• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności||Główny slider

poznan_korki

Poznań najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce!

1 lutego 2022

W stolicy województwa wielkopolskiego najdłużej spędza się czas w korkach. Na niektórych ulicach prędkość wynosi do 20 km/h. Tak wynika z najnowszego raportu Yanosika.

Poznań zyskał miano najbardziej zakorkowanego miasta w kraju w 2021 roku. Eksperci z Yanosika zajrzeli w dane ze swojego systemu, by zweryfikować prawdziwość tej tezy. Niestety wszystko wskazuje na to, że kierowcy nie mają łatwego życia w Poznaniu, a główne ulice, którymi się poruszają, każdego dnia są zakorkowane.

31 km/h – średnia prędkość

Miasto intensywnie rozwija infrastrukturę dróg rowerowych i buspasów, utrudniając kierowcom płynne przemieszczanie się autem. Jak wygląda ruch na poznańskich ulicach? Które z nich są najbardziej zakorkowane?

Według raportu Inrix (co roku weryfikuje natężenie ruchu we wszystkich największych miastach Europy), Poznań znalazł się na 27. miejscu globalnego rankingu, 12. w Europie i 1. w kraju. Poznańscy kierowcy spędzają średnio 87 godzin stojąc w korkach.

Mieszkańcy skarżą się na rozwijanie dróg rowerowych w mieście, kosztem infrastruktury dróg samochodowych. Prezydent miasta Poznania – Jacek Jaśkowiak nie ukrywa, że jego celem jest rozpowszechnienie ekologicznych środków transportu, którymi są w głównej mierze rowery, a także komunikacja miejska, w tym również elektryczne autobusy. Zmiany wprowadzane przez władze miasta odbiły się na natężeniu ruchu samochodowego.

Z analizy średnich prędkości jazdy kierowców korzystających z aplikacji Yanosik z całego 2021 roku, średnia prędkość wynosiła 31 km/h. Widoczne są jednak znaczne różnice w prędkościach podzielonych na konkretne miesiące.

W 2020 roku od stycznia do kwietnia średnie prędkości jazdy były na poziomie 28-29 km/h, a w 2021 roku 31-32 km/h.

Większe spadki średnich prędkości są widoczne w latach 2019 i 2018, w których odbywały się duże remonty drogowe, m.in. mostu Lecha, ul. Warszawskiej, przebudowa ul. Św. Marcin.

Miliony kilometrów

Twórcy systemu Yanosik zebrali dane dotyczące liczby kilometrów przejechanych w ostatnich trzech latach.

W 2019 roku przez cały rok poznaniacy przejechali 79 692 351 km. W 2020 roku widoczny jest wyraźny spadek sumy przejechanych kilometrów, ze względu na pandemię koronawirusa (obostrzenia, a nawet lockdown, w trakcie którego większość mieszkańców spędzała czas w swoich domach) – 64 765 490 km. W 2021 roku liczba przejechanych kilometrów wzrosła do 75 929 672 km.

Najbardziej eksploatowane ulice

Eksperci z Yanosika zweryfikowali najczęściej użytkowane poznańskie ulice: Jana Henryka Dąbrowskiego, Niestachowska, Bolesława Krzywoustego, Warszawska, rondo Śródka, Wielka, Aleje Solidarności, Polska, Hetmańska, Piotra Ściegiennego.

Mieszkańcy Poznania doskonale wiedzą, że wymienione ulice są najczęściej zakorkowane od rana, a także w godzinach popołudniowych.

Najwięcej czasu kierowcy spędzają na ul. Niestachowskiej (od rana w stronę centrum, a po południu również w kierunku Winograd i Piątkowa), rondo Śródka, które uchodzi za jedno z najbardziej niebezpiecznych rond w mieście i na ul. Bolesława Krzywoustego, która korkuje się rano i po południu.

W 2021 roku najwolniej jechało się ulicami Piotra Ściegiennego, Zeylanda i Krzywą, gdzie średnia prędkość nie wyniosła więcej niż 18 km/h. Najmniejsza była na ul. Ściegiennego, na Górczynie. Duże natężenie ruchu jest odczuwalnie zwłaszcza w godzinach porannych i popołudniowych, gdy mieszkańcy okolic Poznania przemieszczają się do pracy.

Wolno, bardzo wolno

Rondo Kaponiera to już legenda wśród mieszkańców Poznania. Tej okolicy towarzyszą nieustanne problemy w ruchu, zarówno pieszym, rowerowym, jak i samochodowym. W ubiegłym roku kierowcy poruszali się ze średnią prędkością 20 km/h na rondzie Kaponiera, co nie dziwi żadnego poznaniaka, który kiedykolwiek miał przyjemność jazdy po Kaponierze, denerwując się na krótkie światła sygnalizacyjne.

Wśród poznańskich ulic, po których mieszkańcy poruszają się ze średnią prędkością 25 km/h, znajdziemy ul. Starołęcką, która rozpoczyna się od ronda Starołęka i biegnie wzdłuż Warty. Trasą przemieszcza się wielu kierowców dojeżdżających do miasta, a także pracujących w okolicy słynnej Starołęki.

Roman Furciński, źródło: Yanosik, fot. ilustracja

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt