Nowy odcinek jezdni łączący ulice Średnią i Metalową już ma pierwsze warstwy asfaltu. Wyprofilowano również wyjazd z ul. Kaszubskiej w kierunku lotniska. Od strony osiedla Dzierzków widać układ komunikacyjny.
O tym, że po wybudowaniu nowych wiaduktów łączących ulice Żeromskiego i Lubelską będzie duża zmiana w układzie drogowym od strony Dzierzkowa pisaliśmy po decyzji o wybudowaniu inwestycji (można przeczytać tutaj). Zwracaliśmy uwagę na bardzo istotne zmiany, m.in. na wyjazd z ul. Kaszubskiej tylko w prawo, w kierunku al. Wojska Polskiego i lotniska. Prezydent Radomia Radosław Witkowski całkowicie zignorował pismo mieszkańców osiedla Dzierzków w sprawie propozycji spotkania i omówienia projektu zmian w układzie komunikacyjnym.
Już widać przebieg ulic
Po wybudowaniu wiaduktów (dwóch, jeden z ruchem w kierunku lotniska, drugi z ruchem w kierunku centrum miasta) zmieni się organizacja ruchu po stronie Dzierzkowa.
Będzie zjazd z wiaduktu w kierunku lotniska prosto i w prawo, w ul. Średnią – tu się nic nie zmienia.
Ale już gdy skręcimy w Średnią, po wyjściu z łuku w prawo, zobaczymy przed sobą nowo wybudowany, krótki odcinek do ul. Metalowej. Ten nowy łącznik ma pomóc, np. w dotarciu z ul. Lubelskiej do ul. Średniej.
Nie będzie możliwości skrętu w lewo w ul. Średnią przed wiaduktem, tak jak jest teraz. Dlatego, z ul. Lubelskiej przed wiaduktem trzeba będzie zjechać w prawo, przejechać obok myjni do ul. Metalowej, skręcić w nią w lewo i pod wiaduktem skręcić w lewo, żeby nowo wybudowanym łącznikiem dojechać do ul. Średniej (w prawo).
Ul. Średnia, od wiaduktu do ul. Odrodzenia ma być dwukierunkowa. Przed wiaduktem będzie można skręcić w prawo w ul. Lubelską, w kierunku lotniska (zdjęcie poniżej). Teraz jest to niemożliwe, bo ul. Średnia jest drogą jednokierunkową (w stronę ul. Słowackiego).
Duża zmiana będzie dotyczyła ul. Kaszubskiej.
Nie będzie można z niej – tak jak jest teraz – skręcić w lewo, w stronę wiaduktu. Będzie można z niej pojechać tylko w prawo, w stronę lotniska. Już są jest ona wyprofilowana właśnie w taki sposób.
Na prawym pasie po zjeździe z wiaduktu, od łuku ul. Średniej położono nowy asfalt. Obok będzie przebiegał ciąg pieszy i droga dla rowerów.
Po prawych stronach wiaduktów będą szerokie ciągi piesze i drogi dla rowerów.
Budują perony kolejowe
Na wiaduktach trwają intensywne prace, tak jak przy budowie peronów kolejowych (po obu stronach torów). Do końca tego roku planowane jest wybudowanie dwóch peronów, postawienie słupów galerii i montowanie jej z wiaduktami. Pasażerowie będą mogli się dostać z nich na wiadukt (i z wiaduktów na perony) poprzez schody, windy i schody ruchome.
Na wiaduktach będą wybudowane zatoki, które będą mogły obsłużyć zarówno pasażerów przyjeżdżających i jak i odjeżdżających. Schody stałe, ruchome i winda będą w galerii zakrytej szkłem, żeby chronić pasażerów przed niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi.
Nowy obiekt będzie miał 282 m długości. Będzie się składał z siedmiu przęseł. Najdłuższe przęsło będzie miało 47 m.
Każdy wiadukt będzie miał dwa pasy w jednym kierunku plus buspas i przystanek na szczycie wiaduktu oraz ciąg pieszo-rowerowy (o koncepcji jak ma wyglądać wiadukt napisaliśmy tutaj).
Wartość kontraktu opiewa na 178 808 041,64 zł (część miejska to 131 mln zł, miasto otrzymało wsparcie w wysokości 65 mln zł z programu Polski Ład i ponad 30 mln zł z rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych oraz część PKP Polskie Linie Kolejowe – 47 mln zł). Nowy wiadukt ma być wybudowany do maja 2025 roku.