Są kraje, w których jest przepisowy obowiązek zakładania opon zimowych. Tak jest m.in. w Austrii, Niemczech, Norwegii, Szwecji i Czechach. U nas takiego obowiązku nie ma, ale lepiej pomyśleć o zmianie gum.
Już zaczyna się pora zmiany opon, bo temperatury powietrza pójdą w dół, a synoptycy ostrzegają o pierwszych przelotnych opadach deszczu i śniegu. Jakiś czas temu był pomysł, żeby w Polsce – wzorem niektórych krajów europejskich – wprowadzić przepisami obowiązek jazdy na oponach zimowych (pod karą 500 zł) w okresie od 1 listopada do 31 marca. Pomysł się nie wszedł w życie, bo – jak tłumaczyli urzędnicy – aura w Polsce jest zbyt dynamiczna i przepis ten wprowadzałby kierowców w zakłopotanie.
Obowiązku nie ma,
ale warto zmienić opony
Zgodnie z prawem, w Polsce możemy przez cały rok jeździć na dowolnych oponach, byle ich bieżnik miał minimum 1,6 mm. Ale wiadomo, że źle dobrane opony niosą za sobą wiele zagrożeń i to nie tylko w okresie zimowym. Wiedzą o tym doświadczeni kierowcy, dowodzą tego policyjne statystyki.
O nieprzewidywalności polskiej pogody przekonali się już kilka tygodni temu mieszkańcy m. in. Podkarpacia i Małopolski, których pierwszy w tym roku śnieg zaskoczył jeszcze przed połową października.
Warto założyć więc zimowe opony pamiętając, że są skuteczne kiedy wysokość bieżnika jest nie mniejsza niż 4 mm.
Ale przede wszystkim należy pamiętać, że jakie by nie były najlepsze w świecie i całej galaktyce opony, to zawsze kierujący pojazdem powinien wykazywać się rozsądkiem, ostrożnością, czujnością na drodze i starać się jeździć bezpiecznie.
Statystyki nie kłamią
Policyjne statystyki pokazują, że dbałość o odpowiedni stan opon, bez względu na porę roku, może mieć duże znaczenie dla naszego bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Od tego jak przygotujemy opony, nie tylko zimą, zależy nasze bezpieczne dotarcie do celu.
Według policyjnych danych, w 2012roku zły stan techniczny pojazdów był przyczyną 55 wypadków drogowych, w których zginęło 6 osób, a 66 zostało rannych. Braki w ogumieniu stanowiły ponad 21 % wszystkich wypadków.
W roku 2013 liczba wypadków ze względu na zły stan techniczny pojazdów zmniejszyła się do 53 (zginęło 6 osób, a 63 osoby zostały ranne). Niestety, aż 30 % z nich spowodowane były brakami w ogumieniu.
W ubiegłym roku wypadków (w kategorii jak wyżej) było 44 (śmierć poniosło 5 osób, a 59 zostało rannych). Natomiast zły stan ogumienia był przyczyną 17 % wszystkich wypadków związanych z niesprawnością techniczną pojazdów.