• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności||Moto info

auta_elektryczne_polska_290

Jest coraz więcej pojazdów elektrycznych

21 marca 2022

W ciągu trzech najbliższych lat, liczba samochodów w pełni elektrycznych w Polsce powiększy się z 20 tys. do 290 tys. Udział aut zeroemisyjnych w sprzedaży wszystkich nowych pojazdów osobowych może przekroczyć 10% w 2024 roku – wynika z najnowszej edycji raportu „Polish EV Outlook”, opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

„Polish EV Outlook 2022” przedstawia aktualny stan i prognozy rozwoju polskiego rynku zero- i niskoemisyjnego transportu. Według danych Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar (partner merytoryczny raportu w obszarze pojazdów), na koniec 2021 roku skumulowana liczba rejestracji samochodów z napędem elektrycznym w Polsce (osobowych i dostawczych BEV oraz PHEV) wynosiła 40 307 szt..

EV w polskich miastach

Od 2020 roku flota takich pojazdów powiększyła się dwukrotnie. Na koniec zeszłego roku liczba pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV) wynosiła 19 326 szt. (48% parku EV), a hybryd typu plug-in – 20 981 szt. (52% parku EV).

W 2021 roku w Polsce zarejestrowano 16 955 nowych samochodów z napędem elektrycznym (o 104% więcej niż w 2020 roku), jak również 3184 pojazdów tego typu pochodzących z importu (+91% r/r – licząc rok do roku).

Z „Polish EV Outlook 2022” wynika, że najwięcej samochodów z napędem elektrycznym, niemal 23% całej polskiej floty, zarejestrowano w Warszawie. W 2021 roku stolica odpowiadała za ponad 21% sprzedaży BEV i PHEV w Polsce.

Ok. 28% polskiego parku EV zarejestrowano w miastach liczących od 300 tys. do 1 mln mieszkańców – Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy i Lublinie.

W mniejszych ośrodkach miejskich, o liczbie mieszkańców od 150 tys. do 300 tys., zarejestrowano 12,6% łącznej liczby samochodów z napędem elektrycznym w Polsce. Ich udział w ostatnich miesiącach nieznacznie wzrósł. Trend wzrostowy odnotowano również w miastach, których liczba mieszkańców wynosi od 50 do 150 tys. osób – jeździ w nich 12,7% wszystkich EV.

– Samochody z napędem elektrycznym zarejestrowano już w każdym polskim powiecie, jednak aż w ponad 3/4 z nich liczba EV nie przekracza 50. Najwięcej samochodów z napędem elektrycznym na 1 tys. mieszkańców jest w dalszym ciągu zarejestrowana w Warszawie (5,17). W ciągu pół roku stolica zanotowała pod tym względem wzrost o ponad 1/3. Kolejne miejsca w tej kategorii zajmują Poznań, Katowice, Kraków oraz Kalisz, który w pierwszej piątce zastąpił Wrocław – mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA. – W rankingu województw, największa flota BEV i PHEV została zarejestrowana w mazowieckim, które odpowiada za ok. 1/3 całego parku samochodów z napędem elektrycznym w Polsce. Na przeciwległym biegunie znajdują się województwa świętokrzyskie, opolskie i warmińsko-mazurskie, których łączny udział wynosi ok. 3%.

Najchętniej kupowane modele

Polacy mogą wybierać spośród 81 modeli samochodów całkowicie elektrycznych (55 osobowych i 12 dostawczych) oraz 114 hybryd typu plug-in (podane liczby stają się jeszcze wyższe przy uwzględnieniu wszystkich wariantów akumulatorowych oraz napędowych). W okresie do końca czerwca do końca grudnia 2021 roku w polskiej ofercie pojawiło się 13 nowych modeli BEV i 32 nowe modele PHEV. Pojazdy z napędem elektrycznym są już dostępne w praktycznie każdym segmencie rynku: od pojazdów miejskich i kompaktowych po samochody sportowe i dostawcze.

Najpopularniejszymi markami BEV pod względem łącznej liczby rejestracji są Nissan, BMW i Tesla (bez zmian względem poprzedniej edycji „Polish EV Outlook”), a w segmencie PHEV – BMW, Mercedes-Benz i Volvo.

– Najchętniej kupowanymi przez Polaków modelami BEV były Tesla Model 3, KIA e-Niro i Nissan Leaf. Najpopularniejszymi hybrydami typu plug-in były zelektryfikowane wersje KIA Xceed, Toyoty RAV4 i Mercedesa GLC. W zeszłym roku przedsiębiorcy utrzymali swoją zdecydowanie wiodącą pozycję wśród nabywców samochodów z napędem elektrycznym. Nawet bez uwzględnienia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ich udział wyniósł 75%. Wśród firm najwięcej EV, prawie 35% całego wolumenu, zarejestrowali leasingodawcy – mówi Albert Kania, senior New Mobility Manager PSPA.

Z „Polish EV Outlook 2022” wynika, że w latach 2014-2021 udział dostawczych oraz osobowych samochodów z napędem elektrycznym w sprzedaży nowych pojazdów w Polsce wzrósł z 0,04% do 3,67%. Park EV w tym czasie powiększył się prawie 115 razy.

PSPA prognozuje kolejne rekordy rejestracji BEV i PHEV w najbliższych latach.

Prognoza rozwoju

Na potrzeby „Polish EV Outlook 2022” opracowano różne scenariusze rozwoju rynku samochodów elektrycznych, w wariantach zakładających kontynuację dopłat, jak również brak wsparcia ze strony państwa. Prognozy uwzględniają ponadto dziesiątki różnych czynników, takich jak wiodące trendy w sektorze motoryzacji, unijne, krajowe i lokalne regulacje prawne, rozwój technologii i postępujące zmiany w nawykach konsumentów, specyfikę rynku polskiego oraz analizę rynków wysokorozwiniętych. Z raportu PSPA wynika, że, niezależnie od danego scenariusza, sprzedaż samochodów elektrycznych w ciągu obecnej dekady z roku na rok będzie wzrastać, co gwarantuje polityka Unii Europejskiej jak i stymulowane przez nią inwestycje koncernów motoryzacyjnych.

– W scenariuszu realistycznym, zakładającym kontynuację subsydiów w postaci dotacji z NFOŚiGW z programu „Mój Elektryk”, polski park samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w roku 2025 może liczyć około 290 tysięcy sztuk. Na rynek wciąż negatywnie oddziałuje niedobór półprzewodników oraz podwyżki cen surowców takich jak stal, aluminium, miedź, grafit czy nikiel. Niemniej, w kolejnych latach polska elektromobilność będzie się rozwijać coraz bardziej dynamicznie. Już w 2024 roku udział BEV na rynku nowych pojazdów osobowych osiągnie poziom ponad 10%, czyli będzie wyższy niż średnia unijna w 2021 roku. Oczywiście na sprzedaż samochodów elektrycznych może mieć wpływ ewentualna eskalacja wojny na Ukrainie. Docelowo spodziewać należy się jednak intensyfikacji działań na rzecz ograniczenia udziału importowanych paliw kopalnych w sektorze transportu – podsumowuje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Roman Furciński, źródło: PSPA

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt