postój pojazdów samochodowych zaparkowanych poza miejscami wyznaczonymi znakami pionowymi D-18 oraz znakami poziomymi P-18, P-19, P-20 oraz P-24″.Podpisał, z up. prezydenta miasta, Konrad Frysztak, zastępca prezydenta miasta.

 

 

i nie mówią prawdy

Kuriozalne jest stanowisko naszych urzędników, którzy twierdzą, że wspomniana uchwała NSA jednoznacznie nie wskazuje w jaki sposób powinny być wyznaczone miejsca w strefie płatnego parkowania. W związku z tym, akceptują bezprawne pobieranie opłat za postój aut w miejscach, za które nie powinno się płacić.

Przypomnieliśmy jeszcze raz wiceprezydentowi Konradowi Frysztakowi (do wiadomości prezydentowi miasta i Radzie Miejskiej) dokładną interpretację wspomnianej uchwały NSA z 9 października 2017 roku:

W uzasadnieniu uchwały napisano: “(…) Wjazd do strefy płatnego postoju oznacza się znakiem D-44 “strefa płatnego parkowania”. Natomiast wyjazd ze strefy płatnego parkowania jest oznaczony znakiem D-45 “koniec strefy płatnego parkowania”. Znak D-44 umieszcza się na wszystkich ulicach doprowadzających ruch do obszaru, na którym została ustalona strefa płatnego parkowania. Na tym znaku, obok napisu “Postój płatny”, wskazuje się sposób wnoszenia opłaty za postój pojazdu samochodowego przez umieszczenie napisu lub symbolu parkometru, karty zegarowej lub biletu. Jeżeli obowiązek wnoszenia opłaty za postój pojazdu samochodowego dotyczy określonych dni roboczych lub godzin, pod napisem “Postój płatny” umieszcza się informację określającą zakres stosowania znaku D-44.

Natomiast w strefie płatnego parkowania określonej znakami D-44 i D-45, miejsca do postoju pojazdu samochodowego wyznacza się znakami pionowymi D-18 “parking” oraz znakami poziomymi – liniami: znakiem P-18 “stanowisko postojowe”, P-19 ” linia wyznaczająca pas postojowy”, P-20 “stanowisko postojowe zastrzeżone “koperta” i P-24 “miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej (…)”.

“(…) Na tle tych przepisów prawnych pojawia się kwestia ustalenia prawidłowego rozumienia “wyznaczenia” miejsca postoju w strefie płatnego parkowania, stanowiącego, świetle art. 13b ust. 1 ustawy o drogach publicznych przesłankę poboru opłaty za parkowanie w takim miejscu (…).

(…) W świetle omawianych przepisów prawnych miejsca płatnego postoju wyznaczone w strefie płatnego parkowania to, co do zasady, miejsca podwójnie oznakowane: znakami pionowymi D–18 i znakami poziomymi typu P-18. Niemniej jednak, to znaki pionowe informują o sposobie korzystania z drogi i dlatego tym znakom, co trzeba podkreślić, należałoby przypisać rolę decydującą w wyznaczeniu miejsca płatnego postoju.

 

Wyraźnie jest napisane, że w strefie płatnego parkowania miejsca, za które pobiera się opłaty muszą być wyznaczone znakami pionowymi D-18 i poziomymi.

 

Nie – bo nie

Odpowiedź za pośrednictwem MZDiK jest krótka:

 

“(…) Informuję, że zawarte w piśmnie z dnia 14.11.2017 r. stanowisko jest ostateczne (…)”, w podpisie z up. Prezydenta Miasta, Konrad Frysztak, zastępca Prezydenta Miasta, podpis nieczytelny.

 

Jak widać, z naszymi urzędnikami (przynajmniej niektórymi) nie ma żadnej merytorycznej dyskusji. Wychodzą z założenia, że tylko oni mają rację. Wiele wskazuje, że do czasu.

My radzimy zachowywać bilety z SPPN. Mogą się naprawdę przydać.

Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt