Porażka! Brak informacji! – to najczęstsze komentarze mieszkańców gmin Kowala i Skaryszew, w których odbyły się konsultacje w sprawie przebiegu drogi ekspresowej S12. W obu gminach preferowany jest wariant przebiegający najbardziej na południe.
Spotkanie w Kowali było w poniedziałek po południu (wcześniej było w Radomiu), w Skaryszewie – wczoraj. I tu, i tu przyszło znacznie więcej osób niż na spotkanie w Radomiu.
Trzecia, ostatnia tura konsultacji społecznych miała przynieść jakiś zarys co do przebiegu nowej trasy. Przynajmniej tego oczekiwali mieszkańcy obu gmin. Zawiedli się. Srodze. Ciągle nie wiadomo, nawet ile budynków w danym wariancie ma być wyburzonych i jakie będą koszty budowy drogi w poszczególnych wariantach. I w jednym, i w drugim przypadku pytania zostały zbyte krótkim: – Nie wiadomo.
Ludzie odebrali to jako niepoważne traktowanie najbardziej zainteresowanych przebiegiem i budową S12 między Radomiem a Puławami.
– To z czym tu przyjeżdżacie? O czym chcecie rozmawiać, jeśli nie zamierzacie przekazać nam takich informacji? – mówili wzburzeni ludzie.
Mieszkańcy gminy Kowala są za wariantem drogi przebiegającej najbardziej na południe. W ankietach taką opinię i wolę wyraziło aż 95% respondentów. Wariant bardziej na północ, dzieli gminę na pół i trzeba wyburzyć domy.
– Od pana z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nagle dowiedzieliśmy się, że wariant południowy, który został wytyczony przez obszar leśny na terenie gminy Skaryszew, a jest określany jako obszar chroniony, obszarem chronionym nie jest. Co tu jest grane? – mówił mężczyzna, który brał udział w konsultacji w Kowali.
– My również jesteśmy za wersją najbardziej na południe – powiedział nam pan Andrzej, który wczoraj uczestniczył w spotkaniu w Skaryszewie. – Na wiele pytań, podstawowych, przedstawiciele biura projektowego oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w ogóle nie odpowiedzieli. Albo byli zupełnie nieprzygotowani, albo znali odpowiedzi, ale nie chcieli powiedzieć.
Na spotkaniach prezentowane są trzy warianty (wszystkie rozpoczynające się przy S7, węźle z zachodnią obwodnica Radomia a rozdzielające się w Rożkach): A – przebiegającej najbliżej Radomia (blisko granic miasta), B – środkowa wersja i C – wytyczona najbardziej na południe, najbliżej Skaryszewa.
Wariant najbardziej na południe, za którym optują mieszkańcy Kowali i Skaryszewa, przebiega na terenie gminy Kowala przez Rożki, między osadą Załawie a Kowalą Stępociną, Romanowem a Kolonią Parznice i dalej do granicy gmin Kowala i Skaryszew. Na terenie gminy Skaryszew przebieg został wytyczony między Gębarzowem a Gębarzowem Kolonią (wariant C – najbardziej na południe – do tego momentu jest poprowadzony razem z wariantem A, który odbija najbardziej na północ i przebiega najbliżej Radomia), południowym skrajem obszaru leśnego, między Wincentowem a Podgranicą, między Czarną Rolą a Bogusławicami-Kolonią (łączy się z wariantem B, przebiegającym bardziej na północ przez gminę Kowala) i do granicy gmin Skaryszew i Gózd.
Czy wariant S12 najbardziej na południe zostanie wybrany, nie wiadomo. Wybór docelowej trasy ma zostać ogłoszony na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2019 roku. Na pewno zapowiada się “walka” samorządów, bo władze Radomia optują za trasą najbliżej miasta.
Kolejne spotkania odbędą się w czwartek i piątek:
8 listopada (czwartek):
godz. 11 – Tczów, świetlica Ochotniczej Straży Pożarnej w Tczowie;
godz. 16 – Zwoleń, Zespół Szkół Rolniczo–Technicznych w Zwoleniu, ul. Wojska Polskiego 78 (wejście od ul. Sienkiewicza);
9 listopada (piątek):
godz. 10 – Przyłęk, świetlica w Załazach;
godz. 13 – Policzna, świetlica, ul. Bolesława Prusa 4;
godz. 16 – Puławy, szkoła podstawowa w Leokadiowie