• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności||Główny slider||Moto info

ford_karetki_bezpieczniej_290

Pojazdy ratunkowe będą miały zielone światło?

4 kwietnia 2022

Pojazdy ratunkowe będą miały zielone światło?

W walce o ludzkie życie liczy się niemal każda sekunda. Ford testuje system skomunikowanej sygnalizacji świetlnej, który pozwoli uruchamiać zielone światło na przejazd dla ambulansów, straży pożarnej i pojazdów policyjnych.

Korytarze życia może jeszcze nam idealnie nie wychodzą, ale chyba jest z tym lepiej niż jeszcze kilka lat temu. Czasami jednak, takie pojazdy przebijają się przez korki w mieście, gdzie jest wąsko i niełatwo ustąpić miejsca. Gdy uprzywilejowane samochody jadące na bombach mają czerwone światło i wjeżdżają na skrzyżowanie nierzadko dochodzi do wypadków lub kolizji.

Jazda na sygnale da wolny przejazd

Ford pracuje nad rozwiązaniem, które ułatwi włączanie automatycznie zielonego światła przed zbliżaniem się służb ratunkowych do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.

Takie testy zostały przeprowadzone w Akwizgranie (Niemcy), na drodze z kaskadą ośmiu kolejnych skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz dwoma odcinkami z trzema kolejnymi światłami tuż za miastem (projekt Korytarz Nowej Mobilności Akwizgran-Düsseldorf – ACCorD, trwał od stycznia 2020 roku do marca tego roku).

Rolę ambulansu lub samochodu osobowego w różnych scenariuszach testowych pełnił Ford Kuga Plug-In Hybrid, wyposażony w pokładowy moduł komunikacji z infrastrukturą i w prototypowe urządzenie szybkiego sterowania, służące do uruchomienia i pracy prototypowego oprogramowania w pojeździe.

Podczas symulacji przejazdu samochodu uprzywilejowanego w akcji, testowa Kuga wysyłała do sygnalizatora świetlnego nakaz zmiany światła na zielone. Gdy pojazd opuszczał skrzyżowanie, sygnalizacja wracała do normalnego działania.

Podczas prób działania w codziennym ruchu, pojazd testowy otrzymywał informacje o czasie, w którym najbliższa sygnalizacja świetlna włączy światło zielone, a następnie czerwone. Następnie adaptacyjny tempomat Forda dostosował prędkość pojazdu, aby skorzystać z „zielonej fali” bez zatrzymywania. Gdy na najbliższym sygnalizatorze światło było czerwone światło, prędkość pojazdu była zmniejszana na długo przed skrzyżowaniem, aby dojechać do niego w momencie, gdy światło zmieniało się na zielone, np. z 50 km/h do 30 km/h.

W przypadku pojazdów, które dojeżdżają w momencie włączania czerwonego światła, system może przyczynić się do zminimalizowania ostrego hamowania i czasu postoju. Auto otrzymywało informację o stanie sygnalizacji świetlnej na długo przed skrzyżowaniem i zwalniało wcześniej.

Dzięki takim rozwiązaniom zmniejsza się ryzyko wypadków, powodowanych przez jadące na sygnale pojazdy uprzywilejowane, które muszą często przejeżdżać przez skrzyżowania na czerwonym świetle.

Płynniejszy ruch

Za komunikację między samochodami i sygnalizacją świetlną odpowiada system C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything), czyli ujednolicona platforma komunikująca pojazdy z infrastrukturą drogową, z innymi pojazdami i innymi użytkownikami dróg.

Zdaniem przedstawicieli samochodowej marki, wymiana danych pomiędzy samochodami, pojazdami uprzywilejowanymi i sygnalizacją świetlną w czasie rzeczywistym przy użyciu najnowszej technologii telefonii komórkowej sprawia, że ruch drogowy staje się bezpieczniejszy i bardziej efektywny. Inteligentne sterowanie sygnalizacją świetlną pomaga ocalić życie, gdy liczy się każda sekunda, a także skraca niepotrzebny czas oczekiwania i zmniejsza emisję CO2.

Czy i, ewentualnie kiedy, taki system może być na wyposażeniu pojazdów uprzywilejowanych, nie podano. Zapewne trzeba będzie poczekać na to kilka lat. I pewnie w Polsce rozwiązanie pojawi się później.

Roman Furciński, źródło: zdjęcia i film - Ford

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt