• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Volvo stawia na silniki własnej konstrukcji

Volvo stawia na silniki własnej konstrukcji

29 marca 2015

 

Od kwietnia Volvo zrezygnuje z dwóch ostatnich silników kupowanych od innych firm. W ofercie będą wyłącznie jednostki napędowe własnej konstrukcji. Największe zmiany dotyczą silników D2 i T3 o pojemności 1,6 litra. Zostaną zastąpione nowymi silnikami z rodziny Drive-E.

 

Po ponad 30. latach Volvo rezygnuje z silników innych producentów. Przez lata pod maską montowano jednostki napędowe m.in. Volkswagena, Renault, PSA i Forda.

 

Trzy cylindry – nie tym razem

Dotychczasowe silniki D2 (z koncernu PSA) oraz T2, T3 i T4 (współpraca z Fordem) zostaną zastąpione szwedzkimi konstrukcjami Drive-E. Wszystkie silniki będą opracowane wewnętrznie przez dział badawczo-rozwojowy firmy i dedykowane jedynie dla Volvo. Nowe jednostki napędowe zagwarantują samochodom lepszą dynamikę przy tej samej mocy, mniejsze zużycie paliwa i niższą emisję CO2.

Zakład w Skovde będzie dostarczał silniki fabrykom Volvo w Goeteborgu i Gandawie. Dwa z nowych silników mają większą pojemność skokową niż dotąd. Nie ma silników 3-cylindrowych. Te, pojawią się w ofercie najwcześniej za 3 lata.

 

Nowy D2 – parametry podobne, lepsze osiągi

Dotychczasowy silnik D2 miał pojemność 1.6 litra, osiągał moc 115 KM i maksymalny moment obrotowy 270 Nm. W nowym D2 pojemność wzrosła do 2 litrów, moc zwiększono do 120 KM, a wartość momentu obrotowego do 280 Nm.

Różnice widać najlepiej na przykładzie osiągów modelu V40. Z nowym silnikiem D2 auto potrzebuje 10,5 s do osiągnięcia prędkości 100 km/h (zamiast 11,9 s, jakie miał poprzednik). Poprawiły się parametry emisji spalin. Nowe, 4-cylindrowe jednostki dostępne są w Volvo V40 D2, modelu o bardzo niskiej emisji spalin w cyklu mieszanym – 91 g/km. Ten sam silnik montowany jest także w modelu S60 D2 i V60 D2, gdzie osiąga odpowiednio 96 g/km i 98 g/km w konfiguracjach z manualną skrzynią biegów.

Silnik D2 oferowany będzie w konfiguracji zarówno ze skrzynią manualną, jak i automatyczną o sześciu przełożeniach w modalach: V40, V40 Cross Country, S60, V60, V70 i S80.

 

Silnik D3 – jeden cylinder mniej

Kolejną nowością jest 4-cylindrowy silnik D3 o mocy 150 KM i momencie obrotowym 320 Nm. Zastąpi on 5-cylindrową jednostkę D3 o mocy 136 KM montowaną w modelach S60, V60, XC60 oraz jej mocniejszą odmianę 150 KM znaną z modeli V40 i V40 Cross Country. Nowa konstrukcja jest lżejsza, cichsza i bardziej dynamiczna od poprzednika. W modelu V40 nowy silnik D3 pozwala na rozpędzenie się do 100 km/h w zaledwie 8,4 s (o 1,2 s szybciej niż jego poprzednik). Bardziej dynamiczny będzie model S60. Z nowym silnikiem sprint do setki zajmie 9 s (wcześniej 10,2 s).

Cena modeli z nowymi silnikami D3 nie zmieni się.

 

T3 – jedna nazwa, dwa silniki

Dwa nowe silniki T3, które zastąpią silnik Forda o pojemności 1.6 150 KM dostępny w modelach V40, S60 i V60. Pierwszy z nich to 2-litrowa, czterocylindrowa, turbodoładowana jednostka o mocy 152 KM (270 Nm) współpracująca z manualną skrzynią biegów. Drugi silnik T3 będzie dostępny w samochodach z sześciostopniową przekładnią automatyczną. To zupełnie nowa, czterocylindrowa konstrukcja o mocy 150 KM i pojemności 1,5 litra. Nowy silnik T3 zamontowany w Volvo V40 z manualną skrzynią pozwala rozpędzić się do 100 km/h w 8,3 s. Silnik będzie można zamówić także dla modelu V40 Cross Country, S60 oraz V60.

Ponadto gamę silnikową wzbogacą także jednostki T2 oraz T4.

 

Oznaczenie

Nowy silnik

Ustępujący silnik

Dostępny w modelach

D2

2.0, 120KM, 280 Nm, 4 cyl

1.6, 115 KM, 270 Nm, 4 cyl

V40, S60, V60, V70

D3

2.0, 150KM, 320 Nm, 4 cyl

2.0, 136 KM, 350 Nm, 5 cyl

XC60, S60, V60, V70

D3

2.0, 150KM, 320 Nm, 4 cyl

2.0, 150 KM, 350 Nm, 5 cyl

V40, V40 Cross Country

T2 aut.

1.5, 122KM, 220 Nm, 4 cyl

1.6, 120 KM, 240 Nm, 4 cyl

V40

T2 manual

2.0 122 KM, 220 Nm, 4 cyl

1.6, 120 KM, 240 Nm, 4 cyl

V40

T3 aut.

1.5, 152 KM, 250 Nm, 4 cyl

1.6, 150 KM, 240 Nm, 4 cyl

V40, V40 Cross Country, V60, S60

T3 manual

2.0, 152 KM, 250 Nm, 4 cyl

1.6, 150 KM, 240 Nm, 4 cyl

V40, V40 Cross Country, V60, S60

T4

2.0, 190 KM, 300 Nm, 4 cyl

1.6, 180 Km, 240 Nm, 4 cyl

S60, V60, V70

T4 AWD aut

2.0, 190 KM, 320 Nm, 4 cyl

2.0, 180 KM, 300 Nm, 5 cyl

V40 Cross Country

 

Roman Furciński, źródło: Volvo, fot. Volvo

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt