Pojazd uprzywilejowany jedzie na sygnale drogą podporządkowaną, pojazdy na drodze ustępują pierwszeństwa, ale jednak dochodzi do kolizji przy wjeździe na drogę z pierwszeństwem przejazdu. Kto jest winien?
O tym, że inni użytkownicy dróg powinni ustępować pierwszeństwa pojazdom uprzywilejowanym jadącym przy włączonych sygnałach dźwiękowych i świetlnych, już pisaliśmy. Zdarza się jednak, że dochodzi do kolizji z takim pojazdem. I kto jest wtedy sprawcą kolizji lub wypadku? Czy może nim być kierowca pojazdu uprzywilejowanego? Może się przecież zdarzyć, że kierowca jakiegoś pojazdu nie usłyszał, albo nie zobaczył odpowiednio wcześniej pędzącej na sygnale karetki pogotowia lub radiozowu, bo inne pojazdy go zasłoniły.
– Każde zdarzenie z udziałem pojazdu uprzywilejowanego jest rozpatrywane indywidualnie. Bierzemy pod uwagę okoliczności i warunki w jakich kierujący się znaleźli: infrastruktura drogowa, otoczenie, zabudowa, warunki atmosferyczne. To nie jest tak, że pojazd uprzywilejowany zawsze korzysta z prawa i jest poszkodowanym. Były takie przypadki, równiez i w Radomiu, że kierowca pojazdu uprzywilejowanego spowodował kolizję – mówi podinsp. Piotr Kostkiewicz, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Radomiu.
Organizatorem kampanii “Radomskie – regionem kultury na drodze” jest portal www.radommoto.pl. Promujemy bezpieczeństwo oraz, przede wszystkim, kulturę i uprzejmość wśród użytkowników dróg.
Pamiętajmy: uprzejmość i grzeczność straty nie przynoszą!
Współorganizatorami kampanii są Komenda Wojewódzka Policji z siedzibą w Radomiu, Komenda Miejska Policji w Radomiu, Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Radomiu i Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Radomiu.
Partnerami kampanii są: Gmina Belsk Duży, Miasto i Gmina Szydłowiec, Gmina Odrzywół, Gmina Policzna i Gmina Promna oraz radomscy dealerzy samochodowi: Optimal sp. z.o. – Citroen, Ster – VW, AC Cortes – Mazda oraz M. i R. Prasek – Peugeot, a także firmy: “Kajtek” Stacja Demontażu Pojazdów, Auto Serwis Wójcik, EuroBord i Fototapety.
Partnerami medialnymi kampanii są: portal internetowy www.radom24.pl, radomska redakcja Radio “Plus” oraz lokalne gazety – “Okolica” w Grójcu i Tygodnik “OKO” w Kozienicach.