• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Citroën 11 B - auto gangsterów i bezpieki

Citroën 11 B – auto gangsterów i bezpieki

9 sierpnia 2018

 

Francuzi zawsze mieli jakieś oryginalne pomysły. Ten model wyposażyli w przedni napęd. Auto znakomicie trzymało się drogi. Na zakrętach nie miało sobie równych.

 

Produkcja tego modelu auta marki spod znaku szewrona rozpoczęła się w 1934 roku. Zdobyło klientów nie tylko ładną stylistyką, ale głównie właściwościami jezdnymi. Jazda nim była komfortowa. Zresztą, pozostaje taką do dziś, mimo braku współczesnej elektroniki i systemów wsparcia kierowcy. Bo w takich autach liczy się miłość do starej motoryzacji, o czym najlepiej wiedzą właściciele takich samochodów.

 

Wiernie odtworzone

 

– To jest auto z 1955 roku. Silnik jest czterocylindrowy, ma pojemność 1911 centymetrów sześciennych. Auto przyjechało w 2012 roku z Francji. Jest w 100 procentach oryginalne, przeszło gruntowną renowację. Zostało rozebrane, wypiaskowane, wymalowane. Silnik został wyszlifowane, zostały wymienione pierścienie. Nigdy mnie nie zawiodło na drodze – powiedział Robert Cyranowski z Kielc, właściciel auta.

 

Mimo że części do tego modelu nadal są produkowane, to najwięcej problemu sprawiło ich zdobywanie. Mowa, naturalnie, o częściach oryginalnych.

 

– Najpierw musieliśmy zdobyć wszystkie części, a gdy już je mieliśmy wzięliśmy się za renowację. Najwięcej kłopotów było z silnikiem, przy którym co rusz jakieś problemy się pojawiały, na przykład z doborem panewek, albo z ustawieniem skrzyni biegów gdzie milimetry decydowały o właściwym ustawieniu – dodał Robert Cyranowski. – Trzeba było być bardzo starannym, żeby auto wiernie odrestaurować i nie przedobrzyć. W pracy nad takim kilkudziesięcioletnim autem decydują szczegóły. Każdy, nawet najmniejszy element jest ważny. Jeżeli coś się zrobi po swojemu, ulepszy, to już nie będzie to.

 

 

Skrzynia biegów do przodu,

środek ciężkości przesunięty

Citroen 11B jest jednym z pierwszych aut, o ile nie pierwszym, produkowanych seryjnie, które miało napęd na przednią oś. Pod tym względem konstruktorzy francuskiej marki byli prekursorami. Teraz większość aut ma właśnie taki napęd.

 

Oryginalnym rozwiązaniem jest umieszczenie skrzyni biegów przed silnikiem. Znajduje się między atrapą chłodnicy a chłodnicą. Środek ciężkości przesunął się do tyłu, a to spowodowało, że auto uzyskało świetnie właściwości jezdne.

Samochód jest bardzo stabilny, jazda nim jest bardzo wygodna.

Dzięki przedniemu napędowi i wspomnianemu przesunięciu i obniżeniu środka ciężkości, auto znakomicie trzymało się drogi i na zakrętach. Nawet większe samochody, z większymi silnikami miały problemy z dotrzymaniem kroku. Dlatego dwie grupy szczególnie upodobały sobie to auto – policja i …gangsterzy. Ci pierwsi, bo łatwo było dogonić uciekinierów. Ci drudzy, bo szybciej można było uciec z miejsca popełnionego czynu i skuteczniejsza była ucieczka przed policją. Musiało to wyglądać niczym rywalizacja na rajdowych trasach.

W latach 50., również polska Służba Bezpieczeństwa miało w posiadaniu te modele Citroena.

 

 

Wycieraczka tylko dla kierowcy

Z ciekawostek dotyczących tego samochodu, można wymienić jeszcze możliwość uchylania przedniej szyby pokrętłem umieszczonym na środku deski rozdzielczej. Działa na zasadzie rozprężenia. Dolna krawędź szyby jest wypychana na zewnątrz.

Nawiew do środka kabiny uzyskiwało się poprzez uchylenie klapki znajdującej się na przed przednią szybą.

Kolejną ciekawostką była możliwość włączenia wycieraczki tylko dla kierowcy. Można, naturalnie, uruchomić obie, ale można wyłącznie tę od strony kierowcy. Do tego służyło pokrętło umieszczone na desce rozdzielczej.

 

 

Czterocylindrowy, rzędowy silnik pozwalał rozwijać moc maksymalną do 56 KM. Zużycie paliwa oscyluje na poziomie ok. 10 l/100 km.

Citroën 11 był produkowany od 1934 do 1957 roku. Z informacji, które można znaleźć, trzy miał wersje silnika – o pojemności 1303 ccm, 1911 ccm i 2867 ccm (6-cylindrowy) oraz wersje wyposażenia Legere (2-miejscowe coupe), B Normale (standardowe typu berlina), B Legere (trochę mniejsze nadwozie niż B Normale), familiare (zwększone w stosunku do B Normale), commerciale (hatchback) i cabrio.

 

 

Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt