• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności||Moto info

etoll_inelo2_920

Zmiana systemu poboru opłat

15 czerwca 2021

Od 1 października będzie działał już tylko jeden system poboru opłat drogowych e-TOLL. Pierwsze urządzenia do nowego systemu poboru opłat zostało przetestowane i zintegrowane. Zmiana system poboru opłat drogowych dotyczy ponad 1,2 mln pojazdów.

Jeszcze w tym miesiącu na płatnych odcinkach naszych dróg działanie rozpocznie system poboru opłat e-TOLL, który jest oparty na technologii pozycjonowania satelitarnego. Zastąpi dotychczasowy viaTOLL korzystający z urządzeń komunikujących się za pomocą DSRC z bramownicami umieszczonymi na płatnych odcinkach dróg. Do 30 września będą działały oba systemy, ale od 1 października już tylko e–TOLL.

Dla kogo e–TOLL?

Nowy system będzie rewolucją dla polskich przewoźników, którzy do tej pory za przejazd drogami płacili poprzez viaTOLL. Zmiana system poboru opłat drogowych dotyczy ponad 1,2 mln pojazdów i, co najważniejsze, wymaga montażu nowych urządzeń lub modyfikacji obecnych. Firmy transportowe już powinny ich szukać, bo producentów, którzy dostali akredytację od Krajowej Administracji Skarbowej jest niewielu i może ich brakować na rynku.

System poboru opłat dotyczy przede wszystkim pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów. W 2018 roku, z systemu viaTOLL  korzystało 780 tys. użytkowników, a zarejestrowanych aut było ponad 1,2 mln. Ze względu na wytyczne KAS, która narzuciła dodatkowe rozwiązania technologiczne, niezbędna do integracji z system e-TOLL będzie wymiana lub modernizacja urządzeń. Oznacza to dodatkowe wydatki dla firm transportowych (rząd zapowiada ulgę podatkową), a także w przypadku urządzeń ZSL (Zewnętrzne Systemy Lokalizacyjne) potrzebę wizyty w autoryzowanym serwisie. Czasu na dostosowanie się do nowych przepisów i zmianę sposobu płacenia za przejazd drogami płatnymi jest mało.

Praktyczne testy

Są już firmy, które oferują odpowiednie rozwiązania. Jedną z nich jest INELO, której urządzenia montowane w ciężarówkach przeszły cały proces dopuszczenia do integracji z e-TOLL i zostały zatwierdzone przez KAS. Wymogi techniczne zostały opublikowane w październiku 2020 roku. Trzeba było dostosować urządzenia tak, by mogły co minutę wysyłać paczkę ostatnich 12 pozycji pojazdu (czyli zbieranych co 5 s). To oznaczało aktualizację urządzeń (dodanie odpowiednich modułów) i oprogramowania.

Urządzenia GBox pomyślnie przeszły fazę sprawdzenia w praktyce, w pojazdach, które musiały przyjechać trasy wyznaczone przez KAS. Jeden pojechał z Warszawy do Legnicy i z powrotem, drugi z Warszawy do Modlina i z powrotem. Zadanie polegało także na przejazdach odcinkami bocznymi, równoległymi do płatnych odcinków, zjazdy na odpowiednie Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) i wyznaczone postoje z włączonym lub wyłączonym urządzeniem w zależności od lokalizacji. Cały przejazd należało udokumentować szczegółowym raportem uwzględniającym m.in. objazdy, a przez cały czas komunikacja z systemem e-Toll musiała działać niezawodnie

Jak to działa?

Odbiorniki GPS udostępniają pozycję z błędem dochodzącym nawet do kilkunastu metrów. W praktyce może się zdarzyć, że przy dwóch drogach obok siebie, odczytana z GPS pozycja wskaże na niewłaściwą drogę ze względu na wspomnianą niedokładność. To może prowadzić do sytuacji, w których naliczana by była nienależna opłata (albo błędnie, jej w ogóle by nie naliczono), co niosłoby za sobą negatywne konsekwencje finansowe dla przewoźników. Dlatego oprócz GPS, który pokrywa cały świat, urządzenia GBox korzystają też z europejskiego systemu satelitarnego EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service), który wspomagając pracę amerykańskiego GPS i rosyjskiego Glonass sprawia, że dane geolokalizacyjne stają się znacznie bardziej wiarygodne, co znaczy, że w praktyce wyznaczana jest pozycja pojazdu nawet w obrębie właściwego pasa drogi. Podczas prób sprawdzono, czy nie następuje zbyt długa utrata pozycji GPS w  „ekstremalnych warunkach”, np., przy wjeździe w bardzo gęsty las lub do tunelu.

KAS wydała zgodę na integrację urządzeń z systemem e–TOLL.

Firmy transportowe do końca września muszą „przesiąść się” z viaTOLL na e-TOLL. Muszą szukać nowych urządzeń lub modyfikować te, które mają. Na razie KAS dopuścił do integracji z e-TOLL tylko 12 operatorów. Firmy muszą podjąć szybko decyzję, bo mogą się pojawić problemy z dostępnością urządzeń, zwłaszcza, że pojawiają się kłopoty z komponentami do produkcji urządzeń, które najczęściej importowane są z Dalekiego Wschodu.

Roman Furciński, źródło: lightscape.pl

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • zurawia_asfalt_920

    Od tygodni czekają na nową nawierzchnię

    Mieszkańcy kilkunastu posesji przy ul. Żurawiej nie mogą się doczekać ułożenia nawierzchni asfaltowej,...

    więcej...
  • dron_maratonska_920

    Dron ujawnia wykroczenia kierujących

    Trzy godziny trwała akcja radomskich policjantów, którzy dzisiaj czuwali nad bezpieczeństwem pieszych...

    więcej...

Kontakt