Wczoraj, dla ruchu został oddany nowy wiadukt nad torami kolejowymi linii nr 8 relacji Warszawa – Radom. Jednak autobusy komunikacji miejskiej będą nim jeździły dopiero od przyszłej środy. Po powrocie na stałą trasę linii 21, kierowcy będą mieli dylemat wyjeżdżając z przystanku na al. Wojska Polskiego przed rondem Popiełuszki.
Nowy wiadukt jest otwarty dla samochodów, pieszych i rowerzystów. Przestały obowiązywać dotychczasowe oznakowane objazdy, przebiegające w obu kierunkach, m.in. przez ulice Żółkiewskiego, Chrobrego, Kusocińskiego, Żwirki i Wigury, Zbrowskiego lub 11 Listopada. Na fragmentach ulic Struga i Kozienickiej (w sąsiedztwie wiaduktu) wprowadzono docelową organizację ruchu.
Od przyszłej środy, 20 października, nowym wiaduktem mają jeździć autobusy komunikacji miejskiej, czyli wrócić na stałe trasy te, które jeździły ulicami Struga i Kozienicką przed rozbiórką starego wiaduktu. I tu się pojawi problem dla kierowców autobusów linii 21.
Problem dla kierowców
100 zł i 1 pkt karny będą groziły kierowcom autobusów linii 21 za złamanie przepisów. Chodzi o jeden przystanek, przy al. Wojska Polskiego przed rondem Popiełuszki (rondo kozienickie). W czym rzecz?
Przystanek został wyznaczony bardzo blisko ronda, przed którym jest linia ciągła rozdzielająca prawy i lewy pas jezdni (linia P-2). O tym, który pas jezdni zająć w zależności od zjazdu z ronda, informują znaki poziome F-10 wyznaczające kierunki na pasach ruchu (ustawione przed wjazdem w zatokę autobusową). Autobusy linii 21 będą jeździły z tego przystanku, objeżdżały rondo i opuszczały je trzecim zjazdem, w ul. Żółkiewskiego, żeby kilkadziesiąt metrów dalej skręcić w lewo w ul. Kozienicką i dalej jechać w kierunku centrum miasta.

Autobus, wyjeżdżając ze wspomnianego przystanku zajmuje prawy pas. Jeśli tak, to powinien na rondzie zjechać w pierwszy lub drugi zjazd. Jeśli ma pojechać w ul. Żółkiewskiego, to zjedzie na rondzie trzecim pasem. Nie powinien, bo tak nakazują wymalowane linie na jezdni przed rondem (z prawego pasa zjazd w ul. Zwolińskiego w prawo lub następnym w ul. Kozienicką). Złamanie przepisów nr 1.
Jeżeli ma zjechać z ronda w ul. Żółkiewskiego (trzeci zjazd), to powinien zająć lewy pas jezdni przed rondem (zgodnie z wymalowanym oznakowaniem na jezdni). I tu pojawi się zagwozdka dla kierowcy: „Jak wyjeżdżając z przystanku zająć lewy pas skoro jest linia ciągła?” Inaczej jak najechanie na linię ciągłą i przejazd przez nią nie da rady. Złamanie przepisów nr 2.
Jest jeszcze jedna kwestia. Jeśli kierowca wybierze wariant nr 2, czyli zajęcie lewego pasa przed rondem, to zablokuje, uniemożliwi jazdę pojazdom, które będą chciały wjechać prawym pasem na rondo.
Może być to zakwalifikowane jako utrudnianie przejazdu innym użytkownikom dróg? Może.

Zapowiedzieli korektę
Kilka miesięcy temu poruszyliśmy już ten temat. Wówczas, Dawid Puton, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji, odpowiedział nam:
– Jeśli autobusy będą wyjeżdżały z zatoki przystankowej i miały jeździć w ulicę Żółkiewskiego, zrobimy takie oznakowanie, żeby nie dochodziło do łamania przepisów ruchu drogowego.
Wracamy teraz do sprawy i pytamy czy będzie korekta organizacji ruchu? Ciekawi jesteśmy jak MZDiK zrobi korektę, żeby nie dochodziło do łamania przepisów? Czy przystanek zostanie przesunięty, albo zlikwidowana linia ciągła?
Konieczna aktualizacja
Jak wyjaśnił MZDiK, przywrócenie stałych tras autobusów miejskich od 20 października jest związane z koniecznością wydrukowania i rozwieszenia nowych rozkładów, i komunikatów na przystankach, z konkretną datą, a także z potrzebą pobrania przez autokomputery w autobusach nowej bazy danych, m.in. właściwych zapowiedzi następnych przystanków. Poza tym operatorzy przewozów (spółki MPK Radom i Michalczewski) muszą wcześniej zaplanować skorygowane grafiki czasu pracy kierowców, z uwzględnieniem zmian związanych z nowymi rozkładami. Wprowadzanie korekt nie jest możliwe z dnia na dzień, zwłaszcza w sytuacji, gdy przewidywana data otwarcia nie była pewna.
Od przyszłej środy będą przywrócone stałe trasy linii 17, 21, 22 i 26. Objazd linii 10 pozostanie aż do odwołania.
– linia 17: Malczewskiego, Kelles-Krauza, Struga, Pileckiego, Kelles-Krauza, 25 Czerwca, Struga, Kozienicka, Żółkiewskiego, Kozienicka, Fołtyn;
– linia 21: al. Grzecznarowskiego, al. Wojska Polskiego, Żółkiewskiego, Kozienicka, Struga, Żwirki i Wigury;
– linia 22: Malczewskiego, Kelles-Krauza, Struga, Kozienicka, Żółkiewskiego, Zwolińskiego, Rajec Szlachecki;
– linia 26: Wernera, Kelles-Krauza, Struga, Kozienicka, Żółkiewskiego, Kozienicka, Rajec Poduchowny.
Przywrócone zostanie funkcjonowanie przystanków: Os. Gołębiów I 11 i 16 (w obu kierunkach, przy pętli linii 1 i 9); Kozienicka / Gryczana (NŻ) 01 i 02 (w obu kierunkach); Kozienicka / Żółkiewskiego 03 i 04 (w obu kierunkach).
Autobusy linii 22 jadące w stronę pętli Lasowice będą naprzeciwko Galerii Słonecznej ponownie zatrzymywały się na przystanku Struga / pl. Jagielloński 04 (czyli w okolicach kładki), a nie na Struga / pl. Jagielloński 02 (na początku zatoki).
Ze względu na prace drogowe prowadzone na ul. Fołtyn i możliwość obsługi ul. Holszańskiej wyłącznie od strony ul. Żółkiewskiego, do odwołania zostanie utrzymana dotychczasowa trasa objazdu dla autobusów linii 10, obowiązująca od 1 września. Utrzymane zostanie funkcjonowanie przystanków tymczasowych Żółkiewskiego / Kozienicka (NŻ) 03 i 04 (w obu kierunkach). Po przywróceniu stałych tras linii 22 i 26 będą one obowiązywały tylko dla linii 10.
Na linii 9 wszystkie kursy będą na stałe wykonywane wyłącznie na trasie pomiędzy pętlami Os. Prędocinek i Os. Gołębiów I (w dni wolne od pracy linia 9 nie będzie już wykonywała kursów wariantowych do pętli Gołębiów / Fołtyn).
Ze względu na powyższe zmiany tras będą skorygowane rozkłady jazdy linii 17, 21, 22 i 26.
