• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Nowy silnik Toyoty - z turbodoładowaniem

Nowy silnik Toyoty – z turbodoładowaniem

24 maja 2015

 

W ofercie Toyoty nie występują tylko jednostki napędowe wolnossące. Za ponad miesiąc, w modelu Auris do wyboru będzie również motor benzynowy z turbosprężarką.

 

Nowa, 4-cylindrowa rzędowa jednostka benzynowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa z turbosprężarką została stworzona od podstaw przez Toyota Motor Corporation w Japonii. System wtrysku paliwa został skonstruowany od podstaw, specjalnie na potrzeby silnika 1.2 Turbo. Pozwala na wielokrotne wtryski w jednym suwie pracy. Ograniczona długość i szerokość strumienia paliwa zapewnia wysoką jakość spalania. Silnik o pojemności 1.2 litra (1197 cm3) rozwija moc maksymalną 116 KM w zakresie 5200-5600 obr./min. i moment obrotowy 185 Nm w zakresie od 1500 do 4000 obr./min. Prędkość maksymalna Aurisa z nową jednostką wynosi 200 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h osiąga w 10,1 s. Kierowcy wiedzą, że ważne jest tzw. bezpieczeństwo wyprzedzania – elastyczność na V biegu, od 80 do 120 km/h wynosi 13,7 s.

Do tego, Auris 1.2 Turbo zużywa w cyklu mieszanym 4,7 l paliwa na 100 km. Dobre osiągi zużycia paliwa osiągnięto m.in. dzięki podwójnemu układowi chłodzenia silnika.

 

W silniku 1.2 Turbo zastosowano innowacyjny system sterowania czasem otwarcia zaworów VVT-iW (Variable Valve Timing – inteligent Wide). Pozwala on na opóźnienie czasu otwarcia zaworów dolotowych, na tej samej zasadzie co w silnikach benzynowych, stosowanych w napędzie hybrydowym Toyoty. Przy spokojnej jeździe, zmniejszone są straty wynikające z zasysania powietrza do komory spalania. Przy bardziej zdecydowanym dodaniu gazu, silnik powraca do tradycyjnego cyklu pracy, zapewniając wyższe osiągi.

W 1.2 Turbo Toyota zamontowała nowy rozrusznik. Został tak skonstruowany, żeby zapewnić szybki i płynny start silnika. Kiedy system wyłącza silnik, rozrusznik utrzymuje tłok w połowie suwu sprężania. Podczas ponownego uruchomienia w pierwszym cylindrze następuje wtrysk bezpośredni. Poprzez opóźnienie zapłonu, powstrzymywany jest wzrost momentu obrotowego, aby zapobiec nadmiernemu wzrostowi obrotów i tym samym zapewnić spokojny i pewny start.

 

Dzięki dostępności trzech rodzajów napędów – benzynowego (1.33 Dual VVT-i, 1.2T, 1.6 Valvematic), Diesla (1.4 D-4D, 1.6 D-4D) oraz systemu hybrydowego Auris posiada jedną z najszerszych gam jednostek na rynku.

Roman Furciński, źródło: Toyota, fot. Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt