• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności||Główny slider

wiadukt_zerom_290_2

Prezentujemy projekt nowego wiaduktu łączącego ulice Żeromskiego i Lubelską. Zapowiada się duża zmiana w organizacji ruchu od strony Dzierzkowa!

1 marca 2022

Wiadukt będzie dwa razy szerszy niż obecnie. Na dużym odcinku będzie miał po trzy pasy ruchu w jednym kierunku i ciągi pieszo-rowerowe. Ma być jeden pas wjazdowy na wiadukt od strony centrum miasta, ul. Żeromskiego. Z ul. Kaszubskiej ma być skręt tylko w prawo.

Od kilku miesięcy zabiegaliśmy o przedstawienie projektu nowego wiaduktu nad torami kolejowymi, łączący ul. Żeromskiego i centrum miasta z ul. Lubelską i osiedlem Dzierzków. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji używał różnych wymówek, żeby go nie pokazać. Ale dopięliśmy swego. Widzieliśmy projekt.

Jaki ma być nowy wiadukt?

Wiadukt będzie dwa razy szerszy. Teraz są trzy pasy kierunkowe (dwa w stronę centrum, jeden w stronę Dzierzkowa i lotniska). Nowy, ma mieć po dwa pasy w jednym kierunku, buspasy po obu stronach (z przystankami na szczycie wiaduktu) i ciągi pieszo-rowerowe. Nietrudno sobie wyobrazić, że będzie „bliżej” bloków mieszkalnych.

Według pierwszych planów, od strony ul. Żeromskiego miały być dwa pasy wjazdowe na wiadukt. Później, MZDiK je zmienił i zostawił jeden pas wjazdowy, tak jak jest obecnie.

Od strony ul. Żeromskiego, pojazdy, w tym autobusy będą wjeżdżały wspomnianym jednym pasem, a następnie autobusy będą zjeżdżały na buspas, by na końcu wiaduktu zjeżdżać na prawe pasy.

Przy zjeździe z wiaduktu, w kierunku centrum miasta nic się nie zmienia. Mają być trzy pasy ruchu: prawy do jazdy w prawo i prosto, środkowy do jazdy prosto i lewoskręt w ul. Żeromskiego do trasy N-S.

Nic się nie zmieni (według projektu) również na ul. Żeromskiego od trasy N-S do wjazdu na wiadukt. Układ komunikacyjny pozostaje taki jak jest obecnie.

Duże zmiany: bez skrętów w lewo

Po drugiej stronie wiaduktu, od ul. Lubelskiej, będą bardzo istotne zmiany dla kierowców.

Z wiaduktu będą dwa pasy kierunkowe w stronę lotniska. Prawy do jazdy na wprost i zjazdu w prawo, do ulic Średniej i Metalowej (do tej drugiej zostanie wybudowany nowy odcinek drogi między tymi ulicami) i lewy do jazdy na wprost.

Z wiaduktu nie będzie można skręcić w lewo, np. do zlokalizowanych obok niego myjni lub hurtowni znajdujących się naprzeciwko ul. Średniej.

Uwaga! Nie będzie możliwości skrętu z ul. Lubelskiej (jadąc od strony lotniska) w ul. Średnią!

Jak zatem będzie można dojechać do ul. Średniej i, np., ul. Odrodzenia lub zakładu energetycznego? Przed wiaduktem trzeba będzie skręcić w prawo, w ul. Metalową, objechać pod wiaduktem i skręcić w nowo wybudowaną ulicę w lewo, a następnie w prawo.

Ul. Średnia, na łukach (od wiaduktu w prawo i do zjazdu w lewo – w stronę ul. Odrodzenia) będzie dwukierunkowa. Z tego odcinka, będzie można skręcić w prawo w ul. Lubelską (w kierunku lotniska). Teraz  jest to niemożliwe, bo ul. Średnia jest drogą jednokierunkową (w stronę ul. Słowackiego).

Z ul. Kaszubskiej można teraz skręcać w prawo (w stronę lotniska) i w lewo (w stronę centrum). Po wybudowaniu nowego obiektu zostanie zlikwidowany skręt w lewo, na wiadukt. Będzie można jechać tylko w prawo, w kierunku lotniska.

Utrudniony wyjazd z osiedla

Zmiana organizacji ruchu na ul. Kaszubskiej poważnie skomplikuje ruch w stronę centrum miasta z osiedla Dzierzków. Trzeba będzie kierować się do ul. Słowackiego, albo uliczkami osiedlowymi do ul. Metalowej (Odrodzenia lub Okrzei), żeby wjechać na wiadukt z prawej strony. Ul. Kaszubska będzie miała wyjazd tylko w prawo, ul. Kochanowskiego jest ulicą jednokierunkową na odcinku od ul. Zwoleńskiej do Lubelskiej, a ul. Komunalna na odcinku od ul. Zwoleńskiej do Lubelskiej jest wąska, w strefie ograniczonej prędkości (30 km/h), bez chodników dla pieszych. Kierowcy mają poruszać się tą ostatnią? Chyba, że MZDiK przywróci ruch dwukierunkowy na ul. Kochanowskiego między na odcinku od Zwoleńskiej do Lubelskiej.

W 2020 roku mieszkańcy Dzierzkowa wysłali pismo ze swoimi uwagami do prezydenta miasta Radosława Witkowskiego z chęcią spotkania i omówienia problemu (jeszcze przed opracowaniem projektu nowego wiaduktu). My również, w tym samym czasie, wystąpiliśmy z pytaniami do prezydenta Radomia. Do tej pory, ani mieszkańcy osiedla, ani my, nie uzyskaliśmy żadnej odpowiedzi od prezydenta.

Kilka pytań

To są najważniejsze zmiany w układzie komunikacyjnym, które czekają kierowców po wybudowaniu nowego wiaduktu.

Nasuwa się kilka pytań:

Dlaczego nie ma dwóch pasów wjazdowych od strony ul. Żeromskiego?

Dlaczego z ul. Kaszubskiej nie będzie możliwości skrętu w lewo na wiadukt?

Dlaczego na skrzyżowaniu ulic Lubelskiej i Kaszubskiej nie można było zaprojektować sygnalizacji świetlnej umożliwiając skręt w lewo z ul. Kaszubskiej?

Ciekawe, czy doczekamy się odpowiedzi.

Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt