[X]

Nasz serwis korzysta z "ciasteczek". Więcej informacji znajdziesz klikając na ten link.

WWW
RSS Youtube


Jesteś tutaj: Strona główna » STRONA GŁÓWNA - newsy » Kia Stonic - miejski SUV rusza na podbój rynku

Kia Stonic - miejski SUV rusza na podbój rynku

24-11-2017 01:10


Kia Stonic - miejski SUV rusza na podbój rynku

 

Przyjemna sylwetka, bardzo dobre właściwości jezdne i wyposażenie niemal z aut klasy premium - tak w skrócie można opisać Kię Stonic. I można dodać, że konkurentom wyrósł poważny rywal. Mieliśmy okazję to sprawdzić.

 

Ten kompaktowy SUV koreańskiej marki mocno akcentuje swoje wejście na rynek. Ma dużo atutów, które konkurencji nie pozwolą spać spokojnie.

 

Stonowana stylistyka

Do jazdy testowej otrzymaliśmy samochód z silnikiem benzynowym o pojemności 1.4 DOHC i mocy maksymalnej 100 KM, z manualną skrzynią biegów oraz w najwyższej wersji wyposażenia - XL.

Stonic jest miejskim, kompaktowym autkiem. Autkiem, bo ma niewielkie rozmiary. Dość powiedzieć, że jego długość wynosi 4,14 m, szerokość 1,76 m, a wysokość 1,52 m (z relingami).

 

 

Zacznijmy od stylistyki. Projektanci zdecydowali, że nie będzie to pojazd ekstrawagancki, oryginalny na tyle, że wszyscy od razu będą zwracać uwagę na jego widok, co często może mieć negatywne wrażenia. W tym aucie tego nie znajdziecie. Stylistyka jest stonowana, ale bardzo przyjemna. Linia maski nie opada. Ma to dać skojarzenia, że auto nie będzie bierne podczas jazdy i poradzi sobie w niejednych warunkach.

Na pewno zwracają uwagę wyraźne przetłoczenia na masce, duży zderzak i wyraźnie zaznaczone błotniki, przedni i tylny.

Linia dachu jest przedłużona o spojler ze światłem "stop".

Klosze reflektorów przednich i tylnych są bardzo dobrze wkomponowane w karoserię. O światłach, tych przednich, jeszcze będzie.

 

 

Choinkę można przewieźć

Wsiadając za kierownicę, mamy dobry dostęp, bo kolumna kierownicy jest wysoko umieszczona. Tę zresztą możemy regulować w dwóch płaszczyznach. Nie ma obaw, że będziemy sobie obijali kolana.

Fotele są w ładnych, ciemnych szarościach z jasnymi wstawkami i nadają smaku wnętrzu. Ważniejsze jest jednak to , że są wygodne podczas jazdy.

 

 

Miejsca z tyłu jest wystarczająco lub trochę mało (ale dyplomatycznie, prawda?) w zależności od tego jakiego wzrostu są pasażerowie. Osoby powyżej 1,85 m mogą mieć problemy z miejscem na kolana. Ale, przy jeździe miejskiej lub niezbyt długich wypadach w trasę, idzie wytrzymać. W razie czego, zawsze są jednak miejsca z przodu, za kierownicą lub na przednim fotelu pasażera.

Jak Stonic sprawdza się jako auto rodzinne, tzn., dwoje dorosłych i dwoje dzieci, w fotelikach? Ogólnie, test wypadł pozytywnie. Dwa foteliki swobodnie zamontujemy. Przy wysokich rodzicach (daleko odsuniętych fotelach) i dzieciach o wzroście 1,40-1,50 m, pociechy mogą mieć trochę mało miejsca.

 

 

Coś na co zawsze zwracamy uwagę to zagłówki. Tu, niestety, plusa nie postawimy. Są płaskie, a przydałoby się chociaż lekkie wyprofilowanie. Na pocieszenie powiemy, że Stonic nie jest wyjątkiem pod tym względem. Na kilkanaście-kilkadziesiąt jazd testowych autami różnych marek, modelami z różnych segmentów, które odbyliśmy, tylko kilka miało wygodne zagłówki. Szczególnie jedna marka miała zagłówki świetne, ale nazwy marki i modelu samochodu nie wymienimy.

 

A, i jeszcze słów kilka o bagażniku. Przy tych gabarytach producent wygospodarował pakę o pojemności 332 litry. Mało? No to jeżeli mało, to można go jeszcze trochę powiększyć. Ma on bowiem podwójną podłogę. I to już zawsze coś. Żeby na, zakupy i siatki nie przemieszczały sie w czasie jazdy, możemy je przyczepić do specjalnie do tego celu zamontowanych uchwytów.

Jeżeli będziemy chcieli przewieźć coś dłuższego, np. choinkę na święta Bożego Narodzenia, taką 1,80 m, to nie ma problemu. Trzeba tylko złożyć tylne kanapy (składają się 60:40) i spokojnie ją upchniemy, i przewieziemy.

 

 

Intuicyjna obsługa

Proporcjonalna kierownica bardzo dobrze leży w rękach. Na niej mamy zestaw przycisków do sterowania radiem, połaczeniami telefonicznymi przez Bluetooth, albo aktywnym tempomatem.

Przed sobą mamy, za kierownicą, dwa zegary, z lewej strony obrotomierz, z prawej prędkościomierz. I dobrze, naszym zdaniem, że klasyczne, nie cyfrowe.

Między nimi jest wąski wyświetlacz, na którym zobaczymy, np., średnie lub chwilowe zużycie paliwa, temperaturę na zewnątrz i przebieg kilometrów, a także ile kilometrów możemy jeszcze przejechać na paliwie w baku.

W środkowej konsoli jest mała kieszeń, w której możemy położyć smartfon, portfel, dokumenty lub co tam jeszcze chcemy o niewielkich rozmiarach. Nad nią, są dwa wejścia - AUX i USB oraz na 12 V.

W centralnym punkcie deski rozdzielczej jest 7-calowy, kolorowy multimedialny ekran dotykowy z przyciskami m.in. dla funkcji radia, szukania stacji, dostrojenia, map, nawigacji i ustawień auta. Obsługa jest intuicyjna i łatwa, a co ważne ekran reaguje na lekki dotyk.

Dużym plusem jest system audio. Dźwięk jest czysty i mocny, oj mocny. Na poziomie 15-20, w skali do 30, siła głosu jest taka, że słuchanie muzyki dłużej niż 10 s może przyprawić o ból głowy albo uszkodzenie bębenków. Ale pomimo takiego poziomu i takiej siły rażenia, dźwięk jest nadal czysty niczym na poziomie 5-10.

 

 

Wrażenia z jazdy

No i teraz najważniejsze, jak się sprawuje silnik, auto w mieście i poza nim, na długich prostych drogach i w zakrętach.

1,4-litrowy motor pracuje równomiernie i dosyć cicho. Najgłośniej, przy ruszaniu, ale jak wejdzie w odpowiednie obroty, odgłos gdzieś się rozpływa.

Sześciostopniowa, manualna skrzynia biegów ma płynne przełożenia i bez zarzutu współpracuje z silnikiem, a biegi wchodzą sprawnie i lekko.

Stonic bardzo dobrze sprawuje się w mieście. Nie ma wprawdzie sportowego odejścia, ale z przyspieszeniem, jeżeli zachodzi potrzeba, radzi sobie naprawdę dobrze. Ponad 12 s od 0 do prędkości 100 km/h nie odbiega od normy i nie jest gorszym wynikiem od konkurencji.

Równie dobrze jak w mieście, Stonic radzi sobie na trasie. Poza miastem mogliśmy nawet bardziej sprawdzić wejście w zakręty. Pod tym względem auto jest stabilne i dobrze trzyma się drogi.

Według danych producenta, średnie zużycie paliwa wynosi 5,5 l/100 km w trybie mieszanym i 7,0 l/100 km w mieście. Cóż, w tym przypadku pozostaje nam przyjąć to do wiadomości. Nie mieliśmy bowiem auta na tyle długo, żeby to sprawdzić.

Tak jak nie sprawdziliśmy również prędkości maksymalnej - 172 km/h.

W zaoszczędzeniu paliwa ma pomóc system Kia Eco Dynamics - automatycznego wyłączania i włączania silnika w czasie krótkich postojów, np., stojąc w korku.

Ogólnie, Stonic prowadzi się przyjemnie i płynnie, i jest to atut tego samochodu. Zaletą są też hamulce, tarczowe, z przodu i z tyłu. Bardzo dobrze reagują na naciśnięcie na pedał.

 

 

Bogate wyposażenie

Wspomnieliśmy, że Stonic ma bardzo bogate wyposażenie. W aucie mieliśmy m.in. przednie (do jazdy dziennej) i tylne lampy w technologii LED. Przednie lampy typu projekcyjnego dają jasne światło, dzięki czemu wieczorem i w nocy jest bardzo dobra widoczność. Dodatkowym atutem jest funkcja doświetlania zakrętów. To jest naprawdę praktyczna rzecz.

Wśród systemów wsparcia, kierowca ma dyspozycji, naturalnie, ABS, EBD - system rozdziału siły hamowania, ESC - system stabilizacji toru jazdy, a także CBC - system kontroli hamowania w zakręcie, SLS - system stabilizacji toru jazdy podczas hamowania, Kia Brake Assist - system autonomicznego hamowania z trybem m.in. wykrywania przechodniów, Kia Lane Departure Warning System - system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, Kia High Beam Assist - funkcja przełączania świateł drogowych na mijania i Kia Blind Spot Detection - system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy. No, jest tego trochę, a i to nie wszystko co wymieniliśmy.

Jest również system dostępu bezkluczykowego - Kia Smart Key. Kierowca może trzymać kluczyk w kieszeni, a drzwi otworzy naciskając przy klamce czarny guzik.

 

 

Dla tych, którzy mają kłopoty z parkowaniem pomocna jest kamera cofania z czujnikami parkowania. Swobodnie poprowadzi i pomoże ustawić auto wskazując liniami kierunek manewrowania.

Coś co trudno znaleźć u konkurencji w autach tego segmentu to podgrzewana kierownica. To bardzo fajna rzecz na zimowe miesiące.

A jak już przy tym jesteśmy, to trzeba dodać, że przednie fotele również są podgrzewane (panom nie radzimy tego nadużywać).

 

 

Cztery silniki w ofercie

Oprócz wspomnianej jednostki benzynowej o pojemności 1,4 l są jeszcze dwa benzyniaki - 1,2 DOHC o mocy maksymalnej 84 KM i 1.0 T-GDI ze sportowym zacięciem o mocy 120 KM oraz silnik wysokoprężny 1,6 CRDI o mocy 110 KM.

Ceny nowek Kii Stonic zaczynają się od 54 990 zł, a kończą na prawie 82 000 zł, w zależności od rodzaju silnika i wersji wyposażenia.

 

Dziękujemy salonowi Plejada - radomskiemu dealerowi marki Kia za przygodę z modelem Stonic.

 




/ Roman Furciński, fot. Roman Furciński /


JAZDA TESTOWA   SAMOCHÓD   KIA   MODEL STONIC   KOMFORT   SILNIK   DROGA   MOC   BAGAŻNIK   PALIWO   KIEROWNICA   JAZDA   

Podoba Ci się ten artykuł? Przekaż go innym:


comments powered by Disqus




NAJNOWSZE KUPIĘ/SPRZEDAM/WYNAJMĘ
Zdjęcie Sprzątanie po zmarłych
Sprzątanie po z... 1.00
PARTNERZY

 

 

 

 

 

 

       

 

30 października 2020 10:34
Imieniny:
Zenobii, Przemysława, Edmunda

 
Profil


Zarejestruj się

 
Facebook
Zgłoś info
Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em!

603 216 702

Gdzie najtańsze paliwo


RADOM 
3,79 - stacja przy ul. Czarnieckiego
RADOM
3,77 - stacja przy ul. Czarnieckiego
RADOM
. - .....
RADOM
1,74
 - stacja autogaz przy ul. Czarnieckiego
Uwaga! Ceny podawane są na podstawie własnych obserwacji i zgłoszeń od internautów.

 

Statystyki dnia 01.09.2020
kraj
wypadki drogowe - 92
zabici w wypadkach - 4
ranni w wypadkach - 114
zatrzymani nietrzeźwi kierujący - 154
źródło:  www.policja.pl
 
01.09.2020
wypadki drogowe - 7
zabici w wypadkach - 0
ranni w wypadkach - 8
zatrzymani nietrzeźwi kierujący - 11
źródło:  www.kwp.radom.pl
Województwo mazowieckie (beZ garnizonu stołecznego warszawskiego)
Radom
17.02.2020
wypadki drogowe - 1
zabici w wypadkach - 0
ranni w wypadkach - 1
kolizje -11
ilość zatrzymanych nietrzeźwych kierujących - 2
zatrzymane prawo jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości na obszarze zabudowanym - 0
źródło:  WRD KMP Radom
 
KALENDARZ DZIAŁAŃ:

"Bezpieczne przejście"  - w codziennej służbie , działania wzmożone raz w miesiącu

"Widoczny na drodze-bezpieczny po zmroku" - w codziennej służbie, działania wzmożone raz w miesiącu

 
 
UTRUDNIENIA W MIASTACH