• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Moto info

Honda launches next generation Honda SENSING Elite safety system with Level 3 automated driving features

Honda wprowadza zautomatyzowaną jazdę poziomu 3

22 kwietnia 2021

Honda SENSING Elita – tak nazywa się nowy system bezpieczeństwa, zaprojektowany i wprowadzony dla modelu Legend Hybrid EX. System „Traffic Jam Pilot” jest systemem warunkowej jazdy automatycznej. Na razie został on dopuszczony na drogach w Japonii.

Dziś rozpoczęła się limitowana sprzedaż Hondy Legend Hybrid EX (w systemie leasingu) posiadającej zaawansowane systemy mające poprawić bezpieczeństwo na drodze. System Honda SENSING Elite (bazuje na systemie Honda SENSING, który jest standardowym wyposażeniem modeli całej europejskiej gamy japońskiego producenta) posiada funkcje „Traffic Jam Pilot”, systemy „Hands-off” i „Asystent hamowania awaryjnego”.

Kamery śledzą otoczenie w promieniu 360 stopni

Funkcja „Traffic Jam Pilot” jest zakwalifikowana jako system automatyki 3 poziomu. Ten poziom oznacza warunkową jazdę automatyczną w ograniczonym obszarze pod pewnymi warunkami (np. w zatłoczonym ruchu na drodze ekspresowej) i umożliwia przejęcie przez systemy kontroli nad samochodem.

System wykorzystuje dane z trójwymiarowych map o wysokiej rozdzielczości i globalnego systemu nawigacji satelitarnej. Zewnętrzne czujniki śledzą otoczenie pojazdu w promieniu 360 stopni, określają jego położenie i warunki drogowe. System monitoruje też stan kierowcy za pomocą kamery zamontowanej wewnątrz pojazdu. Komputery i elektronika pozwalają na szybkie rozpoznawanie sytuacji, przewidywanie scenariuszy i podejmowanie decyzji oraz na stosowanie najwyższego poziomu kontroli nad przyspieszaniem, hamowaniem i układem kierowniczym, aby pomóc kierowcy w płynnej jeździe.

Przy opracowywaniu systemu położono najwyższy nacisk na bezpieczeństwo i niezawodność. Przeprowadzono ok. 1,3 mln km jazd testowych po drogach ekspresowych i ok. 10 milionów symulacji możliwych sytuacji.

Co jest w systemie Honda SENSING Elite?

Wśród najważniejszych funkcji systemu są (przy spełnieniu określonych warunków):

funkcja „Hands-off” – podczas jazdy z włączonym tempomatem adaptacyjnym (ACC) z funkcjami jazdy za pojazdem w korku i utrzymania w pasie ruchu (LKAS), system wspomaga prowadzenie auta na drodze ekspresowej nawet, gdy kierowca nie trzyma rąk na kierownicy;

adaptacyjne utrzymanie w pasie ruchu – system wspomaga jazdę za pojazdem poprzedzającym w obrębie pasa ruchu, prowadząc auto środkiem pasa ruchu, utrzymując zadaną prędkość i jazdę z zachowaniem odpowiedniej odległości;

aktywny asystent zmiany pasa ruchu z funkcją Hands-off – jeśli podczas jazdy z systemem adaptacyjnym utrzymania w pasie ruchu, kierowca potwierdzi, że otoczenie jest bezpieczne i włączy kierunkowskaz, system przejmuje przyspieszanie, hamowanie i kierowanie autem w trakcie zmiany pasa ruchu;

aktywny asystent zmiany pasa ruchu z funkcją Hands-off – jeśli podczas jazdy z wykorzystaniem systemu adaptacyjnego utrzymania w pasie ruchu, kierowca włączy aktywnego asystenta zmiany pasa ruchu z funkcją Hands-off, system ocenia sytuację i w określonych warunkach pomaga w zmianie pasa ruchu i/lub wyprzedzaniu innego pojazdu, a następnie wrócić na wcześniej zajmowany pas ruchu;

system jazdy w korku – jeśli podczas jazdy z wykorzystaniem systemu adaptacyjnego utrzymania w pasie ruchu pojazd znajdzie się w korku, system przejmie kontrolę nad przyspieszaniem, hamowaniem i układem kierowniczym, jednocześnie monitorując otoczenie. System prowadzi auto, zatrzymuje i wznawia jazdę na tym samym pasie ruchu zachowując odpowiednią odległość za pojazdem z przodu i dostosowując tempo do jego prędkości. Gdy pojazd jest pod kontrolą systemu, kierowca może oglądać telewizję/DVD na ekranie nawigacji, wyszukiwać adres docelowy i wprowadzać dane do systemu nawigacji. Pomaga to zmniejszyć zmęczenie i stres kierowcy podczas jazdy w korku;

asystent awaryjnego hamowania – jeżeli kierowca nie reaguje na kolejne żądania systemu dotyczące przekazania kontroli kierowcy (sygnały wizualne, dźwiękowe, nasilone dźwięki alarmu i wibracje pasa bezpieczeństwa kierowcy) a ten nie reaguje, samochód przejmuje zwalnianie i hamowanie, włącza światła awaryjne i sygnały dźwiękowe powiadamiając innych kierowców o zmianie pasa ruchu na skrajny lub pobocze drogi.

Zabawa kolorowymi światełkami

Kierowca otrzymuje informacje o sytuacji na drodze i żądaniach przejęcia kontroli nad samochodem. Wskaźniki kontrolne pakietu Honda SENSING Elite są umieszczone na kierownicy (górna część ekranu nawigacji i na schowku). Gdy aktywna jest funkcja Hands-off, zapala się lampka kontrolna na kierownicy, natomiast po uaktywnieniu systemu jazdy w korku, inne lampki kontrolne świecą się na niebiesko. Kiedy system zdecyduje o przekazaniu kontroli nad pojazdem, wszystkie lampki kontrolne zmieniają kolor na pomarańczowy i zaczynają migać. Duży, 12,3-calowy wyświetlacz zegarów LCD informuje o działaniu systemu, sytuacji na drodze i żądaniach zwrotu kontroli nad samochodem.

Honda launches next generation Honda SENSING Elite safety system with Level 3 automated driving features

Czujniki dyskretnie ukryte

Wyposażenie nadwozia nowego modelu Legend obejmuje niebieskie światła dodatkowe i niedostępną w innych modelach aluminiową kierownicę. Kilka czujników zabudowano, ukrywając ich obecność.

Ekskluzywne wyposażenie wnętrza auta obejmuje wskaźniki systemu Honda SENSING Elite. 12,3-calowy wyświetlacz graficzny LCD zapewnia kierowcy intuicyjną kontrolę nad stanem pojazdu oraz informacje o bieżącej sytuacji i wszelkich dyspozycjach systemu, który może przekazać z powrotem kontrolę nad pojazdem.

Zautomatyzowana jazda poziomu 3 jest krokiem ku przejęciu sterowania samochodem podczas jazdy. Jednak producent zwraca uwagę – i słusznie -, że kierowca musi obserwować co dzieje się na drodze i wokół niej oraz, że nie może tracić zupełnie kontroli nad pojazdem. Na żądanie systemu  ma natychmiast wziąć kierownicę w swoje ręce i prowadzić auto.

Honda launches next generation Honda SENSING Elite safety system with Level 3 automated driving features
Roman Furciński, źródło: Honda

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • rower_ilustracja920

    Tragiczny wypadek. Ofiarą jest kobieta

    53-letnia rowerzysta zginęła w wypadku, do którego doszło wczoraj w Rogożku. W tył roweru uderzył samochód...

    więcej...
  • droga_woda_920

    Nowa droga w wodzie!

    Samochody jeżdżą rozbryzgując wodę. Ta przelewa się przez jezdnię i zalewa chodnik, i drogę dla rowerów....

    więcej...
  • Logo Jobsora

Kontakt