• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Volkswagen Arteon z innowacyjnymi systemami bezpieczeństwa

Volkswagen Arteon z innowacyjnymi systemami bezpieczeństwa

18 maja 2017

 

„Autonomiczna jazda‿, chociaż jednych fascynuje, a inni podchodzą do niej sceptycznie, to motoryzacja idzie w tym kierunku. Funkcje służące do jazdy autonomicznej zwiększają komfort pasażerów i często ich bezpieczeństwo. Nowy Arteon jest wyposażony w więcej systemów asystujących niż jakikolwiek Volkswagen przed nim.

 

Volkswagen pochwalił się, jakie systemy zamontował w swoim nowym modelu – Arteon. Współpraca zachodząca między czujnikami i komputerami każdego z nich sprawia, że funkcje jazdy autonomicznej mogą skutecznie działać.

 

Cztery systemy, jeden efekt

Dzięki wspólnej pracy czterech systemów asystujących Arteon ma na pokładzie funkcję, która może między innymi zapobiegać ciężkim wypadkom. To system Emergency Assist drugiej generacji. Gdy tylko czujniki auta rozpoznają, że kierowca nie kontroluje pojazdu, system od razu przejmuje prowadzenie. System ostrzega również innych uczestników ruchu o niebezpieczeństwie, automatycznie zjeżdża na prawy pas drogi i zatrzymuje tam pojazd. To najgorszy scenariusz, ale niestety może przydarzyć się każdemu niezależnie od wieku i kondycji. Chodzi o nagłą utratę kontroli nad pojazdem z powodów zdrowotnych. W takim wypadku do akcji wkracza system Emergency Assist drugiej generacji.

W jego ramach współdziałają cztery inne systemy asystujące: ACC (aktywny tempomat), Side Assist (asystent zmiany pasa ruchu), Lane Assist (asystent utrzymywania samochodu na pasie ruchu) i Park Assist (system wspomagający parkowanie). Wspólnie mogą one doprowadzić do automatycznego zatrzymania się pojazdu na prawym pasie ruchu. 

Jak to działa?
Emergency Assist działa w następujący sposób: gdy czujniki stwierdzą, że w określonym czasie kierowca nie operuje ani pedałem przyspieszenia, ani hamulca, ani kierownicą zespół czterech wymienionych wyżej systemów wkracza do akcji. Najpierw ostrzegany i „wybudzany‿ jest kierowca – sygnałami akustycznymi, wizualnymi i poprzez szarpnięcie hamulcami. Jeśli mimo to nie zareaguje, Emergency Assist rozpoczyna hamowanie samochodu. Automatycznie włączają się światła awaryjne. Ponadto, systemy Park Assist (ingerencja w elektromechaniczne wspomaganie kierownicy) i Lane Assist (kamera rozpoznaje właściwy pas ruchu) powodują manewry samochodu na drodze (delikatna jazda od lewej do prawej krawędzi), co ma zwrócić uwagę innych kierowców na niebezpieczną sytuację. Równocześnie ACC powoduje automatyczne hamowanie auta i dzięki radarowym czujnikom zamontowanym z przodu nadwozia zapobiega najechaniu na pojazdy znajdujące się przed nim.

Nowością w Emergency Assist 2.0 jest to, że dzięki systemom Park Assist i Lane Assist, Arteon na drogach wielopasowych potrafi w kontrolowany sposób zjechać na skrajny prawy pas. Żeby zminimalizować ryzyko kolizji w czasie zmiany pasa ruchu, Side Assist dzięki radarowym czujnikom kontroluje wtedy sytuację za samochodem.

Roman Furciński, źródło: Volkswagen, fot. Volkswagen

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt