• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności||Moto info

maserati_ghibli_920

Maserati świętuje 55. rocznicę narodzin modelu Ghibli

4 listopada 2021

Światu został zaprezentowany po raz pierwszy 3 listopada 1966 roku, na stoisku Ghia na targach motoryzacyjnych w Turynie. Samochód miał nadwozie dwumiejscowego coupe. Ghibli było rasowym gran turismo z luksusowym stylem i dużą mocą.

Decyzja o wyborze nazwy modelu – Ghibli (silny, ciepły i niosący duże ilości piasku wiatr występujący w Afryce Północnej), nie była przypadkowa, biorąc pod uwagę maksymalną prędkość nowego modelu oraz „energię”, jaka drzemała w jego specyfikacji technicznej i stylistyce.

Maserati Ghibli było samochodem sportowym. Jego silnik został zaprojektowany w oparciu o doświadczenia przy budowie 8-cylindrowej jednostki stosowanej w modelu Mexico. W wersji o pojemności 4,7 l mógł osiągać moc 330 KM, a później pojawiła się jeszcze mocniejsza odmiana o pojemności 4,9 l.

Rasowe gran turismo

Projekt modelu został powierzony firmie Ghia, która w swoim kreatywnym zespole zatrudniała legendarnego projektanta Giorgetto Giugiaro. Najważniejszym motywem designu – i decydującym symbolem zmiany w stosunku do poprzedników Ghibli – była integracja brył. Zrezygnowano z wyraźnych „odcięć” pomiędzy kabiną a resztą nadwozia, lecz zostały połączone w spójną całość.

Aby uzyskać odpowiednio nisko poprowadzoną płaszczyznę przedniej pokrywy, silnik otrzymał układ smarowania z suchą miską olejową (rozwiązanie stosowane w świecie wyścigów). Zamontowano go bardzo nisko, na rurowym podwoziu. W rezultacie, samochód zyskał smukły profil, stanowiący jeden z fundamentów jego sukcesu.

W przednim pasie nadwozia Ghibli otrzymało chowane reflektory, grill rozciągał się na całą szerokość pojazdu, a logo trójzębu (mniejsze niż wcześniej) pozostało pośrodku.

Z profilu Ghibli demonstrowało smukłą sylwetkę, z długą, nisko poprowadzoną maską, mocno pochyloną przednią szybą oraz idealnymi proporcjami, pozbawionymi zbędnych ozdobników. Trójkątny tylny słupek dodatkowo akcentował tożsamość auta i błyskawicznie zyskał status wizytówki, którą później wykorzystano w innych samochodach Maserati.

Historia modelu w pigułce

Po prezentacji na salonie samochodowym w Turynie, 3 listopada 1966 roku, w następnym Ghibli trafiło na rynek. W kolejnym przeprojektowano wnętrze, a lista opcji wzbogaciła się o przekładnię automatyczną. Ofertę uzupełniła też 5-biegowa skrzynia manualna.

W 1969 roku do gamy wprowadzono wersję Spyder, która mogła być wyposażona w hardtop (specjalny, sztywny dach do samochodów typu kabriolet lub roadster lub rodzaj nadwozia zamnkietego). W następnym roku zaoferowano wersję z silnikiem 4,9 l (Ghibli SS). W tej konfiguracji auto jeszcze bardziej umocniło swoją solidną rynkową pozycję.

W latach 1967-1972 wyprodukowano 128 egzemplarzy Ghibli Spyder i ponad 1200 Ghibli coupé. Jeden z nich zakupił Henry Ford (wnuk założyciela amerykańskiego koncernu), który umieścił auto w holu Centrum Rozwoju Produktu Forda w Detroit.

W 2013 roku Maserati postanowiło zaprezentować nowy model o tej nazwie, sportowego sedana, i rozpocząć w ten sposób kolejną historię sukcesu (na zdjęciu poniżej).

Włoski styl i elegancja

Maserati jest aktualnie obecne na ponad 70 rynkach świata. W gamie modeli są: flagowa limuzyna Quattroporte, sportowy sedan Ghibli oraz Levante, pierwszy SUV Maserati. Wszystkie modele wyróżnia zastosowanie najwyższej jakości materiałów i doskonałych rozwiązań techniczne. Ghibli i Levante są teraz dostępne również w wersji hybrydowej, jako pierwsze zelektryfikowane samochody spod znaku trójzębu. Do kompletnego portfolio marki należą warianty wyposażone w benzynowe silniki V6 i V8 oraz w 4-cylindrowe napędy hybrydowe, dysponujące napędem na tylne lub wszystkie koła.

Kolejne ucieleśnienie DNA Maserati w dziedzinie najwyższych osiągów stanowi kolekcja Trofeo, która obejmuje Ghibli, Quattroporte i Levante z potężną jednostką V8 o mocy 580 KM. Topowym modelem marki jest supersportowy wóz MC20, napędzany przełomowym silnikiem Nettuno V6 (po raz pierwszy w jednostce napędowej standardowego samochodu seryjnego zastosowano tu rozwiązania techniczne pochodzące z F1). Obecnie maszyny Maserati są produkowane w trzech fabrykach: Ghibli i Quattroporte powstają w Grugliasco nieopodal Turynu, w zakładach Avvocato Giovanni Agnelli (AGAP), Levante – w zakładach Mirafiori w Turynie, a MC20 – w Modenie, w historycznej fabryce Viale Ciro Menotti.

Roman Furciński, źródło: Maserati

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • policja2_wypadek920

    Wypadki, kolizje, utrudnienia na drodze. Jeździjcie ostrożniej!

    Problemy z przejazdem na wiaduktach w ul. Młodzianowskiej oraz Żeromskiego/Lubelska, wypadki i stłuczki....

    więcej...
  • linia21_920

    Autobusy blokują jeden pas ruchu

    Znowu czynny jest przystanek na al. Wojska Polskiego przed rondem Popiełuszki (kozienickim). Jednak...

    więcej...
  • Logo Jobsora

Kontakt