• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Auta na gaz ciągle w cenie

Auta na gaz ciągle w cenie

27 czerwca 2017

 

Duża grupa osób myślących o zmianie samochodu szuka takiego, żeby miał m.in. zamontowaną instalację gazową LPG. Chcą mieć jak najmniejsze koszty utrzymania auta. Czy mają rację?

 

Pewnie się spotkaliście się z sytuacją, gdy ktoś z rodziny lub znajomych chciał kupić samochód, a wśród nich byli tacy, którzy szukali auta z zamontowaną już instalacją gazową LPG (samochody o napędzie hybrydowym i elektrycznym pozostawiamy tym razem z boku). Nic dziwnego, chodzi o oszczędności, tańsze paliwo. Przez wiele lat ogromna rzesza Polaków wolała kupować diesle niż samochody benzynowe. W latach 90. ubiegłego wieku zaczęto montować w autach instalacje gazowe.

Ekonomiczne myślenie Polaków pozostało i o ile auta z silnikami wysokoprężnymi już nie cieszą się taką popularnością, to instalacje LPG owszem.

 

Argumenty na “nie”

Kolejne rzesze właścicieli samochodów przekonują się do autogazu, ale są i tacy, którzy twardo obstają przy benzyniakach. Ci pierwsi wskazują na oszczędności (gaz LPG jest obecnie ponad dwa razy tańszy niż olej napędowy i benzyna). Ci drudzy, obawiają się wadliwości instalacji gazowych, częstszych wizyt u mechanika, straty mocy silnika, zaanektowania części bagażnika na butlę z gazem i długiego terminu zwrotu inwestycji związanej z zamontowaniem instalacji.

Jak to jest w ostatecznym rozrachunku; czy auto z LPG straci czy zyska? Kto ma rację?

 

Według przeciwników instalacji gazowych, oszczędności wynikające z użytkowania auta z LPG są niewielkie. Za gaz zapłacimy średnio o ponad połowę mniej, np. w porównaniu do oleju napędowego, ale żeby zaoszczędzić, najpierw trzeba zainwestować w instalację gazową. Za montaż instalacji trzeba zapłacić kilka tysięcy złotych, wyższe są również koszty badań technicznych (o ok. 60 zł). Tyle, że kwota montażu instalacji to jednorazowy wydatek, a koszt może się zwrócić już po kilku miesiącach, do roku.

Drugi argument przeciwników LPG – że „gaz niszczy silniki‿, ma, jak mówią fachowcy, niewiele wspólnego z prawdą. Powodu ewentualnego problemu należy szukać w nieprawidłowym montażu instalacji gazowej. Jeśli zostanie rzetelnie wykonana, pozwoli zaoszczędzić pieniądze i czas.

Słaba dynamika to trzeci argument. Okazuje się, że to już nieaktualne, problem dotyczył poprzednich generacji instalacji gazowych. Technika idzie do przodu, od czasu pojawienia się instalacji gazowej z bezpośrednim wtryskiem gazu w formie ciekłej, samochody mają taką samą dynamikę jak auta jeżdżące na benzynie.

A jak jest z mocą maksymalną silnika? Fakty mówią jasno: spadek mocy wynosi zaledwie ok. 4%, czyli jest praktycznie niezauważalny, przeciętny kierowca nie jest w stanie odczuć w trakcie jazdy.

 

– Należy jednak pamiętać, że kluczem do pełnego zadowolenia z auta na gaz są trzy warunki: instalacja musi być precyzyjnie dobrana do konkretnego modelu silnika, cechować się wysoką jakością wszystkich komponentów, najlepiej od jednego producenta, a montaż powinien mieć miejsce w profesjonalnym warsztacie –  wyjaśnia Marek Bezubik, specjalista ds. technicznych AC S.A., producenta instalacji autogaz marki STAG. – Chcąc zaoszczędzić na komponentach instalacji można w efekcie więcej stracić niż zyskać. Aby cieszyć się dynamiczną jazdą bez niespodzianek, warto więc rozpocząć liczenie oszczędności wynikające z różnicy cen między gazem a benzyną, a nie wcześniej przy wyborze komponentów instalacji czy pozornie „oszczędniejszego‿ warsztatu.

 

Głosy na “tak”

Nie ulega wątpliwości, że firmy z segmentu instalacji gazowych LPG inwestują w produkcję zaawansowanych technologicznie rozwiązań. Najnowsze generacje instalacji gazowych znacznie różnią się od tych pierwszych. Są bezpieczne nie tylko dla samych użytkowników, ale także dla środowiska. Ten drugi czynnik, obok oszczędności, jest najmocniejszym argumentem przytaczanym przez zwolenników instalacji gazowych. Samochody jeżdżące na gaz wytwarzają znacznie mniejszą ilość gazów cieplarnianych do atmosfery. Biorąc pod uwagę dyrektywy wydawane przez Unię Europejską, kwestia ekologii będzie odgrywała w najbliższych latach decydującą rolę. Warto zacząć dbać o środowisko, jeszcze zanim będą zmuszały do tego przepisy prawa.

Zwolennicy instalacji gazowych przekonują, że samochód na gaz sprawdzi się podczas długich podróży, kiedy stacje benzynowe znajdują się w znacznych odległościach. Kiedy kończy się jeden rodzaj paliwa, wystarczy przełączyć się na drugi. Tym samym, można uzyskać większy zasięg drogi i pokonać trasę bez ponownego tankowania.

 

 

– Warto przywołać także inne zalety tego rozwiązania, takie jak lżejsza masa zbiorników czy dłuższa trwałość silnika. Należy pamiętać, że dobrze wykonany montaż instalacji gazowej zagwarantuje nam również bardziej cichą pracę silnika – mówi Marek Bezubik.

 

Zakup samochodu zazwyczaj traktowany jest jako inwestycja długoterminowa, dlatego montaż instalacji LPG sprawdzi się tylko wtedy, jeśli zostanie przeprowadzony profesjonalnie. W perspektywie długofalowej zaoszczędzimy dzięki temu nie tylko pieniądze, ale i czas. Samo auto zyska osiągając większą moc przy jednoczesnym wzroście zasięgów. Warto pamiętać również o ekologicznych aspektach LPG.

Roman Furciński, źródło: Good One PR

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • pani_szybka

    Oj, szalała, szalała. Na drodze

    Aż o 79 km/h przekroczyła dozwoloną prędkość 23-letnia pani w terenie zabudowanym. Policjanci zatrzymali...

    więcej...
  • niemianowice

    Stłuczka trzech pojazdów na DK 12

    Wczoraj, w Niemianowicach zderzyły się dwa samochody i motocykl. Do szpitala zostały przewiezione dwie...

    więcej...

Kontakt