Technologia OLED weszła nie tylko w świat telewizji. Audi zastosowało ją w oświetleniu w tylnych reflektorach, w modelu Q6 e-tron. Zamontowano tu również cyfrowe światła do jazdy dziennej.
Jak podaje producent, celem Audi jest dostarczanie kierowcom „przewagi dzięki technice” w swoich pojazdach. Dotyczy to również technologii oświetlenia, nad którą pracuje od kilku lat. W nowym Audi Q6 e-tron, zastosowano cyfrową technologię OLED drugiej generacji.
Przyciemnianie w górę i w dół
Moduł oprogramowania nowej architektury elektroniki E³ 1.2 generuje nowy obraz aktywnej cyfrowej sygnatury świetlnej co dziesięć milisekund przy użyciu specjalnie opracowanego algorytmu. W przypadku cyfrowych tylnych lamp OLED drugiej generacji, sześć paneli OLED składających się łącznie z 360 segmentów generuje nowy obraz co 10 ms, korzystając ze specjalnie opracowanego algorytmu. Z przodu aktywna cyfrowa sygnatura świetlna jest tworzona poprzez interakcję algorytmu z 12 segmentami, które przyciemniają się w górę i w dół. Z tyłu, służą do tego wszystkie cyfrowe segmenty OLED. Poszczególne segmenty świetlne współdziałają ze sobą w taki sposób, że całkowite natężenie światła sygnatury pozostaje niezmienne – wyjaśnia Audi.
Komponent OLED podzielono na przełączane segmenty. Można rozjaśnić jeden segment i w tym samym czasie przyciemnić podsegment, żeby można było zobaczyć ruch. Instancja kontrolna w oprogramowaniu zapewnia, że intensywność światła zawsze pozostaje stała – dodaje Werner Thomas, kierownik projektu ds. cyfrowych wyświetlaczy OLED i wyświetlaczy zewnętrznych, odpowiedzialny za rozwój tej technologii w Audi.
Światła komunikacyjne
Drugą innowacją w technologii oświetlenia w Audi Q6 e-tron jest oświetlenie komunikacyjne, które ostrzega innych użytkowników drogi o miejscach wypadków i awarii. W obliczu krytycznych sytuacji na drodze wyświetla ono specyficzną statyczną sygnaturę tylnych lamp OLED ze zintegrowanymi symbolami ostrzegawczymi.
Ostrzeżenie o światłach komunikacyjnych będzie wyświetlane po włączeniu świateł awaryjnych, połączenia alarmowego, wezwania pomocy drogowej, świateł hamowania awaryjnego, asystenta awaryjnego lub funkcji ostrzegania o zjeździe.
Ponadto, światła komunikacyjne wykorzystują specyficzną sygnaturę świetlną z przodu i z tyłu, aby wskazać status asystenta parkowania pojazdu podczas automatycznego manewru parkowania.
Właściciele Audi Q6 e-tron mogą wybierać spośród ośmiu cyfrowych sygnatur świetlnych w przeprojektowanych światłach do jazdy dziennej reflektorów LED Matrix oraz w cyfrowych tylnych lampach OLED 2.0 – i w zupełnie nowy sposób personalizować swoje Q6 e-tron.