Ponad 6,4 mln zł wyniosły przychody z opłat za postój pojazdów samochodowych w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w ostatnich trzech lata. Kierowcom oddano ponad 321 tys. zł. M.in., wezwania do opłaty dodatkowej wystawiano zanim kierowcy pobrali bilety z parkomatów.
Radomska SPPN to może nie jest złota żyła do milionowych wpływów pieniędzy do budżetu miasta, ale na pewno taka mała żyłka. Każdego roku generuje przychody w kwotach grubo ponad 1-2 mln zł. Ale w wielu przypadkach opłaty w ogóle nie powinny były być pobierane.
Nadgorliwi kontrolerzy?
Zwróciliśmy się do Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji o zestawienie przychodów z wykupionych biletów za postój pojazdów samochodowych w SPPN za lata 2020-2022, wpływów z parkomatów nr 21 i 22 za postój aut na pl. Konstytucji 3 Maja (za okresy: od 9 maja do 31 grudnia 2019 roku, lata 2020-2022 i do 22 marca 2023 roku) oraz przychodów z tytułu opłat dodatkowych za lata 2020-2022.
Przychody w 2020 roku wyniosły 1 593 432,98 zł, w 2021 – 2 259 255,83, a w 2022 roku – 2 556 355,69 zł. Razem dało to 6 409 044,50 zł.
Na te kwoty składały się, m.in., przychody z tytułu opłat dodatkowych (np., za brak nie wykupionego biletu).
W 2020 roku była to kwota 264 000 zł, rok później 376 700 zł, a w zeszłym roku 303 400 zł. Razem: 944 100 zł.
Kierowcy, którzy uznali, że nie powinni wykupywać biletów, bo zostawili w miejscach, które nie były wyznaczone zgodnie z przepisami (znakami pionowymi D-18 i oznakowaniem poziomym) mogli składać reklamacje o anulowanie opłat.
W 2020 roku anulowanych zostało 2 434 wezwania na kwotę 88 400 zł, w 2021 – 3 766 wezwań na 133 200 zł, a w ubiegłym roku 2 958 wezwań na kwotę 99 429 zł. Za te trzy lata oddano kierowcom łącznie 321 029 zł.
MZDiK przyznał, że decyzje o anulowaniu opłaty wynikają z uchwały Rady Miejskiej w Radomiu nr LXXXIV/803/2022 z dnia 28.11.2022 par. 5 ust. 3.
Co mówi paragraf 5 ust. 3 wspomnianej uchwały?
„Nie pobiera się opłaty dodatkowej w przypadku przedłożenia w biurze SPPN:
a) biletu kontrolnego – wykupionego w dniu otrzymania wezwania w godzinie pokrywającej się z godziną wystawienia wezwania, bądź zakupionego do czterech minut od czasu wystawienia wezwania
b) abonamentu – jeżeli wezwanie zostało wystawione w okresie ważności abonamentu oraz na ulicy, która określona jest w abonamencie,
c) zezwolenia – w okresie jego ważności, wydanego na pojazd o nr rej. określonym w zezwoleniu,
d) karty parkingowej – jeżeli karta parkingowa została wyłożona za przednią szybą pojazdu lecz w sposób uniemożliwiający odczytanie jej daty ważności oraz numeru karty odstąpienie w tym przypadku możliwe jest po okazaniu oryginału karty parkingowej wraz z dowodem osobistym właściciela karty parkingowej”.
Ciekawy jest podpunkt “a”. Można się domyślać, że w niektórych przypadkach kontrolerzy wcześniej wystawiali wezwania do opłaty dodatkowej niż kierowcy zdążyli wykupić bilet lub wykupić go i umieścić za przednią szybą.
– Jak również decyzje o anulowaniu wezwań podyktowane są błędami popełnianymi na etapie wystawiania wezwań do opłat dodatkowej, na przykład, błędny numer rejestracyjny, marka pojazdu samochodowego bądź ulica – poinformował MZDiK.
Punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia?
Zapytaliśmy również o pl. Konstytucji 3 Maja. Chodzi o parkomaty nr 21 i 22, za okresy: 2021 (od 28 kwietnia), 2022 i 2023 (do 23 marca – do czasu wymalowania linii poziomych).
Z parkomatu 21 uzyskano, odpowiednio: 38 371,10 zł, 58 464,40 zł i 14 853,30 zł, z parkomatu 22: 28 685,70 zł, 41 229,20 zł i 11 374 zł.
Przez lata, dla władz MZDiK miejscami wyznaczonymi były m.in. linie z ciemnej kostki bazaltowej lub granitowej. Tyle, że według przepisów, linie z ciemnej kostki nie są traktowane jako znak.
I tu ciekawostka. Takie też stanowisko zajmował w 2002 roku ówczesny naczelnik sekcji ruchu drogowego Komendy Miejskiej Policji w Radomiu [wypowiedź dla Gazety Wyborczej, publikacja z dnia 15 sierpnia 2002 roku – przyp. red.], a od ponad 10 lat pracownik MZDiK, szef działu inżynierii ruchu.
Od 23 marca tego roku na pl. Konstytucji 3 Maja wymalowano białe linie.
Wyrok NSA mówi jasno
Włodarzom miasta i MZDiK nie przeszkadza, że część z tych pieniędzy pobierana była niezgodnie z prawem, bo, np., kierowcy wykupywali bilety z parkomatów za postój pojazdów samochodowych w miejscach, które nie były wyznaczone zgodnie z przepisami, znakami pionowymi i oznakowaniem poziomym. Pisaliśmy o tym od 2016 roku i walczyliśmy o zgodne z prawem wyznaczenie takich miejsc w SPPN. Trzeba było dopiero wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego [wyrok z dnia 9 maja 2019 roku w sprawie uchylenia zapisów w uchwałach nr 402/2012 i 180/2015 Rady Miejskiej mówiących o pobieraniu opłat za postój pojazdów samochodowych w każdym miejscu SPPN – przyp. red.], żeby MZDiK zaczął wyznaczać miejsca do parkowania.