• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności||Moto info

seat_testy_920

SEAT na każde warunki pogodowe

5 sierpnia 2021

Jak się sprawiają samochody wystawiane na działanie amplitudy temperatur dochodzącej do 100 stopni Celsjusza? Testy w komorach klimatycznych pozwalają m.in. na potwierdzenie wytrzymałości silników hybrydowych i elektrycznych w nietypowych warunkach. Tak SEAT sprawdza swoje auta.

W Centrum Technicznym SEAT-a w Martorell (Hiszpania), jednym z najnowocześniejszych motoryzacyjnych ośrodków badawczych w południowej Europie, trwają badania modeli w symulowanych warunkach pogodowych.

Od przenikliwego mrozu do upału

Np., każdy testowany pojazd jest najpierw poddawany przez 10 godzin procesowi aklimatyzacji w komorze klimatycznej w temperaturze -40⁰C. Następnie w pomieszczeniu rozpylana jest woda, która zamienia się w lód. Pozwala to zobaczyć, ile czasu zajmie modelom hybrydowym i elektrycznym rozmrożenie całkowicie zlodowaciałej przedniej szyby. W aucie włączana jest klimatyzację, która jest w stanie usunąć warstwy lodu w ciągu 20 minut. Później, eksperci marki sprawdzają, czy wszystkie pozostałe części auta działają prawidłowo i czy pojazd jest w pełni zdolny do dalszego użytku.

Następnie, samochód wjeżdża do drugiego pomieszczenia, w którym temperatura powietrza zwiększana jest do +60⁰C (amplituda temperatur wynosi więc 100⁰C). Dzięki dużym wentylatorom i panelom grzewczym generowana jest energia, jaką można odczuć w pustynnym słońcu. Dzięki temu, sprawdzana jest wytrzymałość wszystkich części pojazdu w ekstremalnym upale. Ważna jest też weryfikacja, czy pojazd jest dostatecznie wytrzymały na działanie ultrafioletowego promieniowania słonecznego.

Samochód na każdą wysokość

Równie ważnym etapem kontroli są próby wysokościowe. Choć można mieć wrażenie, że testy pojazdów na wysokościach 5000 m.n.p.m. i większych są zbędne, w niektórych krajach podróże na takich przewyższeniach są standardem. Takich państw nie jest dużo, ale chcąc mieć rynek zbytu, trzeba auta poddać takim próbom. Przykładem jest Meksyk, gdzie modele SEAT-a cieszą się sporą popularnością. Z uwagi na bezpieczeństwo i zdrowie ekspertów marki inżynierowie mogą jednak sprawdzać wytrzymałość samochodów jedynie do symulowanej wysokości 3000 m.n.p.m. Do testów na wyższym poziomie wykorzystywana jest nowoczesna technologia. Specjalne roboty odbierają polecenia z zewnętrznego symulatora, dzięki czemu mogą bez opuszczania centrum testowego poprowadzić samochód na wysokość równą szczytowi Mont Blanc (4809 m n.p.m.).

Centrum testowe pozwala nie tylko na sprawdzenie samochodów w komorach klimatycznych. Eksperci wykorzystują również m.in. dziewięć stanowisk multienergetycznych, które umożliwiają badanie każdego typu silnika, od fazy rozwoju do ich certyfikacji. Stacje pracują przez całą dobę i każdego roku przeprowadzają ponad 14 000 testów silników, ze szczególnym naciskiem na jednostki zelektryfikowane. Jest to szczególnie ważny etap przy rozwijaniu projektów silników hybrydowych i elektrycznych.

Roman Furciński, źródło: SEAT

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • srednia_otwarta_920

    Ul. Średnia otwarta dla ruchu!

    Dziś, od południa, kierowcy mogą korzystać z przejazdu już całą ul. Średnią. Zakończyły się prace na...

    więcej...
  • fuszerka_920

    Jeszcze nie oddali drogi, a już wymieniaja nawierzchnię!

    Fuszerka na budowie Południowej Obwodnicy Warszawy. Na ursynowskim odcinku 400-metrowej drogi trzeba...

    więcej...
  • Logo Jobsora

Kontakt