• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Sport samochodowy

ŠKODA podczas Rajdu Oldtimer Bohemia

ŠKODA podczas Rajdu Oldtimer Bohemia

9 czerwca 2014

 

Modele: 1000 MB, Laurin & Klement 110 z 1925 roku i Skody z lat 30. ubiegłego wieku – 645 i Super 3000 OHV wzięły udział w tegorocznym rajdzie pojazdów zabytkowych Bohemia. W piątej edycji rajdu wzięło udział 76 historycznych pojazdów, które rywalizowały na trasie o długości 450 km.

 

To naprawdę domowy rajd dla ŠKODY, ponieważ zarówno linia startu, jak i mety znalazły się w Mlada Boleslav – mieście, w którym znajduje się główna siedziba marki. Czeski producent wspiera to wydarzenie jako oficjalny partner, udostępniając swoje pomieszczenia i teren organizatorom i uczestnikom.

 

– Rajd Oldtimerów Bohemia stanowi dużą atrakcję w naszym kalendarzu imprez motoryzacyjnych – wyjaśnia Michal Velebny, koordynator warsztatu renowacji w Muzeum ŠKODY. – Jesteśmy zachwyceni, że mogliśmy zaprezentować sześć fantastycznych klasyków z kolekcji ŠKODY.

 

1000 MB (na zdjęciu głównym) była prawdziwym bestsellerem. Widzowie mogli zobaczyć trzy wspaniałe wersje ŠKODY 1000 MB – modelu, który w tym roku skończył już 50 lat. Jako pierwsza ŠKODA z tylnym napędem, silnikiem umieszczonym z tyłu i samonośnym nadwoziem, ten kompaktowy pojazd stanowi kamień milowy w 119-letniej historii firmy. ſącznie wyprodukowano około 443 tys. egzemplarzy tego modelu.

 

Niebieska ŠKODA 1000 MB przypomina najlepiej sprzedające się wersje modelu. Ten pięknie odrestaurowany egzemplarz jest częścią kolekcji ŠKODY od 2012 roku. Większe otwory w tylnych błotnikach są charakterystyczne dla konstrukcji z 1966 roku.

Jeszcze rzadszy widok stanowi dwudrzwiowa ŠKODA 1100 MBX, która również wzięła udział w Rajdzie Bohemii. Powstało zaledwie 1114 takich pojazdów pomiędzy 1967 a 1969 rokiem. Koneserzy doceniają sportową elegancję tego modelu.

 

Jubileuszowe trio uzupełniła ŠKODA 1000 MB Rally (na zdjęciu niżej). Pojazd ten jest seryjną wersją modelu z 1967 roku, który 20 lat później przystosowano do rajdów długodystansowych. Auto wzięło udział m.in. w rajdach Londyn-Sydney (1993 rok) i Panama-Alaska (1997 rok).

 

Jednym z najrzadszych i jednocześnie najstarszych pojazdów, który uczestniczył w rajdzie, był Laurin & Klement z 1925 roku (na zdjęciu niżej) – model z pierwszej serii, który jako ostatni był produkowany pod marką Laurin & Klement.

Można go poznać dzięki emblematowi L&K. Od 1926 model ten otrzymał już logo ŠKODY, w wyniku połączenia L&K z zakładami ŠKODY w Pilźnie – największym czeskim przedsiębiorstwem przemysłowym w tamtym czasie. Pomiędzy 1925 a 1929 rokiem wyprodukowano 2985 takich pojazdów.

 

Pozostałe modele ŠKODY  reprezentowały luksus motoryzacji lat trzydziestych ubiegłego wieku. ŠKODA 645 (na zdjęciu niżej) była produkowana w latach 1929-1934. Auto startujące w Rajdzie Bohemia pochodzi z sierpnia 1930 roku. Do napędu służy 45-konny sześciocylindrowy silnik o pojemności 2492 ccm.

 

Równie majestatycznie podczas rajdu prezentowała się również ŠKODA Super 3000 OHV datowana na 1939 rok. Tylko 113 takich samochodów opuściło linię produkcyjną przed II wojną światową. Sześciocylindrowy motor o pojemności 3137 ccm generuje 85 KM.

 

Rajd Oldtimer Bohemia jest jedynym tego typu wydarzeniem w Republice Czeskiej, które jest organizowane pod szyldem stowarzyszenia samochodów zabytkowych FIVA („Fédération Internationale des Véhicules Ancien‿).

Roman Furciński, źródło: Skoda, fot. Skoda

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt