• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Toyota wprowadzi nowy silnik

Toyota wprowadzi nowy silnik

30 stycznia 2017

 

Model Yaris otrzyma nowy silnik benzynowy. Jednostka o pojemności 1.5 l zastąpi obecną jednostkę 1.33 l. Będzie miała większą moc i ma zużywać mniej paliwa.

 

Wolnossąca, czterocylindrowa jednostka z rodziny ESTEC o pojemności 1 496 ccm ma moc maksymalną 111 KM (obecna o pojemności 1.33 l ma moc 99 KM), a maksymalny moment obrotowy 136 Nm przy 4 400 or./min. (od 2 000 obr./min. moment obrotowy ma wynosić 118 Nm).

Silnik ma szybko reagować na pedał gazu i zapewniać większy komfort prowadzenia, zarówno w jeździe miejskiej, jak i w trasie. Yaris z nowym silnikiem będzie przyspieszał od 0 do 100 km/h w 11 s, o 0,8 s szybciej niż aktualny silnik 1.33 l, a z prędkości 80 do 120 km/h w 17,6 s (o 1,2 s szybciej niż 1.33 l).

 

Wyższy stopień sprężania,

nowy system zmiennych faz rozrządu

Nowa jednostka napędowa Yarisa spełnia normę Euro 6c zgodnie ze standardem homologacyjnym RDE (Real Driving Emission). Toyota wykorzystała tu swoje doświadczenie na polu konstrukcji samochodów hybrydowych.

Nowy silnik 1.5 l wykazuje się sprawnością cieplną na poziomie 38,5% – jak podają przedstawiciele marki, jednym z najlepszych poziomów wśród silników benzynowych. Lepsze osiągi w nowej jednostce uzyskano stosując wysoki stopień sprężania 13,5, chłodzony system recyrkulacji spalin (EGR) i nowy system zmiennych faz rozrządu, który umożliwia szybkie przejście pracy silnika z cyklu Otto na cykl Atkinsona.

Większy stopień sprężania uzyskano dzięki nowemu projektowi komory spalania i tłoków, który sprzyja także powstawaniu homogenicznej, czyli równomiernej, mieszanki powietrza z benzyną i szybkiemu spalaniu. Obniżenie temperatury spalania i chłodzony układ EGR pomagają uniknąć spalania stukowego. Oprócz tego, ponowne wprowadzanie odpowiedniej ilości gazów pozwala zmniejszyć straty pompowania przy niewielkich i średnich obciążeniach, co zwiększa sprawność silnika. Zastosowanie innowacyjnego systemu sterowania czasem otwarcia zaworów dolotowych VVT-iE (Variable Valve Timing intelligent system Electric Motor) umożliwia błyskawiczne przechodzenie z dynamicznego cyklu Otto na oszczędny cykl Atkinsona i z powrotem. Elektroniczne sterowanie zmianą faz wałka rozrządu zaworów dolotowych pozwala opóźnić zamknięcie zaworu dolotowego poza dolną pozycję tłoka, co powoduje efektywne skrócenie suwu sprężania i przyczynia się do dalszego zmniejszenia strat pompowania (w cyklu Atkinsona), a także pozwala przyspieszyć, by wrócić do cyklu Otto, zapewniającego lepsze osiągi przy dużych obciążeniach. Zmiana fazy wałka rozrządu zaworów wylotowych jest sterowana systemem hydraulicznym.

 

Mniejsze zużycie paliwa

Twórcy nowego silnika skupili się także na zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji spalin przy prędkościach autostradowych. Silnik 1.5 l ma zużywać o 12% mniej paliwa niż obecna jednostka 1.33 l.

Po raz pierwszy w historii Toyoty, nowy silnik jest wyposażony w kolektor dolotowy chłodzony cieczą. Obniżenie temperatury pozwala uniknąć wzbogacania mieszanki i w ten sposób ogranicza temperaturę spalania przy większych prędkościach, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa i emisję niepożądanych substancji.

Roman Furciński, źródło: Toyota, fot. Toyota

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt