• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności||Główny slider

wiadukt_trak_290

Umowa na przebudowę wiaduktu podpisana. Ma powstać w ciągu dwóch lat

28 kwietnia 2023

Bardzo dobra wiadomość jest taka, że będzie nowy, dwa razy szerszy wiadukt w ul. Żeromskiego. Ale jest i niepomyślna: trzeba się przygotować na duże utrudnienia w ruchu i na razie nie wiadomo czy będzie przejście dla pieszych z dzielnicy Dzierzków do Śródmieścia. Wszystko wskazuje, że objazdami będą musiały jeździć autobusy.

Dziś w Urzędzie Miasta podpisana, podpisana została umowa na rozbiórkę wiaduktu nad torami kolejowymi łączącego ulice Żeromskiego i Lubelską oraz wybudowanie nowego obiektu (podpisy złożyli przedstawiciele Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji, spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A oraz warszawskiej spółki Trakcja S.A. – wykonawca).

Historyczna inwestycja

– Jeśli chodzi o stopień skomplikowania, trudności technicznych, przede wszystkim przeprowadzenia projektu w centrum Radomia to jest to historyczna chwila – powiedział Radosław Witkowski, prezydent miasta.

To będzie bardzo duża inwestycja, której wartość kontraktu opiewa na 178 808 041,64 zł. W tej kwocie jest część miejska – 131 mln zł (miasto otrzymało wsparcie w wysokości 65 mln zł z programu Polski Ład i ponad 30 mln zł z rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych) i PKP Polskie Linie Kolejowe – 47 mln zł.

Wykonawca, firma Trakcja ma 24 miesiące (od podpisania umowy) na rozbiórkę starego i wybudowanie nowego wiaduktu oraz części kolejowej, czyli peronów wraz z infrastrukturą.

– Projekt budowy wiaduktów w ciągu ulicy Żeromskiego oraz w ciągu ulicy Lubelskiej nad torami zarządcy infrastruktury kolejowej to DNA spółki Trakcja S.A., czyli integracja infrastruktury kolejowej, drogowej i lotniskowej. Zakres inwestycji obejmuje budowę nowych wiaduktów, budowę funkcjonalnego węzła przesiadkowego oraz przystanku Radom Wschodni. Kluczowym elementem inwestycji jest budowa wiaduktów z długością całkowitą 282 m, 7 przęseł, rozpiętość największego przęsła 48 m, dwa przęsła po 37 metrów oraz 4 po 40 metrów. Jesteśmy dobrze przygotowani do realizacji. Jako wykonawca bierzemy sobie do serca kwestie związane z utrudnieniami, aby były one jak najmniej uciążliwe dla lokalnej społeczności. Przykładem jest zastosowanie technologii CFA czyli pali formowanych świdrem ciągłym przy budowie posadowienia podpór wiaduktu. Jest to technologia pali wierconych betonowanych na mokro w gruncie. Pale wierci się i betonuje w czasie jednego ciągłego procesu za pomocą świdra spiralnego o długości 15 metrów, następnie wprowadza się zbrojenie pala. Zaletą tej technologii jest niski poziom hałasu oraz brak wibracje. Istotnym uzupełnieniem projektu jest komponent kolejowy tj. peron wyspowy o długości 300 m, wysokość krawędzi peronu nad główką szyny wynosi 760 mm. Parametry techniczne i funkcjonalne peronu spełniają wymagania TSI, czyli technicznych specyfikacji interoperacyjności – wyjaśnił aspekty techniczne Artur Szumisz, prezes zarządu spółki Trakcja S.A.

Wiadukt będzie dwa razy szerszy (34 m szerokości) od obecnego. Będzie miał po dwa pasy w jednym kierunku plus buspasy po obu stronach (z przystankami na szczycie wiaduktu) i ciągi pieszo-rowerowe (o koncepcji jak ma wyglądać wiadukt napisaliśmy tutaj – https://radommoto.pl/artykul-122400-prezentujemy-projekt-nowego-wiaduktu-laczacego-ulice-zeromskiego-i-lubelska-zapowiada-sie-duza-zmiana-w-organizacji-ruchu-od-strony-dzierzkowa.html)..

Z wiaduktu będzie komunikacja z peronem przez schody, schody ruchome i windę.

Wizualizacja wiaduktu i peronu PKP (UM Radom)

Utrudnienia dla mieszkańców

Gdy kilka miesięcy temu rozmawialiśmy z MZDiK usłyszeliśmy, że przez cały czas prowadzenia inwestycji ma być komunikacja, czyli możliwość przejazdu między ulicami Żeromskiego (dojazd do centrum miasta) i Lubelską (dojazd do osiedla Dzierzków i lotniska). Okazuje się, że w dokumentacji projektowej nie ma o tym mowy.

– Będziemy rozmawiali z zarządcą organizacji ruchu na temat kładki dla pieszych, w celu umożliwienia przejścia w obie strony. Chcemy, żeby ludzie jak najmniej odczuli utrudnienia na czas prowadzonych prac – dodał Artur Szumisz.

Jak nam powiedział prezes Trakcji, utrudnienia będą dotyczyć komunikacji miejskiej. Autobusy będą musiały jeździć objazdami.

Zamknięty może być przejazd w ciągu ul. Szklanej i trasy N-S.

Wejście na plac budowy i prace ma nastąpić na przełomie maja i czerwca. Trakcja chce, żeby po 18 miesiącach oddać na gotowo jeden wiadukt.

Cala inwestycja ma być oddana w ciągu dwóch lat.

160 km/h do Warszawy

Jest jeszcze jedna dobra wiadomość dla mieszkańców naszego regionu.

– Od czerwca będzie można podróżować poniżej jednej godziny na trasie Radom-Warszawa. Infrastruktura na tej trasie pozwala, żeby pociągi rozwijały prędkość do 160 km/h i więcej pociągów zmieści się na tej trasie – poinformował Piotr Majerczak, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Roman Furciński, fot. Roman furciński, wizualizacja: UM

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt