• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności||Moto info

bez_kluczykow_290

Tradycyjne kluczyki powoli odchodzą do lamusa

11 listopada 2022

Systemy bezkluczykowe pozwalają na otwarcie i uruchomienie pojazdu bez konieczności wyjmowania kluczyka z kieszeni. Eksperci ŠKODY przewidują, że w niedalekiej przyszłości nawet awaryjne odblokowanie samochodu będzie obsługiwane wyłącznie elektrycznie.

Brak mechanicznego zamka oznacza większą ochronę przed kradzieżą. Aby odblokować (zablokować) drzwi za pomocą pilota, należy przełączyć zamek z pozycji zablokowanej na odblokowaną i odwrotnie. W przeciwieństwie do fizycznego przekręcenia kluczyka w zamku, przy odblokowaniu zdalnym jednostka sterująca drzwiami odbiera sygnał z kluczyka i wysyła do centralnego zamka polecenie odblokowania (zablokowania).

Jak działa system bezkluczykowy?

Czeski producent stosuje dwie generacje systemu. W starszej, osoba z kluczykiem zbliża się do samochodu, który czeka na wyzwalacz. Zazwyczaj jest to włożenie palców w przestrzeń klamki lub naciśnięcie przycisku zwalniającego bagażnik. Czujnik w klamce wysyła żądanie do jednostki sterującej, która nakazuje antenom przeszukiwanie okolicy samochodu w poszukiwaniu klucza.

– Celowo nie mają one dużego zasięgu i są umieszczone w przednich drzwiach. Jeśli klucz znajduje się w zasięgu anten, odbierają one jego sygnał i wysyłają pozytywną odpowiedź do jednostki sterującej umieszczonej w desce rozdzielczej, co odblokowuje samochód – wyjaśnia Zdeněk Říha z Wydziału Elektroniki Nadwozia i Architektury ŠKODY.

Nowsze generacje systemu bezkluczykowego są obecnie dostępne w czwartej generacji modelu octavia i enyaq iv oferując funkcję automatycznego otwierania pojazdu. Jeśli kluczyk znajdzie się w odległości ok. 1 m od auta, drzwi się odblokowują. System aktywnie skanuje otoczenie, anteny cyklicznie wysyłają sygnał i gdy tylko wykryją „właściwy” kluczyk, komunikują się z nim i po weryfikacji auta zostaje odblokowany lub włączają się światła „powitalne” (jeśli zostały wcześniej ustawione).

System START/STOP

Za pomocą funkcji Virtual Pedal w podobny sposób można otworzyć bagażnik, unosząc stopę pod tylnym zderzakiem. Czujnik odbiera żądanie, weryfikuje obecność kluczyka,  bagażnik odblokowuje się i samoczynnie otwiera.

Gdy kierowca chce uruchomić silnik, obecność kluczyka znowu jest sprawdzana. Wymogiem w tym przypadku jest wciśnięcie przycisku START/STOP.

– Model ENYAQ iV posiada już nowszą wersję tego systemu, która eliminuje konieczność wciskania przycisku. Wyzwalaczem w tym przypadku jest przesunięcie drążka skrzyni biegów do pozycji D. Spełnione muszą być jednak warunki: zajęte miejsce kierowcy, zapięty pas bezpieczeństwa i zaciągnięty hamulec. Podobnie jest z wyłączeniem samochodu: odpięcie pasów bezpieczeństwa i przesunięcie drążka skrzyni biegów do pozycji P powoduje zgaszenie silnika. Na razie jednak samochód nie blokuje się sam, gdy oddalamy się z kluczykiem w kieszeni. Funkcja ta jest obecnie testowana i planowana do wprowadzenia – dodaje Zdeněk Říha.

W planach jest możliwość odblokowywania samochodu poprzez technologię UWB, Bluetooth i NFC, za pomocą telefonu komórkowego lub smartwatcha. Funkcja zostanie wprowadzona do użytku w ciągu kilku najbliższych lat.

Trendem nieco bardziej odległym są samochody z antenami rozmieszczonymi wokół nich w celu komunikacji z otaczającą infrastrukturą, innymi pojazdami lub użytkownikami dróg.

Drzwi całosezonowe

Systemy blokowania przeszły na przestrzeni lat radykalne zmiany, ale podstawowa zasada działania mechaniki drzwi bocznych samochodu pozostała zasadniczo taka sama. Jeszcze niedawno zamarznięte zamki i wynikające z tego komplikacje z odblokowaniem samochodu lub trudności z zamknięciem bocznych szyb nie należały do rzadkości. Woda dostawała się wszędzie i zamarzała. W drugiej połowie lat 90. nastąpił przełom. Skupiono się na wykonaniu drzwi wytrzymałych i odpornych na warunki atmosferyczne oraz na zapewnieniu działającego w każdych warunkach systemu otwierania i zamykania auta. Drzwi nowoczesnych aut nadal posiadają mokre i suche obszary, ale ich konstrukcja i mechanika uległy dużemu postępowi z główną różnicą, że woda znacznie rzadziej dostaje się do mokrej części drzwi i nie dociera do obszarów krytycznych.

Gdy auto nie chce się otworzyć

Problem z otworzeniem drzwi może być spowodowany rozładowaną baterią w kluczyku. Wtedy trzeba wysunąć ostrze klucza zapasowego i za jego pomocą mechanicznie odblokować drzwi kierowcy. Ale jak uruchomić silnik?

W starszych systemach bezkluczykowych, wejście na kluczyk znajduje się obok przycisku uruchamiania silnika, w nowszych w uchwycie na kubki. W kluczyku znajduje się cewka, za pomocą której auto sprawdza czy jest on właściwy. Jeśli tak, silnik uruchamia się. Kluczyk nie potrzebuje do tego energii elektrycznej, więc silnik można uruchomić  gdy bateria jest całkowicie rozładowana.

Gorzej, jeśli samochód nie odblokowuje się, bo rozładował się akumulator. Wtedy nie pozostaje nic innego, jak mechaniczne otwarcie drzwi kierowcy i przywrócenie go do sprawności.

Roman Furciński, źródło: Skoda

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt