• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności||Główny slider

wierzchowiny920

Niebezpieczne skrzyżowanie w Wierzchowinach!

7 czerwca 2021

Pod koniec maja, w Wierzchowinach, w gminie Jedlińsk, doszło do śmiertelnego potrącenia rowerzystki. O przebudowie skrzyżowania, na którym doszło do tragedii mówi się od dawna. Mieszkańcy wsi wnioskowali o zmianę organizacji ruchu i poprawę bezpieczeństwa. W pierwszej kolejności można poprawić oznakowanie.

27 maja, w Wierzchowinach samochód dostawczy potrącił 63-letnią panią jadącą na rowerze. Ze wstępnych ustaleń policjantów wynika, że kobieta wymusiła pierwszeństwo. Mimo niemal natychmiastowej reanimacji, pani nie udało się uratować. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, kierowca samochodu zatrzymał się dobre 100 m od wypadku. Szczegóły zdarzenia będą znane za jakiś czas, gdy policjanci i biegli zakończą wszystkie czynności w sprawie.

Skrzyżowanie nie jest bezpieczne

Byliśmy w Wierzchowinach.

– Od kilku lat prosimy i apelujemy, żeby poprawić bezpieczeństwo. Przy skrzyżowaniu jest przede wszystkim szkoła. Chodnik jest tylko z jednej strony szkoły. I to jest jedyny chodnik. Przecież dzieci muszą jakoś dojść do szkoły. Muszą iść albo przez plac na skrzyżowaniu, albo poboczem. Jedynym plusem jest to, że w zeszłym roku została wybudowana zatoczka dla samochodów, żeby można było podwozić dzieci. Ale często jest tak, że samochody się w niej nie mieszczą i parkowane są one na poboczu, wzdłuż drogi, prawie do skrzyżowania, więc wyjeżdżający od strony placu mają ograniczoną widoczność – powiedziała pani, mieszkanka Wierzchowin (prosiła o nie podawanie imienia i nazwiska). – Na placu jest jeszcze przystanek autobusowy. Gdy przyjedzie autobus, zasłania widoczność innym pojazdom. Ruch tu jest czasami bardzo duży i o nieszczęście, i wypadek nietrudno.

Dodała, że mimo wielokrotnych apeli szans na zmiany poprawy bezpieczeństwa nie ma.

– Dowiedzieliśmy się, od urzędników w gminie, że zmiany w organizacji ruchu będą dopiero przy przebudowie tego skrzyżowania. Ale kiedy? Nie wiadomo. Może za rok będzie ono przebudowywane, może za dwa lata, za trzy, albo jeszcze później. Czy naprawdę nie można zmienić organizacji ruchu znakami tak, żeby było bezpieczniej? Może ta ostatnia tragedia nauczy czegoś osoby podejmujące decyzje. Ale czy musiało dojść to tej tragedii? – mówiła kobieta.

Zdaniem naszej rozmówczyni, najlepszym rozwiązaniem, a przynajmniej jednym z najlepszych, byłoby wyniesione skrzyżowanie.

Cztery drogi i duży plac

Skrzyżowanie nie jest klasycznym, prostopadłym przecięciem dwóch dróg. Tu są cztery drogi, które nie krzyżują się pod kątem prostym. Jest jeszcze, wspomniany, duży plac.

Droga z pierwszeństwem przejazdu biegnie obok szkoły (szkoła jest po prawej stronie jadąc od południa), w relacji północ-południe. Jeden jej odcinek to droga powiatowa (3513W), drugi od placu w kierunku północnym, to droga gminna. Za ogrodzeniem szkolnym jest duży plac w formie trójkąta. Na wysokości ogrodzenia kończy się droga powiatowa, dalej od placu i pozostałe drogi są w zarządzie gminy.

Z prawej strony placu jest przystanek autobusowy, a za nim skrzyżowanie dwóch dróg, w prawo w stronę Czarnego Ługu, prosto w kierunku Bożej Woli i Sowiej Góry.

Z drogi z pierwszeństwem, na wysokości kończącego się placu, w lewo wiedzie droga do Kruszyny i Jeziorna.

Najbardziej jasna sytuacja jest przy tej ostatniej. Dojeżdżając z niej, przed skrzyżowaniem z drogą z pierwszeństwem przejazdu ustawiono znak B-20 (STOP).

Dosyć niebezpiecznie jest na placu. Jadąc od strony Czarnego Ługu, do skrzyżowania przy placu, pojazdy są na drodze podporządkowanej. Znak A-7 (ustąp pierwszeństwa), jest – naszym zdaniem – trochę za daleko od skrzyżowania.

Jadąc od Sowiej Góry, dojeżdżając do placu również jest ustawiony znak A-7, na wysokości wyjazdu z drogi na Czarny Ługu.

Do drogi z pierwszeństwem jest jeszcze ok. 30-40 m.

Od lewa do prawa

Pojazdy, które mają jechać w prawo lub w kierunku Jeziorna ustawiają się po prawej stronie drogi/placu. Natomiast kierowcy, którzy zamierzają skręcać w lewo, wyjeżdżają na środek, a niekiedy nawet blisko lewego boku placu. I często sytuacja jest taka, że kierowcy jadący drogą z pierwszeństwem od strony północnej omijają auta zamiast z lewej strony, to z prawej. A jak za tym na placu, oczekującym na wyjazd w lewo, ustawia się następny pojazd, zaczyna się robić niebezpiecznie.

Naszym zdaniem, po pierwsze, należy przesunąć znak A-7 bliżej skrzyżowania z drogą z pierwszeństwem przejazdu.

Chyba nie zaszkodziłoby ustawienie znaku B-20 (STOP), podobnie jak naprzeciwko, przy drodze od strony Jeziorna. Miejsca na placu jest na tyle dużo, że można nawet wymalować linie, P-12 (linia bezwarunkowego zatrzymania) i ciągłe.

Jest miejsce również na wymalowanie powierzchni wyłączonej z ruchu, żeby zobligować kierowców do zajmowania określonego miejsca.

Będzie projekt przebudowy

Próbowaliśmy w ubiegłym tygodniu porozmawiać z Kamilem Dziewierzem, wójtem Jedlińska. Był na urlopie. Dziś, gdy zadzwoniliśmy, był poza urzędem, na obchodach Dnia Dziecka.

– Ja nie wiem o wnioskach mieszkańców w sprawie poprawy bezpieczeństwa na tym skrzyżowaniu. Być może mieszkańcy zgłaszali takie wnioski do wójta. W tej chwili jest plan na wykonanie dokumentacji projektowej przebudowy tego skrzyżowania. W tym roku, taki projekt będzie – powiedział Andrzej Pawluczyk, sekretarz gminy Jedlińsk.

Rada Gminy zabezpieczyła na dokumentację projektową przebudowy skrzyżowania w Wierzchowinach 30 tys. zł. Wnioskował o to Marcin Drewnowski, radny gminny z okręgu Wierzchowiny.

– Od kilku lat, na radach sołectwa były propozycje zmiany organizacji ruchu i pierwszeństwa na tym skrzyżowaniu. Zawsze słyszeliśmy, że zmiany zostaną wprowadzone jak zostanie przebudowane skrzyżowanie. A tu jest naprawdę niebezpiecznie. Jak zjedzie się naraz kilka pojazdów zamierzających jechać w różne strony, to jest kłopot z przejazdem – powiedział Marcin Drewnowski.

Zgodził się z naszym sugestiami, że zmiany w organizacji ruchu, te które wymieniliśmy, można zrobić teraz, a nie czekać na przebudowę, bo ta nie wiadomo dokładnie kiedy będzie.

– Gdy zostanie wyłoniony wykonawca projektu przebudowy, będziemy chcieli usiąść do stołu i porozmawiać o najlepszych rozwiązaniach dotyczących bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi – dodał.

Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • gr_opony

    Przebite opony w aucie

    24-letni mieszkaniec Grójca został zatrzymany pod zarzutem przebicia czterech opon w hyundaiu. Grozi...

    więcej...
  • utrudnienia_w_ruchu_920

    Utrudnienia z powodu przemarszu pielgrzymki oraz przejazdów rolkarzy i rowerzystów

    Dziś, spotkają się miłośnicy jazdy na rolkach oraz pątnicy wyruszą z Radomia do Starej Błotnicy. Jutro,...

    więcej...

Kontakt