• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności||Główny slider||Moto info

tomtom_korki_290

Najbardziej zakorkowane miasta: w Polsce – Łódź, na świecie – Stambuł

10 lutego 2022

Jeżeli zamierzacie wybrać się autem do Łodzi lub Krakowa, musicie wziąć pod uwagę, że będziecie stali w korkach, bo są to najbardziej zatłoczone polskie miasta. Radomia nie ma na liście 404 ujętych miast na  świecie. Swój raport w sprawie korków w miastach podał TomTom.

Co organizator rankingu, to inne wyniki. Kilka dni temu podawaliśmy, że najbardziej zakorkowanym miastem jest Poznań, według Yanosika. Teraz, otrzymaliśmy raport z TomTom, z którego dowiadujemy się, że najbardziej zatłoczonym miastem w Polsce jest Łódź.

Mniej korków

W większości polskich miast ujętych w rankingu poziom zakorkowania w ostatnich dwóch latach spadł, najbardziej w Poznaniu i Bydgoszczy. Sytuacja na drogach poprawiła się w godzinach szczytu (ogólnoświatowy trend). M.in. w Warszawie. Które polskie miasta są najbardziej zakorkowane?

Wraz z podejmowaniem przez kraje doraźnych działań mających na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się COVID-19, sytuacja drogowa była kształtowana przez pandemię.

TomTom przedstawił raport 11. edycji TomTom Traffic Index – publikowany co roku raport na temat poziomu zakorkowania w 404 miastach w 58 krajach na całym świecie. Autorzy badania porównywali dane z 2021 roku z tymi z 2019 roku, jako punkt odniesienia do czasów jeszcze przed-pandemicznych.

Z raportu wynika, że w Polsce niechlubny prym w zeszłym roku dzierżyła Łódź (45%) * przed Krakowem (42%) i Wrocławiem (41%). W większości polskich miast uwzględnionych w zestawieniu, poziom zatłoczenia na drogach zmalał.

Najbardziej zakorkowanym miastem pozostaje Łódź (45%), w której jednak poziom zatłoczenia na ulicach spadł w ostatnich dwóch latach o 2 punkty procentowe. O 3 pp. zmniejszył się poziom zakorkowania w drugim – Krakowie (42%). Podium zamyka Wrocław, który jest jednym z czterech polskich miast, w którym ruch się zwiększył – o 2 pp., do 41%.

Najbardziej sytuacja poprawiła się w Poznaniu (w 2019 r. zajmował trzecią pozycję w krajowym rankingu) i w Bydgoszczy – w tych dwóch miastach poziom zakorkowania spadł o 7 pp., odpowiednio do 37% i 27%.

Polskim miastem, w którym poziom natężenia na drogach wzrósł najbardziej, jest Szczecin (wzrost o 6 pp). To jeden z najwyższych wzrostów, biorąc pod uwagę globalny ranking – pierwsze dwa miejsca i wzrosty kolejno o 8 i 7 pp zajmują Izmir i Stambuł.

Uwzględniając miasta wyłącznie do 800 tys. mieszkańców, pięć najbardziej zakorkowanych jest z Polski, kolejno: Łódź, Kraków, Wrocław, Poznań, Szczecin.

Ogólnie, poziom zakorkowania w polskich miastach spadł w przeciągu 2 lat o 1 pp. Wyraźniejsze spadki można zaobserwować w godzinach szczytu – o 6 pp w skali kraju. Dobrze to widać na przykładzie Warszawy, w której ruch w porannych godzinach szczytu spadł aż o 19 pp. Zdecydowanie lepiej o tej porze dnia jeździ się też w Poznaniu (spadek o 16 pp) i Krakowie (spadek o 14 pp).

Z kolei w popołudniowym szczycie sytuacja najbardziej poprawiła się w Poznaniu i Bydgoszczy (spadek o 16 pp).

W godzinach szczytu, kierowcy najwięcej czasu tracą w Krakowie (74%). W przeciągu całego roku można to przeliczyć na 170 godzin (7 dni i 2 godziny), co jest jednak lepszym wynikiem o 1 dzień i 2 godziny niż w 2019 roku.

Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Polsce w godzinach szczytu (w nawiasie dane z 2019 r.):

1Kraków74% (85%)6Poznań60% (76%)
2Łódź73% (81%)7Szczecin59% (54%)
3Wrocław72% (74%)8Bydgoszcz47% (61%)
4Warszawa67% (80%)9Lublin46% (44%)
5Trójmiasto62% (66%)10Białystok43% (46%)

Stambuł, Moskwa, Kijów

W ujęciu globalnym, poziom zatłoczenia na drogach w ostatnich 2 latach spadł o 3 pp, najbardziej w Ameryce Południowej (o 9 pp), a w Europie o 2 pp. Jeszcze wyraźniejsze zmiany widać w natężeniu ruchu na drogach w godzinach szczytu, w czasie których poziom zmalał o 10 pp.

W zestawieniu za 2021 rok, najbardziej zakorkowanym miastem na świecie jest Stambuł (62%). Drugie miejsce zajęła Moskwa (61%), a trzeci Kijów (56%).

Przez ostatnie 2 lata ruch na drogach najbardziej zmniejszył się w Manili (Filipiny), poziom zakorkowania spadł aż o 28 pp.

Spośród 404 miast uwzględnionych w TomTom Traffic Index, w 283 zatłoczenie było niższe niż w 2019 roku.

W wielu krajach można było zaobserwować bardzo duże wahania ruchu w ciągu roku, przechodząc od skrajnie niskich wartości podczas ograniczeń w podróżowaniu, do skrajnie wysokich, gdy ograniczenia zostały zniesione.

Ranking najbardziej zatłoczonych miast na świecie (wynik pokazuje, o ile wydłuża się czas podróży w porównaniu do sytuacji, gdy ruch na drodze jest najmniejszy z możliwych):

1Stambuł, Turcja62%6Odessa, Ukraina51%
2Moskwa, Rosja61%7Sankt Petersburg, Rosja50%
3Kijów, Ukraina56%8Bukareszt, Rumunia50%
4Bogota, Kolumbia55%9Nowosybirsk, Rosja48%
5Mumbaj, Indie53%10Bengaluru, Indie48%

Pandemia a mikromobilność w miastach

2021 był rokiem, w którym ugruntowały się zmiany w naszych przyzwyczajeniach związanych z pracą: model home office stał się standardem w wielu firmach, telekonferencje zastąpiły spotkania fizyczne, a elastyczne podejście do godzin pracy pozwalało wielu osobom, które muszą wykonywać obowiązki stacjonarnie, uniknąć i zrównoważyć godziny szczytu. W konsekwencji uległy one przesunięciu lub skróceniu w ponad 40% miast na całym świecie.

Zmiana przyzwyczajeń kierowców, poprzez zniechęcanie ich do jazdy w godzinach szczytu, może prowadzić do znacznej poprawy sytuacji, co zostało udowodnione podczas pandemii.

W czasie pandemii popularność zyskały nowe sposoby korzystania z mobilności. Wzrasta wykorzystanie skuterów elektrycznych i rowerów, czemu sprzyja tworzenie nowych ścieżek rowerowych w wielu miastach.

Jednak, podczas gdy mikromobilność może wspierać mobilność wewnątrzmiejską, większość problemów związanych z ruchem drogowym wynika z ruchu międzymiastowego. Transport publiczny stracił wiele ze swojej atrakcyjności. Podróżni preferowali własne auta, postrzegane jako bezpieczniejszy sposób zachowania dystansu społecznego.

– Aby rzeczywiście rozwiązać problem zatłoczenia na drogach, należy przemyśleć jak ma wyglądać mobilność mieszkańców i wspierać alternatywne formy transportu: rower, komunikacja publiczna oraz inne środki muszą mieć większy udział w całym transporcie. To zadanie dla polityków, władz miast, pracodawców, ale też samych kierowców. Z pewnością jest to proces, który wymaga wielu lat i zmiany naszych przyzwyczajeń – uważa Marcin Graczyk, Engineering Manager Traffic Analytics w TomTom.

Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Polsce (w nawiasach: miejsce w rankingu globalnym; dane porównawcze z 2019 r.):

1 (13)Łódź45% (47%)6 (38)Szczecin36% (30%)
2 (20)Kraków42% (45%)7 (45)Trójmiasto34% (33%)
3 (22)Wrocław41% (39%)8 (91)Lublin29% (27%)
4 (30)Warszawa37% (40%)9 (113)Bydgoszcz27% (34%)
5 (33)Poznań37% (44%)10 (129)Białystok25% (26%)

Wpływ korków na środowisko

Po raz pierwszy TomTom wykorzystał dane o ruchu drogowym i metodologię opracowaną przez naukowców z Politechniki w Graz, aby ocenić w jaki sposób korki drogowe wpływają na emisję dwutlenku węgla (CO2). Analizowano sytuację w czterech europejskich stolicach.

W ubiegłym roku w Londynie 14,8 Mt (megaton) CO2 było spowodowane ruchem drogowym, z czego 15% (2,2 Mt) wynikało wyłącznie z korków.

W Paryżu, Berlinie i Amsterdamie drogowe zatory odpowiadały kolejno za 13,5% (1,85 Mt CO2), 10,5% (0,42 Mt CO2) i 7% (0,06 Mt CO2) łącznej emisji dwutlenku węgla spowodowanej ruchem drogowym.

* Metodologia TomTom Traffic Index

TomTom Traffic Index to uśredniony dodatkowy czas podróży, wyliczony względem czasów przejazdu przy najniższym natężeniu ruchu. W oparciu o zebrane dane z dróg, wyliczane są różnice pomiędzy czasami przejazdu w najmniej zakorkowanych godzinach (tzw. free flow) a całym dniem. Czyli, TomTom Traffic Index o wartości 45% dla Łodzi oznacza, że średnio każda podróż jest niemal o połowę (45%) dłuższa niż ta, którą moglibyśmy odbyć w godzinach nocnych.

Najbardziej zakorkowane miasta: w Polsce – Łódź, na świecie – Stambuł

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt