• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Są plany zmian na ulicach Sienkiewicza i Mickiewicza. Czy jednak nie lepiej wstrzymać się z pracami?

Są plany zmian na ulicach Sienkiewicza i Mickiewicza. Czy jednak nie lepiej wstrzymać się z pracami?

13 listopada 2015

 

 

Wyniesione przejścia dla pieszych, pierwszeństwo dla jadących ul. Sienkiewicza, zmiany lokalizacji przystanków autobusowych przewiduje przebudowa ulic Sienkiewicza i Mickiewicza i wprowadzenie strefy Tempo 30. Czy jednak nie wydamy niepotrzebnie pieniędzy? W planach, od 2017 roku, jest wielka przebudowa sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, sanitarnej, deszczowej w Śródmieściu. Może być tak, że to, co teraz zostanie zrobione, później zostanie rozebrane.

 

Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji upublicznił informację dotyczącą “Przebudowy ulic Sienkiewicza i Mickiewicza polegającej na usprawnieniu ruchu rowerowego i pieszego w ramach planu budżetowego na 2015 r.”. Jakie zmiany organizacji ruchu, zgodnie z projektem, nasz czekają?

 

Wyniesione przejścia

Mają być wyniesione przejścia dla pieszych na ul. Sienkiewicza i Mickiewicza, mają być zamontowane progi zwalniające na ul. Sienkiewicza i na ul. Mickiewicza.

Jedno wyniesione przejście dla pieszych, czyli równe z poziomem chodnika, ma być naprzeciwko katedry. Szerokość przejścia ma mieć 7 m, a najazdy na nie po 1,5 m z obu stron.

 

 

Drugie wyniesione przejście dla pieszych ma być na Mickiewicza (szerokość 4 m, najazdy po 1,5 m).

Wzdłuż Sienkiewicza ma być wydzielona ścieżka rowerowa (kolor czerwony) o szerokości 2 m, na odcinku od wylotu z al. ks. bp Jana Chrapka z Parku Kościuszki do alejki wychodzącej z parku przy przystanku autobusowym. Od przejścia dla pieszych do skrzyżowania z Mickiewicza mają być miejsca parkingowe (od strony parku), z postojem równoległym wzdłuż ulicy.

Oprócz tego, mają być obsadzone stylowe słupki wzdłuż Sienkiewicza, od zatoki autobusowej do przejścia dla pieszych.

Projekt zakłada również zmiany lokalizacji przystanków autobusowych na Sienkiewicza. Nie będzie zatok, autobusy będą się zatrzymywały na pasach ruchu. Przystanek w kierunku Piłsudskiego zostanie przeniesiony z obecnej lokalizacji w pobliżu Sądu na wysokość kiosku (między Mickiewicza a Moniuszki), a w kierunku 25 Czerwca – zostanie cofnięty sprzed budynku PSS Społem vis-a-vis Pałacu Ślubu (między Piłsudskiego a Moniuszki).

 

 

 

Ul. Sienkiewicza z pierwszeństwem przejazdu

Istotne zmiany mają zajść na skrzyżowaniu Sienkiewicza i Piłsudskiego oraz na Piłsudskiego na odcinku od Sienkiewicza do placu Konstytucji 3 Maja.

 

 

Z ul. Sienkiewicza ma być pierwszeństwo przejazdu, w Piłsudskiego. Jadący Piłsudskiego w stronę placu Konstytucji 3 Maja mają ustąpić pierwszeństwa wyjeżdżającym z Sienkiewicza.

Odcinek Piłłsudskiego między Sienkiewicza a placem Konstytucji 3 Maja ma być strefą zamieszkania, czyli piesi będą mogli przechodzić jezdnię w dowolnym miejscu, a kierujący pojazdami będą zobowiązani ustąpić im pierwszeństwa.

We wspomnianym rejonie Śródmieścia zostanie wprowadzona strefa uspokojenia ruchu Tempo 30.

 

 

Za półtora roku może być rozkopane Śródmieście

Mamy wątpliwości co do celowości realizacji teraz wspomnianej inwestycji. Dlaczego? Opieramy je na rozmowach z prezesami zarządu Wodociągów Miejskich.

W lipcu, rozmawialiśmy z Leszkiem Trzeciakiem, prezesem zarządu spółki, który powiedział nam wówczas o wielkich planach inwestycyjnych – koszt 6 mln zł, z projektu unijnego (wymiana infrastruktury podziemnej: sieci wodno-kanalizacyjnej, sanitarnej, deszczowej). W centrum ma być wymieniona cała infrastruktura. Projekty mają wejść do realizacji w latach 2017-2020. Wymianą sieci wodociągowo-kanalizacyjnej i sanitarnej objęte będą m.in. ulice: Piłsudskiego, Sienkiewicza, Traugutta, Narutowicza, 25 Czerwca, Traugutta, Narutowicza, Mickiewicza. Inwestycje mogą ruszyć w 2017 roku.

Od Pawła Olszewskiego zastępcy prezesa zarządu Wodociągów Miejskich usłyszeliśmy, że jego zdaniem lepiej, żeby wstrzymać się ze, wspomnianą na początku, przebudową ulic Sienkiewicza i Mickiewicza i zrobić ją po inwestycji miejskiej spółki, żeby nie mnożyć kosztów i nie robić dwa razy tych samych prac. Zastrzegł jednak, że prezes Trzeciak niemal cały czas rozmawia na temat skoordynowania robót z dyrektorem MZDiK.

 

Wydawajmy rozważnie pieniądze

Na podstawie rozmów z szefami, wystosowaliśmy pismo do Radosław Witkowskiego, prezydenta Radomia, i Konrada Frysztaka, zastępcy prezydenta, w którym zaapelowaliśmy, żeby wstrzymać się z przebudową Sienkiewicza i Mickiewicza do czasu zakończenia inwestycji Wodociągów Miejskich.

 

“(…) Czy jest sens przebudowywać ulice i to w celu, który nie jest niecierpiący złoki (usprawnienie ruchu rowerowego i pieszego), które za rok, dwa znowu zostaną rozkopane? Wiemy, że po swojej inwestycji Wodociągi Miejskie będą zobowiązane do otworzenia ulic, ale to nie zmienia – naszym zdaniem – stanu rzeczy, że dwukrotnie, w niewielkich odstępach czasu, zostaną wydane publiczne pieniądze na to samo.

Czy jest sens wprowadzać teraz te utrudnienia komunikacyjne, gdy za rok, dwa będą kolejne, jeszcze większe?

(…) Panie Prezydencie, nasza sugestia wynika z troski o racjonalne gospodarowanie publicznymi pieniędzmi i celowość miejskich inwestycji, a nie zmierza w tym przypadku do negowania projektu rozwiązań komunikacyjnych we wspomnianym rejonie miasta (…)”.

 

Konrad Frysztak powiedział, że odpowie na nasze pismo. Uspokoił nas jednak, że – według jego wiedzy i rozmów z dyrektorem MZDiK – inwestycja Wodociągów Miejskich nie będzie kolidowała w żaden sposób z przebudową Sienkiewicza i Mickiewicza, i nie będzie niepotrzebnego wydawania pieniędzy.

Oby istotnie tak było.

Roman Furciński, fot. Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt