• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Problemy z wycieraczkami

Problemy z wycieraczkami

25 lutego 2018

 

Wynalezienie wycieraczek samochodowych przypisywane jest polskiemu pianiście i kompozytorowi Józefowi Hofmannowi (1876-1957). Muzyka zainspirował podobno metronom, czyli przyrząd do odmierzania tempa gry.

 

I choć współczesne wycieraczki i spryskiwacze samochodowe są nowocześniejsze i bardziej niezawodne niż kiedyś, zasada ich działania pozostała taka sama.

 

Pstryk i… kłopot

Jak każdy element samochodu, także wycieraczki mogą od czasu do czasu sprawiać problemy. Pół biedy, jeśli zauważymy to na postoju, przed wyruszeniem w drogę. Dużo gorzej, jeśli deszcz zacznie padać, gdy jesteśmy na trasie, a wycieraczki akurat wtedy odmówią posłuszeństwa – dalsza jazda będzie praktycznie niemożliwa. Dlatego warto dbać o wycieraczki i sprawdzać ich stan.

Najczęściej kłopoty dotyczą wycieraczki tylnej szyby, ponieważ jest ona najrzadziej używana, a właśnie częste użytkowanie utrzymuje wycieraczki w formie. Niezależnie od tego pióra wycieraczek należy regularnie (np. co pół roku) wymieniać. Zapobiegnie to rysowaniu szyby przez brud i piasek, które na nich osiadły. Rysy mogą się okazać kłopotliwe podczas jazdy pod słońce oraz po zmroku.

Gdy wycieraczki piszczą lub słabną

Jeżeli zauważymy, że wycieraczki zatrzymują się w połowie drogi, pracują wolniej niż powinny albo piszczą, może to oznaczać zatarcie mechanizmu. Kierowca z odrobiną technicznej smykałki poradzi sobie z tym, rozkręcając i smarując dokładnie mechanizm wycieraczek. Jeśli ma dwie lewe ręce, powinien odwiedzić warsztat.

 

Cisza!

Pisk wycieraczek może też wynikać z uszkodzenia piór – trzeba je wtedy wymienić. Najczęściej problem ten występuje po sezonie zimowym, gdy kierowcom zdarza się na siłę odrywać wycieraczki przymarznięte do szyby. Powierzchnia piór staje się nierówna, toteż pocierające o szybę pióra wydają nieprzyjemny pisk. Może też być potrzebne ustawienie kąta piór w stosunku do szyby. Jeżeli wycieraczki niedokładnie zbierają wodę z szyby, może to oznaczać, że pióro nie jest dociskane z odpowiednio dużą siłą. Receptą będzie wymiana sprężyny w ramieniu.

Gdy wycieraczki nie pracują w ogóle, być może są zapieczone albo swój żywot zakończył napędzający je silniczek. Tu również pomoc elektromechanika okaże się niezastąpiona – tym bardziej, że przyczyną może być również uszkodzony przekaźnik przy włączniku wycieraczek.  

Kto decyduje się na wymianę wycieraczek, powinien stawiać na jakość. Tanie części, także wycieraczki, szybko się zużywają. Wiele zależy, rzecz jasna, od intensywności użytkowania.

Warto też pamiętać, by nigdy nie włączać wycieraczek, gdy szyba jest sucha: pióra ulegają wtedy szybko deformacji. 

artykuł sponsorowany

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt